رئیس انجمن داروسازان بالینی ایران مطرح کرد؛

اهمیت پرونده ژنوم انسانی/ ضرورت تجویز دارو بر اساس ژن بیمار

رئیس انجمن داروسازان بالینی ایران گفت: با استفاده از همین اختلاف ژنتیکی، می‌توان دارو‌هایی را بر اساس ژن هر فرد تجویز کرد.

تجویز دارو بر اساس ژن بیمار/ اهمیت پرونده ژنوم انسانیبه گزارش  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، جمشید سلام زاده با عنوان این مطلب که تحقیقات زیادی در دنیا در زمینه دارو درمانی شخصی شده صورت گرفته است، گفت: آنچه در کشور ما شروع شده در قالب تحقیقات است که می‌خواهیم داروسازان بالینی با این شیوه آشنا شوند.

سلام زاده با اشاره به موضوع ژنوم انسانی افزود: اختلافاتی که در نقشه ژنتیک افراد دارد، نشان داده است که در زمینه برخی بیماری‌ها، تفاوت‌هایی به لحاظ پاسخ دهی به دارو‌ها وجود دارد.

وی ادامه داد: در این همایش سخنرانی‌هایی متمرکز بر این موضوع خواهیم داشت و همایش امسال با محوریت دارو درمانی شخصی شده، برگزار می‌شود.

سلام زاده افزود: ۹۹ و یک دهم درصد نقشه ژنتیکی انسان‌ها مثل هم است و تنها در ۹ دهم درصد شاهد اختلاف ژنتیکی در انسان هستیم. اما همین مقدار اندک برای استفاده از علم دارو درمانی شخصی شده حائز اهمیت است.

وی گفت: با استفاده از همین اختلاف ژنتیکی، می‌توان دارو‌هایی را بر اساس ژن هر فرد تجویز کرد.

علم دارو درمانی شخصی شده در ابتدای راه است

رئیس انجمن داروسازان بالینی ایران، تاکید کرد: علم دارو درمانی شخصی شده در کشور ما هنوز در مرحله تحقیقات است، و هنوز در ابتدای راه هستیم. اما نکته‌ای که وجود دارد، این است که در مورد برخی بیماری‌ها این مسئله اثبات شده است.

سلام زاده افزود: به نظر می‌رسد پرونده ژنوم انسانی در کنار پرونده الکترونیک سلامت افراد، می‌بایست قرار بگیرد تا بتوان روند درمان را با موفقیت بیشتری پیش برد.

وی با اشاره به هزینه بر بودن تشکیل پرونده ژنوم انسانی، گفت: همه دستگاه‌ها و افراد باید در زمینه اهمیت این برنامه توجیه شوند، ضمن اینکه ضرورت دارد زیر ساخت‌های نرم افزاری و سخت افزاری آن نیز فراهم شود تا چنین هدفی به مرحله اجرا برسد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.