یک نویسنده در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

پویش کتابخوانی روش خوبی برای کتابخوان کردن مردم نیست/ ادبیات به برنامه‌ای چالشی نیاز دارد

رضایی گفت: پویش کتابخوانی شیوه خوبی برای افزایش سرانه مطالعه در کشور نیست.

پویش کتابخوانی روش خوبی برای کتابخوان کردن مردم نیست/ برنامه ای در حد 90 برای ادبیات ساخته شود

مهدی رضایی نویسنده و مدرس داستان نویسی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص تاثیر پویش های کتابخوانی بر افزایش سرانه مطالعه در کشور گفت: بدون شک پویش های کتابخوانی باعث می شود مردم یک کتاب خاص را مطالعه کنند.این برنامه باعث می شود مردم به اجبار کتاب خاصی را مطالعه کنند البته این شیوه خوبی برای افزایش سرانه مطالعه در کشور نیست بلکه باید یک سیستم دائمی و همیشگی برای افزایش سرانه مطالعه در کشور و یک سایت و مکانی برای معرفی کتاب های تمام نویسندگان داشته باشیم.

وی افزود: ما انسان های نتیجه محوری هستیم براساس همین ویژگی می پرسم کتاب هایی که برای آن ها پویش کتابخوانی برگزار شد به چه نتیجه ای رسیدند. از سوی دیگر این اتفاق برای چه کتاب هایی رقم می خورد.در اکثر موارد  کتاب های حوزه دفاع مقدس و انقلاب اسلامی هستند که در پویش های کتابخوانی مورد توجه قرار می گیرند. در این پویش ها به کتاب های حوزه اجتماعی توجه نمی شود و یک کتاب را با موضوع اجتماعی برای مطالعه در پویش های کتابخوانی معرفی نمی کنند تا افراد بیشتری در این پویش ها شرکت کنند.

جوایز ادبی پویش کتابخوانی برای برگزیده هایشان راه بیندازند

این نویسنده با اشاره به اینکه حتی کتاب هایی که در جوایز دولتی برگزیده می شوند در پویش های کتابخوانی مورد توجه قرار نمی گیرند، اظهار داشت: کتاب هایی که در جوایز ادبی دولتی برگزیده می شوند حتی به چاپ دوم هم نمی رسند.کاری که می توانند این جوایز ادبی انجام دهند این است که یک پویش کتابخوانی برای کتاب های برگزیده شان برگزار کنند تا مردم این کتاب ها را مطالعه کنند. همچنین باید یک برنامه تلویزیونی برای معرفی کتاب داشته باشیم. برنامه کتاب باز برنامه خوبی بود که در این زمینه ساخته شد و توانست تا حد زیادی مردم کشورمان را کتابخوان کند و انگیزه مطالعه را در افراد زیادی ایجاد کرد.

یک برنامه تلویزیونی در حد ۹۰ برای ادبیات ساخته شود

این مدرس داستان نویسی با اشاره به اینکه برنامه ای قوی تر از برنامه کتاب باز برای تشویق مردم به کتابخوانی تهیه شود، بیان کرد: یک برنامه تلویزیونی در حد برنامه ۹۰ برای ادبیات داشته باشیم؛ برنامه ای  چالش برانگیز که با حضور کارشناسان و منتقدان ادبی  باشد همین جدلی که برای نقد یک کتاب پیش می آید سبب می شود مردم کتاب را مطالعه کنند. چون مسئله نقد، مسئله ای مهم در زمینه ادبیات است و نقد کتاب می تواند به نویسنده چه خوب باشد چه ضعیف کمک کند و باعث می شود کسی اثرنویسنده خوب را ببیند و از آن تعریف کند که این باعث جلوگیری از سرخوردگی نویسنده خوب می شود.

رضایی با بیان اینکه  نقد نویسنده ضعیف به بهتر شدن اثرش کمک می کند، نقد یک فیلتر در جامعه ماست، گفت:بسیار اهمیت دارد یک اثر ادبی نقد شود؛ حرف منتقد ادبی در غرب باعث می شود نویسنده به هر شیوه ای ننویسد چون می داند یک نفر وجود دارد که اثرش را ارزیابی می کند.در کشور ما هم باید به گونه ای باشد که هرکسی به خودش اجازه ندهد بنویسد و کتاب منتشر کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: ادبیات ، معرفی کتاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.