باشگاه خبرنگاران جوان بررسی می‌کند؛

چرا موزه‌ها تبدیل به انبار شده‎‌اند؟/ درخواست مدیرکل امور موزه‌های کشور برای ارائه راهکار کاربردی

مدیرکل امور موزه‌های کشور درخواست راهکار کاربردی برای خروج موزه ها از انبار کرد.

محمدرضا کارگر مدیرکل امور موزه‌های کشور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، کیفیت فعالیت موزه‌های کشور را تشریح کرد و در پاسخ به منتقدان گفت: یکی از انتقاد‌های وارده به موزه‌های نه تنها ایران بلکه اقصی نقاط جهان این است که موزه‌ها بیشتر محل نگهداری آثار فرهنگی و تاریخی هستند و رسالت اصلیشان حفظ این آثار است و شرایط ایجاد تعامل بین مردم و آثار فراهم نمی‌شود. مثلا موزه لوور به عنوان بهترین و شاخص‌ترین موزه جهان امروز چه گامی در جهت رفع نقص موجود برداشته است؟

وی افزود: امروزه ۷میلیون اثر در موزه لوور هست، اما مطمئن باشید که تعداد آثاری که به نمایش گذاشته شده، درصد بسیار بسیار پایینی از کل آثار موجود در موزه است. حتی وقتی چند سال پیش به یکی از مخازن موزه لوور رفتم متوجه آثاری شدم که مربوط به حفاری‌های سال‌های ۱۳۳۰و ۱۳۴۰در ایران هستند و هنوز مطالعه‌ای روی آن‌ها نشده بود بنابراین می‌توان گفت مکانی مثل موزه لوور هم یک انبار است، زیرا از ۷میلیون اثری که در اختیارش است، قطعا کمتر از۱۰۰هزار اثر را به نمایش درآورده است پس حدود۶میلیون و ۹۰۰هزار اثر در مخازن موزه قرار دارند.

مدیر کل امور موزه‌های کشور اظهار کرد:هم اکنون در موزه ملی ایران ما سالانه۳یا۴نمایشگاه در خارج از ایران برگزار می‌کنیم و این کاری است که موزه‌های دیگر دنیا هم انجام می‌دهند. در سال گذشته ۳نمایشگاه خارجی در موزه ملی ایران برگزار شد و به صورت میانگین۴یا۵نمایشگاه داخلی در رابطه با موزه برگزار می‌کنیم.

کارگر با بیان اینکه همکاری با دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی در داخل کشور فراوان است، گفت: درب موزه‌های ما به روی پژوهشگران، محققان و دانشجویان مقاطع لیسانس، فوق لیسانس و دکترا باز است؛ با مراکز خارجی نیز تعامل داریم. تعداد قابل توجهی از افراد در طول سال برای گذراندن دوره کارورزی در موزه‌های ایران به کشورمان می‌آیند و عملا با آثار آشنا می‌شوند و ما در حوزه موزه و موزه داری انتشارات نیز داریم.

وی ادامه داد:همیشه می‌توان گفت که موزه‌های کشورمان شبیه انبار هستند و هر کسی که چنین انتقادی به موزه هایمان دارد می‌تواند بگوید که چه مسیری را طی کنیم که موزه‌ها از این حالت خارج بشوند، اما باید فکر کنیم که از گذشته تا به امروز چقدر تغییر کردیم و شیب تغییرمان بسیار رضایت بخش است. امروز اگر حدود۱۴۰موزه خصوصی داریم، این موزه‌های خصوصی اموال و کلکسیون‌هایی هستند که هیچ کسی آن‌ها را نمی‌دیده است و هم اکنون دیده می‌شوند پس موزه‌های خصوصی در جهت باز کردن درب مجموعه‌هایی به روی مردم ایجاد می‌شوند و این حرکت، حرکت خوبی است.

مدیرکل امور موزه‌های کشور گفت:ما در سال۱۳۵۷، ۴۴موزه داشتیم و امروز۶۸۰موزه فعال داریم که موزه‌های جدید، متفاوت و متنوعی هستند. ما امروز رشته موزه داری را تا سطح فوق لیسانس داریم و امروز خیلی علمی با موضوع موزه داری برخورد می‌کنیم. هم اکنون ما نشریه‌های مختلفی درباره موزه به خصوص در رابطه با فضای مجازی منتشر می‌کنیم.

کارگر افزود:امروز ما فارغ التحصیلان رشته موزه داری داریم که با موزه‌ها همکاری می‌کنند. هم اکنون موزه‌های لوور و بریتانیا استاندارد‌های موزه ملی ایران را قبول دارند و این موزه‌ها با یکدیگر قرارداد امضا می‌کنند البته با توجه به اینکه انسان همواره ایده آل‌هایی دارد که به آن‌ها نرسیده است، هنوز به ایده آل هایمان نرسیدیم و من آمادگی دارم که با افرادی که به نحوه فعالیت موزه‌های کشور انتقاد دارند، در حضور دیگران بحث عمومی داشته باشیم تا ببینیم که در حوزه موزه داری چقدر پیشرفت کرده ایم و رشد داریم؟

وی در پاسخ به طرح پیشنهاد تبدیل شدن قلعه گبری به موزه آستان عبدالعظیم حسنی (ع) توسط یکی از اعضای شورای شهر تهران، گفت:ما از هر چیزی که موجب گسترش موزه باشد استقبال می‌کنیم.

انتهای پیام/

برچسب ها: موزه ، میراث فرهنگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۳۰ ۲۶ خرداد ۱۳۹۸
از موزه حوصله سر بر تر مگه داريم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۲۶ ۲۶ خرداد ۱۳۹۸
نصف قيمت کنن همه ميرن