ربیعی در نخستین جلسه سخنگوی دولت:

تصمیمی برای تغییر قیمت بنزین اتخاذ نشده است/ دولت درخواست دارد که وزارت بازرگانی تشکیل شود

سخنگوی دولت گفت: تا امروز هیچ تصمیمی برای افزایش قیمت بنزین اتخاذ نشده است.

تصمیمی برای تغییر قیمت بنزین اتخاذ نشده است/ دولت درخواست دارد که وزارت بازرگانی تشکیل شود.به گزارش خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  اولین جلسه سخنگوی دولت عصر پس از مدت ها تعطیلی ، عصر امروز یکشنبه در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد.

علی ربیعی سخنگوی دولت در این جلسه پیش از آغاز سوالات خبرنگاران گفت: تلاش خواهم داشت تا نظرات و سوالات شما را هر روز بخوانم و سعی می‌کنم به آن‌ها در اسرع وقت پاسخ دهم. همچنین تلاش می کنیم تا پاسخ‌ها به نحو شایسته، راضی کننده و قانع‌کننده‌ای باشد. 

ربیعی با بیان اینکه در خصوص مسائل مختلف با وزرا صحبت کردم، اظهار کرد: مطابق آیین‌نامه روشنگری،  قطعاً همه اعضا در دولت پاسخگوی خود را افزایش خواهند داد. من نیز  تلاش خواهم کرد تا رابط شما و سایر ارکان دولت باشم. قطعا  هر آنچه که نمی‌دانم خواهم گفت که نمی‌دانم؛  پاسخ آن را پیگیری می‌کنم در اسرع وقت در اختیار شما قرار خواهم داد.

وی با اشاره به افرادی که پیش از این سمت سخنگوی دولت را برعهده داشتند؛ گفت: از پیشینیان خودم و همه کسانی که نهاد پاسخگویی را پایه‌گذاری کردند سپاسگزاری می‌کنم؛ به خصوص از دوست و برادر ارجمند و گرامی جناب آقای نوبخت تشکر می‌کنم.

ربیعی با بیان اینکه زمان محدودی در هفته برای پاسخگویی وجود دارد؛ گفت: من سنت هفتگی پاسخگویی را خواهم شکست. شاید در هفته لازم شود دو بار با هم صحبت کنیم؛ ممکن است هفته‌ای باشد که اصلا صحبتی نداشته باشیم، اما سعی خواهم کرد سوالی اگر باشد حتماً دور هم جمع شویم. 

وی با اشاره به موفقیت تیم ملی والیبال کشورمان گفت:  هیئت دولت تقدیر و تشکر خود را  از اعضای تیم والیبال اعلام کردند.  تیم والیبال نشسته ما هم موفق به کسب پیروزی‌های ۳ بر صفر شد.

ربیعی افزود: لایحه شفافیت هم از اتفاقات خوب این هفته بود که اعضای هیئت دولت لایحه شفافیت را به مجلس ارسال کردند. 

تصمیمی برای تغییر قیمت بنزین اتخاذ نشده است

وی در پاسخ به این سوال که آیا دولت تصمیمی در خصوص افزایش قیمت بنزین گرفته است یا خیر گفت: چنین موضوعاتی در قالب اصلاح ساختار بودجه در دستور کار جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا در حال بررسی است.  در حال حاضر تا امروز هیچ تصمیمی در این زمینه اتخاذ نشده است . البته این کار به هر حال می‌تواند برنامه ریزی را برای ما تسهیل کند، ولی تغییری در قیمت بنزین تا این لحظه تصویب نشده است. 

ربیعی در خصوص حمله به نفتکش‌ها در دریای عمان گفت: فکر می‌کنم در این قضیه بیشترین کسی که آسیب دیده است ما بوده ایم؛ به دلیل این که ما را در این قضیه متهم کرده‌اند؛  نخست وزیر ژاپن در ایران بوده است و  آسیب‌های ناشی از  ناامنی منطقه به سمت ایران است؛  فکر می‌کنم که قبلا آقای ظریف در خصوص حرکات مشکوک برخی دولت‌ها اشاره کرده بود.  ایشان گفته بود که من احتمال تحرکات مشکوک را می‌دهم ما فکر می‌کنیم کسانی این اقدام را کردند که می‌خواهند جامعه جهانی را علیه ایران تحریک کنند.  خوشحالم که با بررسی‌هایی که به عمل آمده است حتی برخی از کارشناسان امنیتی آمریکایی هم این موضوع را مورد تردید قرار دادند که ایران متهم این قضیه است؛ ما فراموش نکردیم که چه بهانه‌هایی توسط پاول برای حمله به عراق مطرح گردید که بعدها مشخص شد این بهانه‎ وجود نداشته است این موارد هم مواردی شبیه به آن است. 

ربیعی با بیان اینکه به دنبال ایجاد امنیت منطقه‌ای برای تضمین امنیت آبراهه‌های استراتژیک هستیم؛ افزود: در همین راستا  ما پیمان عدم تعرض را هم پیشنهاد داده‌ایم.  قطعاً امنیت منطقه به نفع ماست و ما معتقدیم که با گفتگو‌های منطقه‌ای می‌توان بهترین دستاورد‌ها را داشت . البته اتفاقات اخیر حتماً روی قیمت نفت اثر گذاشته است، اما فکر نمی‌کنیم این تاثیر چندان دراز مدت باشد؛ به هر حال هر اتفاقی در حوزه نفت به وقوع بپیوندند بر روی قیمت نفت نیز  تاثیر خواهد داشت.

سخنگوی دولت در خصوص نامه برخی از نمانیدگان مجلس در خصوص عدم جدایی وزارت بازرگانی از وزارت صمت اظهار کرد: درست است که برخی از نمایندگان نامه دادند، اما ما در دولت این نامه را به عنوان نظر قطعی مجلس تلقی نمی‌کنیم؛ راه‌های کنترل قیمت و توزیع امروز نیازمند تمرکز بیشتری است.  به طور کلی ادغام وزارتخانه‌های بازرگانی و صنایع و معادن برای دورانی که صادرات و واردات مدنظر است، مناسب خواهد بود  ولی در دورانی که ما دچار تحریم شدیم نیازمند آن هستیم که از زندگی روزمره مردم محافظت کنیم.

ربیعی با تاکید بر اینکه ما باید از دهک‌های پایین حفاظت بیشتری کنیم؛ افزود: ما باید مواظب سقوط نکردن مردم به دهک‌های پایین باشیم . ما باید از سفره اصلی مردم مراقبت کنیم.  این وظیفه اخلاقی و اساسی ماست. بنابراین دولت باید بر روی کالا‌های اساسی که زندگی روزمره مردم با آن سر و کار دارد  تمرکز بیشتری داشته باشد. شخص رئیس جمهور بر اساس همین تمرکز امروز این درخواست را دادند که وزارت بازرگانی ایجاد شود . برخی مقامات کشور هم نسبت به ادغام‌های بدون مطالعه دیدگاه مثبتی نداشتند.

وی با بیان اینکه جدایی وزارت بازرگانی هم برای کنترل هم برای توزیع بسیار موثر است؛ خاطر نشان کرد:  قطعاً اگر ما به نتایج دلخواه مجلس نرسیم به سمت تمرکز دادن امور بازرگانی در حد یک قائم مقام در وزارت صنعت معدن، تجارت  خواهیم پرداخت.

سخنگوی دولت در مورد fatf و درباره امکان حضور رییس جمهور در جلسه مجمع گفت: از خودشان بپرسید ما در چهارشنبه‌ها در دولت جلسه داریم، تمام دوستان ما در دنیا تاکید می‌کنند که هم بهانه ندهیم و در راستای شفافیت حرکت کنیم، اگر نتوانیم در این زمینه حرکت کنیم زمینه برای قطع همکاری بانکی با دنیا اتفاق می‌افتد، این لوایح بافی مانده برای ما حیاتی است. البته مجمع و مجلس اختیارات قانونی دارند، اما نفع مردم در تصویب این لوایح است.

وقتی من هم وزیر بودم آقای رییس جمهور انتقاداتی را مطرح می‌کرد

ربیعی در پاسخ به این سوال که  آیا مشخصا انتقادی از سوی رییس جمهور در جلسه هیئت دولت به آقای زنگنه شده است، گفت: تا جایی که من بودم چنین اتفاقی رخ نداده، اما وقتی من هم وزیر بودم آقای رییس جمهور انتقاداتی را مطرح می‌کرد.

وی در مورد دستاورد مشخص در حوزه اقتصادی در سفر شینزو آبه به تهران و پاکت زرد دیدار با رهبری گفت: در آن پاکت زرد پیشنهاد نبوده بلکه مطالب بوده است، سفر آبه به ایران دارای اهمیت ذاتی است. ژاپن این آمادگی را اعلام کرد که روابط دو جانبه را افزایش دهند، بیشتر برای مسائل دو جانبه و انتقال یک پیام بوده و پاسخ لازم را هم گرفت. هر چه در رادیو و تلویزیون بود به‌صورت شفاف پخش شد، البته جواب به آبه فقط سخن رهبری نبود بلکه جامعه هم با آن همراه بود.

ربیعی ادامه داد: به نظر من پیام رهبری و اشاره به فتوای ایشان و عدم مذاکره در فشار خوب بود. مساله اینکه بخواهند ایران را کوچک کنند مطرح است و ما با دقت بیشتر باید در این دوره حرکت کنیم و کسانی که می‌خواهند در مورد سیاست خارجی صحبت کنند اجاره دهند بیشتر مسولین کار کنند.

وی در پاسخ به مساله پرداخت معوقات فرهنگیان گفت: به طور قطع دو هزار میلیارد برای رتبه بندی پیش بینی شده است، پرداخت معوقات در دستور کار دولت است، اما معلمان شرایط محدود ما را می‌دانند، در شش ماهه دوم طرح رتبه بندی انجام می‌شود.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص  دولت پرداخت حقوق گفت: اگر قرار است افزایش حقوقی را شاهد باشیم نباید بدین گونه باشد که این مبلغ را از جایی برداریم و به جای دیگر اضافه کنیم. ما باید طوری بودجه ریزی کنیم که افزایش حقوق شامل همه بشود. 

وی با بیان اینکه قانون مدیریت خدمات کشوری به عنوان پایه قوانین استخدامی، حقوق و مزایا است، افزود: این میثاقی است که کارمندان در سطوح مختلف با دولت می بندند و بر اساس آن زندگی خود را تنظیم می‌کنند. این کار مناسبی نیست که ما هر سال این نظام پرداختی را تغییر دهیم.  

سخنگوی دولت در خصوص سازوکار اینستکس و گذشت نیمی از زمان شصت روزه ایران به اروپا گفت: خانم اشمیت برای همیت مساله به ایران سفر کردند و به ما گفتند که به زودی سازوکار رو عملیاتی می‌کنند. ما خواستار حرکت در چارچوب برجام هستیم، ولی تعهدات طرف مقابل را هم در نظر می‌گیریم. ترکیه، چین و روسیه گفتند به این سازوکار می‌پیوندند و امیدواریم کشور‌های بیشتری به این مجموعه اضافه شوند.

وی در خاتمه سخنانش بیان کرد: ما شنیدیم حتی اگر یک شرکت به سمت ما بیاید آمریکا آن شرکت را تهدید می‌کند، ولی ما عزم واراده برای حرکت به سمت جلو داریم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۷ ۲۷ خرداد ۱۳۹۸
نرخ بنزین تغییر نکرد کرایه ها رفت بالا،
وقتی بنزین گرون بشه دوباره نرخ ها میره بالا
آخرین اخبار