امریکن کانسروتیو: بولتون از ضعف شاناهان سوء‌استفاده می‌کند

نشریه امریکن کانسروتیو نوشت جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا از ضعف پاتریک شاناهان، سرپرست پنتاگون بهره‌برداری می‌کند.

امریکن کانسروتیو: بولتون از ضعف شاناهان سوء‌استفاده می‌کندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، امریکن کانسروتیو در پایگاه اینترنتی خود نوشت مقاله جدید نشریه پولتیکو درباره سرپرست وزیر دفاع آمریکا جزئیات جدیدی را در خصوص میزان نفوذ جان بولتون در دولت آشکار می‌کند. 

در این مقاله آمده است: منتقدان می‌گویند پاتریک شاناهان (سرپرست پنتاگون) به ویژه، اختیارات بیش از حدی را در خصوص تصمیمات مهم به جان بولتون (مشاور امنیت ملی کاخ سفید) واگذار کرده است، یعنی به یک باز امنیتی و یک هفت تیرکش بروکراتیک مجرب.

مثلا ماه گذشته پنتاگون در خصوص تصمیم گیری برای اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به عنوان یک گروه تروریستی که بولتون و مایک پمپئو، وزیر امور خارجه، از آن حمایت می‌کردند، کنار گذاشته شد.

بدتر اینکه، آن دسته از مقامات وزارت دفاع که از اقدامات شاناهان اطلاع مستقیم داشتند، گفتند او شیوه کار بولتون و کارکنان شورای امنیت ملی را که پنتاگون زیردست خود می‌داند و خودشان را در عمق زنجیره فرماندهی وارد کرده اند، تحمل کرده است. این یعنی کسانی که برای شاناهان کار می‌کنند در برابر مداخلات کارکنان کاخ سفید که جایگاهی در زنجیره فرماندهی نظامی ندارند، محافظت نمی‌شوند.

یک مقام وزارت دفاع که با شاناهان کار کرده است و مثل دیگران به شرط ناشناس ماندن حاضر شد درباره مافوق خود صحبت کند گفت: "این نوع حملات جراحی گونه به داخل ساختمان (پنتاگون) در گذشته اتفاق نیفتاده بود. کارکنان شورای امنیت ملی از روی عادت در همه کار‌های پنتاگون مداخله می‌کنند."

دفاع شاناهان از بولتون تابعی از سلطه مشاور امنیت ملی بر روند سیاست گذاری است که از قبل وجود داشت، اما این همچنین بازتابی از ضعف موقعیت شاناهان در پنتاگون است زیرا او هنوز در سنا به عنوان وزیر دفاع تایید نشده است. در حقیقت، معرفی شاناهان به عنوان وزیر دفاع هنوز به صورت رسمی انجام نگرفته است. استعفای جیمز متیس از وزارت دفاع یکی از رقبای داخلی اصلی بولتون را از دولت ترامپ حذف کرد و جانشینیِ یک کفیل بله قربان گو کار را برای مشاور امنیت ملی به منظور تحکیم سلطه خود آسانتر کرده است. پذیرندگی او در برابر مداخلات بولتون و شورای امنیت ملی در زنجیره فرماندهی نشانه ضعف اوست. 

امریکن کانسروتیو نوشت: تصادفی نیست که در شش ماه گذشته که متیس استعفا کرده، تحریکات آمریکا در برابر ایران به شدت افزایش یافته است، چرا که بولتون کم و بیش بدون هیچ مانعی دستور کار خود را پیش برده است. تنش‌ها میان آمریکا و ایران در این دوره افزایش یافته و این تا حد زیادی به این دلیل است که هیچ کس در داخل دولت نیست که بخواهد با ایده‌های خطرناک بولتون مخالفت کند. ناکارآمدی کلی دولت و کنترل غیرعادی بولتون بر روند سیاست گذاری با یک دستور کار زهرآگین ترکیب شده است تا موقعیت بسیار مخاطره آمیزی به وجود آورد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار