مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان دارویی خبر داد؛

تولید دارو‌های ایرانی با یک پنجم قیمت نمونه خارجی

اکرمی گفت: شرکت ما موفق به تولید داروی ایرانی با یک پنجم قیمت نمونه خارجی شده است.

به گزارش  حوزه فن‌آوری‌گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،هر فرآورده‌ دارویی که تولید می‌شود باید مطابق قواعد و قوانین FDA اسناد کارآمدی داشته باشد. برای اثبات کارآمدی محصول، آزمون های مختلفی صورت می گیرد که یکی از آن‌ها، انحلال یا رهایش برون تن است که بافرها به کمک این کار می‌آیند و بافرها یا انحلال‌گرهایی مثل «بافر فسفات» فرآیندهایی مانند رهایش یا انحلال دارو را ممکن می‌کند.

دکتر محمد اکرمی رئیس هیات مدیر یکی از شرکت دانش‌بنیان با بیان این‌که قرص بافر نمكي فسفات مورد استفاده كليه آزمايشگاه‌های زیست-پزشکی و مراكز تحقيقاتي-دارويي می باشد، افزود: این فرآورده به‌عنوان يك محصول جامع شامل تمامي اجزاي بافر نمكي فسفات، علاوه بر آزمون رهایش دارو در آزمایشات ایمنی زیستی، کشت سلولی، خون شناسی، بافت شناسی و میکروبیولوژی و ... به کار می‌رود.

اکرمی، با بیان این‌که محصول دانش‌بنیان تولید داخل، چالش‌های موجود تهیه بافر را ندارد، افزود: از مزاياي اين محصول به شکل قرص نسبت به معرف هاي مشابه موجود، مي توان به سهولت و كوتاه شدن زمان تهيه بافر، عدم نياز به ابزارهاي سنجش دقيق مانند ترازو و pH سنج و عدم هدررفتن مواد و آلوده نشدن مواد اوليه در فرآيند توزين اشاره کرد.

او درباره کارآمدی و استفاده از بافرهای نمکی گفت: بافر PBS، یکی از رایج ترین انواع بافرهاست که غیر سمی و دارای pH و قدرت یونی نزدیک به شرایط فیزیولوژیک بوده و جهت رقت نمونه های زیست شناسی مولکولی و غربالگری ملکولی، و همچنین بافر تعادلی برای ستونهای ژل فیلتراسیون عمل می کند.

تولید محصولات دارویی با دانش بومی 

اکرمی، درباره نحوه استفاده از این محصول دانش‌بنیان گفت: یک قرص در یک بشر یا بالن حجمی قرار گرفته و پس از حل شدن با حجم مشخصی از آب دیونیزه به حجم ذکر شده رسیده، برای چند دقیقه مخلوط می‌شود.

اکرمی افزود: ما چند نفر از فارغ‌التحصیلان رشته جدید تحصیلی «زیست‌مواد دارویی» تصمیم به تاسیس این شرکت دانش‌بنیان کردیم. اصلی‌ترین هدفمان، تولید محصولات دارویی، مکمل های غذایی-دارویی در کنار محصولات تشخیصی و معرف های شیمیایی با دانش فنی بومی است.

وی افزود: محصولات دیگری هم در تحقیق و توسعه داریم که کیت‌های تشخیصی از جمله کیت تشخیصی آلبومین، کیت سنجش فاویسم که در تشخیص اختلالات خونی مورد استفاده قرار می‌گیرد در حال تولید است.
اکرمی تولید مکمل‌های غذایی را فاز دیگری از تولیدات این شرکت دانش‌بنیان عنوان کرد و گفت: قارچ گانودرما، مکمل‌های مشتق ال-کارنیتین که مکملی مفید برای بهبود سوخت‌وساز بدن است و همچنین مکمل لیپوئیک اسید در مرحله تحقیق و توسعه قرار دارند.

وی، تولید داخلی این محصول دانش‌بنیان را تأمین کننده یکی از نیازهای کشور در حوزه مواد شیمیایی و کنترل دارویی دانست و گفت: گرچه آمار دقیقی از واردات این فرآورده وجود ندارد اما عمده نیاز کشور از مبادی قاچاق وارد کشور می‌شود. در حالی‌که هر قرص وارداتی، 10 هزار تومان هزینه دارد، نمونه داخلی را در این شرکت دانش‌بنیان، با کیفیتی هم‌پای نمونه خارجی با قیمتی یک پنجم نمونه وارداتی خارجی عرضه می ‌کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار