بخش‌هایی از قصرشیرین و سومار بیابانی شدند

رئیس اداره جنگلداری و جنگلکاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه گفت: بخش‌هایی از قصرشیرین و سومار در معرض بیابانی شدن هستند.

به گزارش  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ، عبدالعلی جلیلیان رئیس اداره جنگلداری و جنگلکاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه گفت: با وجودی که در حال حاضر ۱۸ استان کشور اداره بیابان دارند، در استان اداره بیابان نداریم.

وی افزود: بر اساس شاخص‌های اکولوژیکی، در منابع طبیعی استان چه از نظر پوشش گیاهی و چه از نظر پوشش جانوری شرایط بیابانی بودن را نداریم.

رئیس اداره جنگلداری و جنگلکاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه ادامه داد: در تعریف بیابان آمده هر جایی که بارندگی سالیانه کمتر از ۵۰ میلیمتر داشته باشد، بیابانی می‌شود که خوشبختانه در استان چنین شرایطی را در هیچ نقطه‌ای نداریم.

جلیلیان با تاکید بر اینکه در استان حساس هستیم که هیچ نقطه‌ای به سمت بیابانی شدن نرود، ادامه داد: اقدامات مدیریتی می‌تواند عرصه‌های در معرض خطر را از رفتن به سمت بیابانی شدن نجات دهد.

وی در ادامه با بیان اینکه بخش‌هایی از قصرشیرین و سومار در استان کرمانشاه در معرض بیابانی شدن هستند، افزود: این بخش‌ها برای جلوگیری از بیابانی شدن نیازمند اقدامات حفاظتی و حمایتی هستند.

وی گفت: برای جلوگیری از بیابان زایی باید اقدامات مدیریتی برای افزایش پوشش گیاهی مثل بذرکاری، نهالکاری و... انجام داد.

جلیلیان با بیان اینکه استان کرمانشاه ۵۲۷ هزار هکتار جنگل دارد که باید برای حفاظت از این منابع جنگلی برنامه ریزی شود، تاکید کرد: باید برای جلوگیری از تغییر اقلیم استان و جهت گیری آن به سمت بیابانی شدن از طریق حفاظت و حراست از عرصه‌های جنگلی استان تلاش شود.

رئیس اداره جنگلداری و جنگلکاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه از مالچ پاشی کانون‌های گرد و غبار به عنوان یکی از اقدامات مفید برای جلوگیری از بیابانی شدن مناطق در معرض خطر یاد کرد و افزود: البته هنوز در استان کرمانشاه به جایی نرسیده ایم که نیاز به مالچ پاشی منطقه‌ای برای جلوگیری از بیابانی شدن آن منطقه باشد.

وی تاکید کرد: چرای بی رویه دام، بهره برداری‌های بی رویه از منابع طبیعی و... می‌توانند در بیابانی شدن نقاط دارای پوشش گیاهی اثرگذار باشد .

 

انتهای پیام/د

۱۸ استان کشور اداره بیابان دارند

 

برچسب ها: محیط زیست ، آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار