وزیر بهداشت:

آدم‌های قد کوتوله را برای کار‌های بزرگ نمی‌گذارم/ آمریکا اشتباه کند دودمانش به باد می‌رود

نمکی گفت: تحت هیچ فشاری انسان‌های کوچک را برای کار‌های بزرگ انتخاب نمی‌کنم.

آدم‌های قد کوتوله را برای کارهای بزرگ نمی‌گذارم/ آمریکا اشتباه کند دودمانش به باد خواهد رفتبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مراسم افتتاح شهرک صنعتی دارویی برکت و رونمایی از ٩ قلم دارو برای نخستین بار در کشور اظهار کرد: زمانی که در شرکت داروسازی بودم دچار اختلاف شدم چرا که باید درآمد تولید با در توسعه تولید دارو صرف شود و من حاضر نیستم افراد کوتوله را به عنوان عضوی از هیئت‌علمی مدیرعامل قرار دهم و به همین دلیل استعفا دادم.

وی ادامه داد: خوشحالم این مجموعه زیر بیرق پاک دستانی رفته است که سرمایه را در راستای توسعه صنعت به کار می‌گیرند و به قدری شور و شعف در من ایجاد شد که همه خستگی‌ها از تنم بیرون رفت.

 ١.٣ میلیارد دلار ارز برای سه درصد دارو‌های وارداتی صرف می‌شود

نمکی گفت: اوایل انقلاب با حضور کارخانه خارجی ٢۵ درصد داروی مورد نیاز را در کشور می‌ساختیم، اما امروز ٩٧ درصد دارو‌ها را خودمان می‌سازیم، در این بین نکته کلیدی این است که برای سه درصد دارو‌های وارداتی ١.٣ میلیارد دلار ارز صرف می‌کنیم و اگر صنعت در برابر هجمه واردات لگدمال شود، حتی اگر همه درآمد‌ها را روی هم بگذاریم باز هم نمی‌توانیم دارو‌های مورد نیاز را تامین کنیم.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: زمانی که سرپرست شدم گفتم دارویی که تولید داخل دارد هیچ کس حق ورود آن را ندارد و دوستان به من تاختند که احتیاط کن، اما من با خدا معامله کردم و برخی گفتند می‌خواهی رای اعتماد بگیری و گفتم نمایندگان فهمیم‌تر از این‌ها هستند.

بدون آرپی‌جی از دفاع مقدس سربلند بیرون آمدیم

نمکی تصریح کرد: امروز برای اینکه به دنیا بگوییم بدون آرپی‌جی از دفاع مقدس سربلند بیرون آمدیم، اینجا جمع شده‌ایم و تلاش می‌کنیم. من زمانی که وارد برنامه و بودجه شدم به بچه‌های سپاه گفتم به حسرت سربازان له شده جنگ ردیفی با ١٨ میلیارد تومان به نام شهید کاظمی ایجاد کردم و گفتم هر چه می‌خواهید در موشک سرمایه‌گذاری کنید و امروز به جایی رسیده‌ایم کشوری که روزی آرپی‌جی نداشت به قدرت اول منطقه در اول دفاع موشکی تبدیل شده است.

وی افزود: عین این موضوع در دارو و سلامت اتفاق افتاد و در ٢۴ کشور شرق مدیترانه اول هستیم، در گذشته پوشش واکسیناسیون ١۵ درصد بود و امروز به ١٠٠ درصد رسیده است، در برخی موارد حتی جز اول‌های دنیا هستیم و حتی سعودی‌ها رای داده بودند در سوئیس من به نمایندگی ٢۴ کشور سخنران کنم و من یک سرباز کوچک از سرزمینی با مردمان بزرگ هستم.

نمکی با بیان اینکه در عرصه بین المللی حرف و تهدید بسیا‌ی داریم و لازمه مقابله با تهدید اتحاد است، گفت: من وزیر شیعه و سنی و کلمی و مسیح و حتی زندانی محکوم به اعدام هستم و قرارگاه تامین دارو و تجهیزات پزشکی راه انداختیم تا دیزی کسی پیش فر نباشد و درب وزارت بهداشت روی همه باز است و فرایند‌ها به سرعت و با عدالت انجام شود.

