از سوی پزشکی قانونی کشور؛

آخرین آمار مرگ و میر موتورسواران در سال ۹۷ اعلام شد

۳ هزار و ۷۴۵ موتورسوار در سال گذشته در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در سال گذشته سه هزار و ۷۴۵ موتورسوار در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند. از این تعداد سه هزار و ۶۰۸ نفر مرد و ۱۳۷ نفر زن بودند.

آمار تلفات موتورسیکلت سواران در سال گذشته، ۲۱.۸ درصد از کل تلفات حوادث رانندگی را به خود اختصاص داده است.

بیشترین تلفات در استان تهران

براساس آمار‌های موجود بیشترین آمار تلفات موتورسواران در سال گذشته به ترتیب مربوط به استان تهران با ۳۸۶، فارس با ۳۲۷، اصفهان با ۲۸۹ و کمترین آن مربوط به ایلام با ۱۲، کهگیلویه و بویراحمد با ۲۲ و اردبیل با ۲۳ فوتی بوده است.

نسبت بالای موتورسواران متوفی در استان گلستان

مطابق آمار‌های سال گذشته سهم تلفات موتورسواران در مقایسه با کل تلفات حوادث رانندگی در استان‌های گلستان و هرمزگان رقمی قابل توجه است. در استان گلستان سهم تلفات موتورسوران از کل تلفات ۴۲.۶ درصد و در استان هرمزگان ۳۶.۲ درصد بوده است.

ضربه به سر علت اصلی مرگ موتورسواران

آمار‌ها نشان می‌دهد بیشترین علت مرگ موتورسواران ضربه به سر است. این عامل به تنهایی ۵۱.۶ درصد از مرگ موتورسواران را در سال گذشته به دنبال داشته است که یک هزار و ۹۳۳ نفر از کل تلفات را دربر می‌گیرد.

۱۸ تا ۳۹ ساله ها، بیش از نیمی از کشته‌ها

۵۴.۶ از کشته‌های موتورسیکلت بین ۱۸ تا ۳۹ سال سن داشته اند. تفکیک سنی سایر گروه‌ها به شرح ذیل است: کمتر از ۱۰ سال ۱.۵ درصد، ۱۱ تا ۱۷ سال ۱۲ درصد،۴۰ تا ۴۹ سال ۱۰.۷ درصد،۵۰ تا ۵۹ سال ۹.۲ درصد، ۶۰ سال و بالاتر ۱۱.۹ درصد. رده سنی یک دهم درصد از تلفات سال گذشته نیز نامعلوم گزارش شده است.

بیشترین تلفات در مسیر‌های برون شهری

بیشترین آمار تلفات موتورسواران بر اساس محل فوت در جاده‌های برون شهری اتفاق افتاده است که ۴۴.۵ درصد از کل تلفات را در بر می‌گیرد. بعد از آن ۳۸.۵ درصد در مسیر‌های درون شهری، ۱۰.۸ درصد در مسیر‌های روستایی، ۱.۲ درصد در راه‌های اختصاصی و ۵.۲ درصد نیز در سایر مسیر‌ها جان خود را از دست داده اند.

شغل و میزان تحصیلات تلفات موتورسواران

شغل ۴۱ درصد تلفات موتورسواران در سال گذشته آزاد گزارش شده است که رقمی برابر با یک هزار و ۵۳۵ نفر از کل تلفات است و بیشترین تعداد را در بر می‌گیرد. مشاغلی همچون کارگران با ۷۵۲ نفر (۲۰.۱ درصد از کل تلفات) و دانش آموزان با ۴۰۵ نفر (۱۰.۸ درصد از کل تلفات) به ترتیب بیشترین تلفات موتورسواران را بعد از شغل آزاد داشته اند.

از نظر وضعیت تحصیلی نیز بیشترین گروه تلفات با ۲۸۸۶ نفر (۷۷ درصد) تحصیلات زیر دیپلم داشته اند. ۱۶.۲ درصد از کشته شدگان مدرک دیپلم و ۵.۲ درصد نیز دانشجو بوده و یا مدارک بالای دیپلم داشته اند. وضعیت تحصیلی ۵۹ نفر از درگذشتگان (۱.۶ درصد) نامعلوم گزارش شده است.

توصیه‌های برای کاهش تلفات موتورسواران

چنانکه ملاحظه می‌شود درصد قابل توجهی از کشته شدگان بر اثر تصادفات موتورسیکلت‌ها را نوجوانان و جوانان تشکیل می‌دهند. اگرچه بخشی از این آمار می‌تواند ناشی از نوع وسیله نقلیه، هزینه تهیه، هیجان استفاده و... باشد، اما در عین حال اقتضائات سنی نوجوانان و جوانان، عدم پایبندی به قوانین و مقررات، انجام حرکات و یارانندگی مخاطره آمیز، عدم استفاده از کلاه ایمنی، حمل بار و مسافر بیش از حد ظرفیت و مجاز و... از جمله دلایل وقوع این تصادفات و تلفات تأثر برانگیز ناشی از آن هستند بنابراین توصیه می‌شود:

۱. حتماً از کلاه ایمنی استفاده کنید. ضربه به سر عامل بیش از نیمی از تلفات تصادفات موتورسواران به شمار می‌رود.
۲. از حمل بار به میزان غیرمجاز و یا سوار کردن سرنشین اضافه - خصوصاً بدون کلاه - پرهیز کنید.
۳. از راندن در پیاده‌رو‌ها و یا در خلاف جهت مسیر‌های یکطرفه اکیداً اجتناب کنید.
۴. سعی کنید که از موتور برای کار‌های داخل شهری‌تان استفاده کنید. بیشترین تلفات موتورسواران در جاده‌های برون شهری بوده است.
۵. رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی می‌تواند در حفظ سلامت شما بسیار موثر باشد، زیرا بسیاری از حوادث در اثر عبور از چراغ قرمز یا عبور از خیابان‌های یک‌طرفه برای موتورسواران رخ می‌دهد.
۶. در زمان وزش باد از عینک یا کلاه‌هایی که حفاظ چشم دارند استفاده کنید.
۷. اگر چراغ راهنما یا چراغ ترمز موتورتان خراب است، هرگز پیش از تعمیر آن شب‌ها از موتور استفاده نکنید
۸. از خوردن، آشامیدن و صحبت کردن با تلفن همراه هنگام موتورسواری جداً خودداری کنید.
۹. از عملیات آکروباتیک نمایشی، ویراژ دادن لابه‌لای خودروها، حرکات و تغییر جهت‌های ناگهانی، سرعت غیرمجاز در معابر خودداری کنید. افزایش احتمال حوادث و نیز افزایش شدت جراحات و مرگ و میر‌ها نتیجه بی توجهی به نکات ایمنی در راندن است.

انتهای پیام/

برچسب ها: پزشکی قانونی ، تصادف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار