نانی که خوردنی است اگر صیادان غیرمجاز بگذارند

کسب روزی بسیاری از هرمزگانی‌ها از دریا است، اما این روزها صیادان حال و روز خوشی ندارند و استفاده از تور‌های غیرمجاز عرصه را بر آنان تنگ کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از  هرمزگان ،هرمزگان با دارا بودن بیش از هزار و ۴۰۰ کیلومتر نوار ساحلی و قرار گرفتن در کنار خلیج فارس و دریای عمان سنت و زندگی این ساحل نشینانش با دریا گره خورده و شغل صیادی به عنوان ارثیه‌ای گران بها نسل به نسل از بزرگان به جوانان و نوجوانان رسیده به طوری که اکثر هرمزگانی‌ها شغل صیادی را پیشه کرده و روزی حلال خود را از دریای بی کران به دست می‌آورند.

هرمزگانی‌ها که اصالتی پر محتوا دارند سنت‌های پیشینیان خود ماهی گیری بر اساس اکوسیستم دریا را فراموش نکرده و همچنان در برخی از مناطق از روش‌های سنتی مانند مشتا، تور و گرگور برای صیادی استفاده می‌کنند.شغل صیادی چنان در این استان رونق دارد که روزانه انواع و اقسام ماهی‌های این منطقه علاوه بر تامین نیاز بازار هرمزگان به استان‌های دیگر و حتی خارج از کشور نیز صادر می‌شود و ماهی‌های این منطقه به دلیل قرار گیری در آب‌های شور طرفداران زیادی در سراسر جهان دارد.

در این میان هستند افرادی که به صورت غیرمجاز از تور‌های منوفیلامنت استفاده می‌کنند و مشکلات عدیده‌ای برای جامعه صیادی و حتی ذخایر آبزیان ایجاد کرده اند.

تورهای منوفیلامنت بلای جان آبزان و صیادان هرمزگانی

استفاده غیر مجاز از تورهای نامرئی منوفیلامنت و تنگ شدن عرصه بر صیادان هرمزگانی 

عباس شجاعی از صیادان کهنه کار در بندرعباس است که چین و چروک‌های کنار چشمان و زبری دست هایش خود گویای سال‌ها مشقت و کار سخت در دریاست.

وی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از  هرمزگان ،می‌گوید: صیادی شغل آبا و اجدادی من است و از زمانی که کوچک بودم همراه پدرم به دریا میرفتم و از جاشویی یا همان کارگری در قایق و لنج شروع کردم تا به الان که خودم یک صیاد خبره هستم.

این صیاد بندرعباسی گفت: درآمد صیادی خوب است به شرطی که صیادان غیرمجاز با روش‌های صید غیراصولی و تور‌های نایلونی یا همان منوفیلامنت‌ها دست از سر دریا و نابود کردن ماهی‌ها بردارند.

آقای شجاعی افزود: از زمان که استفاده از این تور‌ها رواج پیدا کرده روزی ما از دریا هم کم شده و باید مسئولان با این افراد به صورت جدی برخورد کنند.

صادقی رئیس گروه امور اجتماعی و رفاهی صیادان شیلات هرمزگان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از  هرمزگان ، گفت: تور‌های منوفیلامنت تور‌های نازک نایلونی و نامرئی هستند که به صورت ثابت زیر یا روی آب استفاده می‌شوند و به دلیل نامرئی بودن و کوچک بودن چشمه‌های تور و غیر استاندارد بودن بقای انواع آبزیان را با مخاطره روبرو کرده است.

وی صیادان غیر مجاز و افرادی که آشنایی صحیحی از مضرات این ادوات ندارد را غالب استفاده کنندگان برشمرد و افزود: این تور‌ها پس از آسیب دیدن توانایی ترمیم ندارند، اما به دلیل ارزانی و در دسترس بودن بازار فروش خوبی دارد.

رئیس گروه امور اجتماعی و رفاهی صیادان شیلات هرمزگان می‌گوید: این تور‌ها به دلیل سبکی و قدرت غوطه وری بالا به راحتی توسط امواج و یا هر نیرویی از کنترل صیادان خارج و در دریا‌ها به صورت آزاد و سرگردان به ویژه در روش صید انتظاری و ثابت (لنگری) مشکل آفرین می‌شود و اثرات زیست محیطی و اکولوژیکی ایجاد می‌کنند.

صادقی افزود: متاسفانه چشمه‌ها (سوراخ‌های) ریز تور منوفیلامنت موجب می‌شود آبزیان کوچک نابالغ و هر آبزی دیگر غیر اقتصادی صید شود و با نرسیدن آبزیان به سن رشد، تولید مثل و تخم ریزی در زمان فصل صید با کمبود ذخایر روبرو شده و علاوه بر تهدید نسل آبزیان فعالیت برای صیادان از نظر اقتصادی و درآمد به صرفه نباشد.

تورهای منوفیلامنت بلای جان آبزان و صیادان هرمزگانی

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات هرمزگان هم در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از  هرمزگان می‌گوید: هرمزگان پارسال با صید بیش از ۲۷۰ هزار تن انواع آبزیان رتبه نخست صید ساحلی در کشور را کسب کرده است.

محمد جوانمرد گفت: ۳۰ هزار صیاد با هزار و ۱۰۰ لنج صیادی، ۳ هزار و ۳۰۰ فروند قایق و حدود ۱۰۰ فروند کشتی صیادی در استان مشغول به فعالیت هستند که استفاده‌های غیر مجاز از تور‌های منوفیلامنت مشکلات عدیده‌ای برای معیشت آن‌ها فراهم کرده است.

مبارزه با صید غیرمجاز نیازمند عزم ملی

وی افزود: استفاده از این تور‌ها سالیان قبل بر اساس موصوبات کمیته مدیریت صید استان چه زیر آبی و چه روآبی برای کلیه لنج‌های صیادی ممنوع شده و تنها قایق‌ها اجازه استفاده آن هم از تور رو آبی مخصوص صید گاریز ماهیان را دارند.

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات هرمزگان گفت: ۵ هزار قایق غیرمجاز در استان فعالیت می‌کنند که مقابله با آنها با توجه به امکانات محدود پرسنلی و ناوگان عملیاتی یگان حفاظت واقعا دشوار است و عملا شیلات استان به تنهایی کاری برای جلوگیری از صید غیرمجاز از پیش نمی‌برد و همکاری ارگان‌ها و سایر نهاد‌های مرتبط بیشتر از همیشه احساس می‌شود.

محمد جوانمرد با اشاره به کشف ۳ هزار و ۴۶۰ طاقه تورمنوفیلامنت در استان افزود: متاسفانه ۸۰ درصد از این تور‌ها و ادوات غیرمجاز صید وارداتی بوده و از طریق مبادی رسمی وارد کشور  و مابقی در داخل تولید می‌شود که برای مقابله با آن نیاز به یک عزم ملی و پیگیری تصویب یک قانون است.

تورهای منوفیلامنت بلای جان آبزان و صیادان هرمزگانی

وی فرهنگ سازی بین جوامع محلی و بومی برای آشنایی با مضرات استفاه از این ادوات غیر استاندارد را از دیگر راهکار‌ها برای مقابله با این معضل و حفظ ذخایر آبزیان و جلوگیری از ایجاد مشکلات زیست محیطی و اکولوژیکی عنوان کرد.

استفاده از تور‌های منوفیلامنت به دلیل قابلیت بالای صید خود و همچنین استاندارد نبودن بدون توجه به گونه، زمان رسیدگی جنسی و اندازه آن‌ها اقدام به صید و به دام انداختن آبزیان می‌کند که این می‌تواند منجر به برهم خوردن چرخه‌های طبیعی آن‌ها شود.

باید اذعان داشت که توجه به زیرساخت‌های صید آبزیان که یکی از راه‌های مهم تولید درآمد ناخالص ملی، ارتزاق معیشت مردم، افزایش درآمد ارزی و مهم‌تر از همه حفظ و صیانت از مرز‌های آبی است، یک امر ضروری است.

انتهای پیام/ز

برچسب ها: اشتغال ، قاچاق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.