آمده ایم با فرماندهی کمبودهای دارویی را رصد کنیم

وزیر بهداشت گفت: با کسی خصومت نداریم هر کس پیش از این هر چه گرفته نوش جانش باشد، کشور دستگاه قضایی دارد، ما نیامده ایم شپش دیگران را بشماریم، بلکه آمده ایم با فرماندهی کمبودهای دارویی را رصد کنیم.

وزیر بهداشت با اشاره به صنعت دارویی گفت: جای خوشحالی دارد که گروه دارویی برکت سرمایه خود را در راستای توسعه زیرساخت‌های صنعت دارو به کار برده است.

وی ادامه داد: برای تولید ۹۷ درصد داروی مورد نیاز کشور که از راه تولید داخل تامین می‌شود ۵۵۰ میلیون دلار و برای تامین سه درصدی داروهای وارداتی ۱.۳ میلیارد دلار هزینه می‌کنیم.

نمکی تصریح کرد: افراد زیادی به من تاختند و گفتند تو با شعار تولید داخل می‌خواهی رای اعتماد بگیری اما از کجا معلوم من فردا زنده باشم؟ بنده با خدا معامله می‌کنم.

وزیر بهداشت ادامه داد: خدا رحمت کند خسروشاهی‌ها را که با چه بدبختی شرکت تولیددارو راه انداختند و البته سپس به نفس نفس زدن افتاد و دچار مشکل شد؛ در دوران مدیرعاملی شرکت تولیددارو همین مشکل (تحمیل مدیران قدکوتوله) را پیدا کردم و با مدیر بالادستی دعوایم شد و ناچارا استعفا دادم؛ لذت می‌برم که امروز تولیددارو تحت مدیریت گروه برکت که نگاه‌ درستی در صنعت دارو دارد قرار گرفته است.

قدرت موشکی ما دودمان آمریکا را به باد می‌دهد

وی اظهار کرد: آمریکا اگر کوچکترین اشتباهی علیه ایران انجام دهد  به دلیل قدرت موشکی ما دودمانش به باد خواهد رفت و به طور قطع در صنعت دارو هم همین قدرت را داریم.

نمکی درباره الکترونیکی سلامت گفت: وعده داده بودم که پرونده الکترونیکی سلامت را در بهار امسال عملیاتی خواهیم کرد؛ روز ۲۵ خرداد ماه بطور غیررسمی از پرونده الکترونیکی سلامت رونمایی کردیم و به‌زودی با حضور رئیس‌جمهوری  رسما رونمایی می‌شود. 

در اوج تحریم ها با اقتدار ایستاده‌ایم

وی تاکید کرد: جهان بداند جمهوری اسلامی ایران در اوج تحریم ها با اقتدار ایستاده و در عرصه های مختلف خودکفاست و تحریم‌های دشمن این خودکفایی را رفته رفته بیشتر می کند و واردات باید به گونه ای انجام شود که به صنعت داخل لطمه نزند، برای بازکردن راه صنعتگران بولدوزر هستیم.

نمکی گفت: داروی مشابه داروهای باکیفیت داخلی وارد نخواهد شد اما مرزهای کشور را به روی واردات نیز نبسته ایم چرا که برخی از ترکیب های شیمیایی و دارویی را باید وارد کنیم.

وی با تاکید بر اینکه زیرساخت های درمان باید تقویت شوند، از تحقق پرونده الکترونیک سلامت خبر داد و گفت: قول داده بودم تا پایان بهار پرونده الکترونیک سلامت محقق شود و پرونده الکترونیک سلامت عملیاتی شد و به صورت غیر رسمی به بهره برداری رسید و به زودی با حضور رئیس جمهور رونمایی خواهد شد.

