مجری طرح گندم در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

خرید تضمینی گندم به ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تن رسید/ استمرار خودکفایی گندم برای چهارمین سال متوالی

اسفندیاری پور گفت: از ابتدای فصل برداشت تاکنون، سه میلیون و ۱۰۰ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان خریداری شده است.

خرید تضمینی گندم به ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تن رسید/ استمرار خودکفایی گندم برای چهارمین سال متوالیاسماعیل اسفندیاری پور، مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت خرید تضمینی گندم اظهار کرد: براساس آخرین آمار از ابتدای فصل برداشت تاکنون، سه میلیون و ۱۰۰ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان خریداری شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش را نشان می‌دهد.

وی روند تولید و تحویل گندم را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: با توجه به روند مناسب تولید پیش بینی می‌شود که امسال برای چهارمین سال متوالی خودکفایی استمرار یابد و گندم مورد نیاز از محل تولید داخل تامین شود.

اسفندیاری پور با اشاره به اینکه برداشت تا اواسط شهریور ادامه خواهد داشت، بیان کرد: با توجه به وضعیت مطلوب مزارع پیش بینی می‌شود که تولید گندم به ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن برسد.


بیشتر بخوانید: عرضه گندم در بورس کالا امری مهم در رونق کشاورزی/ انبارهای مکانیزه در سراسر کشور راه‌اندازی شود


مجری طرح گندم با بیان اینکه برداشت گندم از استان‌های دارای اقلیم گرم و خشک به پایان رسیده است، افزود: هم اکنون برداشت از استان‌های دارای اقلیم معتدل در حال انجام است و از دهه دوم تیر اقلیم سرد وارد چرخه خرید می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه استان خوزستان با یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن بالاترین آمار خرید را به خود اختصاص داده است، اظهار کرد: استان‌های فارس، ایلام و جنوب کهنوج از دیگر استان‌های اصلی خرید تضمینی گندم هستند.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی مجموع سطح زیر کشت گندم آبی و دیم در سال زراعی ۹۸-۹۷ را ۶ میلیون هکتار اعلام کرد و گفت: علی رغم کاهش ۱۲ درصدی سطح زیر کشت، متوسط خرید گندم از ۴ میلیون به بیش از ۹ میلیون تن رسیده است.

مجری طرح گندم در توصیه‌ای به گندمکاران تصریح کرد: گندمکاران پس از برداشت از آتش زدن بقایای کاه و کلش در مزارع اجتناب کنند چرا که ماندگاری بقایای گندم در مزارع حاصلخیزی خاک تاثیر بسزایی دارد. ضمن آنکه به طور دائم مزارع را پایش کنند و در صورت هر گونه آفت سن گندم و زنگ گندم با کارشناسان مشورت کنند.

انتهای پیام/

تولید گندم به ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن می رسد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۸ ۲۸ خرداد ۱۳۹۸
تلاش کشاورزان گندمکار عالی هست ولی قیمت گندم را بالا ببرید
تا کشاورزان برای سالهای آینده بیشتر گندم بکارند و استقلال کشور در این زمینه وبرهه مهم پا برجا ماند . متاسفانه به دلیل نرخ پایین گندم خیلی از کشاورزان به سمت کاشت محصولاتی مانند گوجه فرنگی به دلیل نرخ و عملکرد بالا رفته اند که این زنگ هشدار برای ما می باشد .
هم اکنون گوجه فرنگی رقیب اصلی شده برای گندم که باید جلو قیمت گوجه فرنگی که یک محصول دست ۳ الی ۴ می باشد وبه راحتی می توان وارد کرد گرفته شود تا کشاورزان به سمت تولید محصولات استراتژیک بروند
آخرین اخبار