با اهداف سند چشم انداز ۱۴۰۴ فاصله داریم

رئیس انجمن تولید کنندگان فولاد کشورگفت: با توجه به شرایط فعلی رسیدن به اهداف سند چشم اتداز ۱۴۰۴ دور از دسترس است.

بهرام سبحانی رئیس انجمن تولید کنندگان فولاد کشور در گفت و گو با خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،با اشاره به جوان بودن صنعت فولاد در کشور گفت: این صنعت با وجود جوان بودن بسیار پویا است به طوری که تا ۴ سال پیش رتبه ۲۳ جهان در تولید فولاد را داشتیم و در سال‌های اخیر با توجه به توسعه‌هایی که در صنعت فولاد شاهد بودیم و با افزایش ظرفیت رتبه کشور در تولید فولاد به جایگاه دهم جهان رسیده است، با طرح‌های توسعه در دست اجرا است پیش بینی می‌شود در سال‌های آینده به جایگاه هشتم جهان در تولید فولاد دست پیدا کنیم.

وی با برشمردن اهمیت استراتژیک صنعت فولاد در جهان گفت: صنعت فولاد ایران به دلیل پتانسیل بالایی که در ارز آوری و رونق اقتصادی کشور دارد اولین صنعتی بود که توسط امریکا در ایران تحریم شد و الارغم مشکلاتی که برای این صنعت ایجاد شده شاهد پیشرفت روزافزون در این صنعت هستیم.

رئیس انجمن تولید کنندگان فولاد کشور ادامه داد:در سال گذشته تولید فولاد کشور بالغ بر ۲۵ میلیون تن بود که از این مقدار در حدود ۸ میلیون تن به خارج از کشور صادر شد این در حالی است که در سال‌های گذشته جزء وارد کنندگان فولاد بودیم و نیاز فولاد کشور را از طریق واردات تامین می‌کردیم که با پیشرفت‌هایی که در سال‌های اخیر داشتیم تبدیل به یک صادر کننده بالقوه فولاد در جهان شده ایم.

سبحانی افزود: ارزش تقریبی صادرات ایران در صنعت فولاد ۸ میلیون تن و بالغ بر ۳ میلیارد دلار است که بخشی از این مبلغ از طرق صرافی‌های معتبر بانکی تبدیل به ریال شده یا از محل ارز حاصل از صادرات، تولیدکنندگان بخشی از نیاز ارزی خود جهت تهیه مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز را از این محل تامین میکنند که در نتیجه درآمد حاصل از صادرات یا به صورت ارزی یا به صورت کالا و تجهیزات وارد کشور می‌شود.

وی تصریح کرد: با توجه به امکانات بالقوه موجود در کشور از جمله معادن سنگ آهن، منابع سرشار گاز، نیروی جوان کشور و تکنولوژی پیشرفته بومی صنعت کشور ما قادر هستیم کارخانه‌های صنعت فولاد در کشور را با اتکا به توان متخصان داخلی راه اندازی کنیم.

رئیس انجمن تولید کنندگان فولاد کشور ادامه داد: در سند چشم انداز افق ۱۴۰۴ پیش بینی شده است ظرفیت تولید فولاد در کشور به ۵۵ میلیون تن در سال افزایش پیدا کند که با توجه به شرایط فعلی رسیدن به این عدد تغریبا دور از دسترس است.

سبحانی گفت: تاکنون بیش از ۳۰ میلیون تن ظرفیت تولید فولاد در کشور ایجاد شده و در آینده نزدیک ۱۰ میلیون تن به این ظرفیت اضافه خواهد شد که ۴ سال آینده به بهره برداری خواهد رسید که با احتساب این اعداد ظرفیت تولید فولاد در کشور در مجموع به ۴۰ میلیون تن در سال خواهیم رسید که این عدد جایگاه نخست در منطقه و جایگاه هشتم در جهان را برای صنعت فولاد کشور به ارمغان خواهد آورد.

وی با شاره به اهمیت ایجاد اشتغال و کار آفرینی در جوامع امروز دنیا گفت: ضریب اشتغال غیر مستقیم به مستقیم در صنعت فولاد در حدود یک به بیست است و به ازای هر فردی که اشتغال مستقیم در صنعت فولاد دارد ۲۰ فرد به صورت غیر مستقیم در خدمات بالا دست و پایین دست این صنعت مشغول به کار خواهند شد.

رئیس انجمن تولید کنندگان فولاد کشور ضمن برشمردن مشکلات پیش روی فولاد کشور ادامه داد: جهت توصعه صنعت فولاد کشور باید نگاه ویژه‌ای به زیر ساخت‌های این صنعت در کشور داشت تا نوانایی رسیدن به تولید ۴۵ میلیون تن فولاد در سال فراهم گردد، اکتشاف و استخراج معادن سنگ آهن باید رشد متناسبی با افزیش تولید داشته باشد در بخش انرژی نیز باید شاهد رشد، تامین و توزیع برق و گاز مورد نیاز در صنعت فولاد کشور باشیم.


انتهای پیام/م
 

 تاکنون  بیش از 30 میلیون تن ظرفیت تولید فولاد در کشور  ایجاد شده  است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.