وزیر بهداشت با اشاره به طرح ملی کنترل فشار خون گفت: در سال گذشته ۳۸۰ هزار مرگ در کشور بر اثر فشار خون بالا بوده است و تاکنون در سال جاری ۱۳ میلیون نفر برای کنترل فشار خون به ما مراجعه کردند و متاسفانه ۴۰ درصد از مردم کشور مبتلا به فشار خون هستند اما خودشان اطلاعی از این مشکل ندارند تا زمانی که علائم جدی این بیماری خود را نشان می دهد.

شهرک صنعتی دارویی برکت ۳۷ هزار شغل ایجاد کرده است

سعید نمکی وزیر بهداشت در حاشیه مراسم افتتاح شهرک صنعتی دارویی برکت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: برای همه تولیدکنندگان عرصه دارویی و مواد اولیه دارویی زیرساخت بسیار مناسبی ایجادشده است و این شهرک در حد استاندار‌های بین‌المللی ساخته شده است و به توصیه مقام عظمای ولایت برای حمایت و کمک به تولیدکنندگان داخلی زیرساخت مناسبی را فراهم کردیم تا بتوانیم دارو‌های وارداتی را به تولیدات داخل تبدیل کنیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با راه‌اندازی شهرک صنعتی دارویی برکت در مجموع ۳۷ هزار شغل ایجادشده است و هفت هزار نفر اشتغال‌زایی مستقیم و ۳۰ هزار نفر غیرمستقیم اشتغال‌زایی ایجادشده است.

کاهش بروکراسی اداری در سازمان غذا و دارو

نمکی با تاکید بر کاهش بروکراسی اداری در سازمان غذا و دارو، گفت: معاونت تولید داخل در این راستا ایجاد شده و این معاونت برای تولید مواد اولیه موردنیاز صنعت دارو و دارو‌های داخلی، همچنین لوازم‌آرایشی بهداشتی و تجهیزاتی که به شکل مستقل باید فعالیت کنند، ایجاد شده است و یک حامی خواهد بود تا بتوانیم کار‌ها را به‌درستی انجام دهیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: ایران سرزمینی نیست که هر سرمایه‌گذار عاقل خارجی به دلیل دیوانگی‌های ترامپ پای خود را از ان بیرون بگذارد.

نمکی بابیان اینکه ۱.۳ میلیارد دلار واردات دارو به کشور داریم، اظهار کرد: در این شهرک دارویی می‌تواند مشابه دارو‌های وارداتی را تولید کنیم، همچنین تولید دارو‌های هایتک و صادرات آن‌ها به همه کشور‌ها حتی کشور‌های اروپا در دستور کار قرار دارد.

تولید ٧٠ درصد دارو‌های ایرانی کشور در استان البرز

همچنین عزیزاله شهبازی در این مراسم با بیان اینکه البرز اکنون قطب دارویی کشور است، اظهار کرد: در حال حاضر ۷۰ درصد دارو‌های تولیدی کشور در شرکت‌های دارویی مستقر در استان البرز تولید می‌شود و شهرک اولین شهرک تخصصی دارویی کشور است و افتتاح آن گام جدی برای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی محسوب می‌شود.

شهبازی اظهار کرد: این شهرک با به کارگیری توان و تخصص بیش از هزار نفر نیروی متخصص می‌تواند برندی ملی و فراملی برای البرز باشد و با استقرار و فعالیت تمام شرکت‌های این شهرک برای بیش از هفت هزار نفر اشتغال مستقیم ایجاد خواهد شد.

استاندار البرز تصریح کرد: شهرک برکت اولین مجموعه صنعتی استان است که برای تامین منابع آبی خود از آب‌های زیرزمینی استفاده نمی‌کند و از آب سد طالقان سهیمه‌ای به آن داده شده و در حال حاضر تمام زیرساخت‌های آن از جمله گاز، برق مهیاست.

وی ادامه داد: با تولیدات این شهرک، حرکت به سمت خودکفایی در تولید دارو و حتی ارزآوری از طریق صادرات دارو به کشور‌های هدف فراهم خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار