وزیر نیرو در اصفهان:

لایحه همکاری جمهوری اسلامی با «اوراسیا» به تصویب رسید/ توافق برای تهیه برخی اقلام داروهای بیماری‌های نادر ایران در روسیه

وزیر نیرو گفت: لایحه همکاری جمهوری اسلامی با اتحادیه اقتصادی اوراسیا به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است و در آینده نزدیک به شکل قانون ابلاغ می‌شود.

لایحه همکاری جمهوری اسلامی با «اوراسیا» به تصویب رسید/ توافق برای تهیه برخی اقلام داروهای بیماری‌های نادر ایران در روسیهبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، رضا اردکانیان ظهر سه شنبه در نشست اختتامیه اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اداری و تجاری جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه اظهار داشت: امروز عملاً نتایج دو اجلاس مهم دومین همایش تجاری فرهنگی میان ناحیه قفقاز شمالی کشور روسیه و تعدادی از استان‌های کشور و اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و تجاری دو کشور را گزارش می‌کنیم.

وی افزود: هر دو این پروژه‌ها زمانی اتفاق می‌افتد که لایحه همکاری جمهوری اسلامی با اتحادیه اقتصادی اوراسیا به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است و در آینده نزدیک به شکل قانون ابلاغ می‌شود که شروع تأثیرگذاری در روابط اقتصادی در منطقه است.

وزیر نیرو بیان داشت: هفت سند همکاری در چارچوب این اجلاس برنامه ریزی شده بود که با توجه به سطح بالای همه شرکت کنندگان ایرانی و روسی در نهایت ۱۲ سند همکاری به امضا می‌رسد که از جمله این اسناد، تفاهم نامه برای بهینه سازی نیروگاه رامین اهواز است.

امضای تفاهم نامه همکاری در زمینه‌های مختلف مرتبط با انرژی الکتریسیته در حوزه همکاری‌های حمل و نقلی

وی ادامه داد: امضای تفاهم نامه همکاری در زمینه‌های مختلف مرتبط با انرژی الکتریسیته در حوزه همکاری‌های حمل و نقلی، فراهم سازی شرایط برای آغاز عملیات اجرایی برقی کردن ترن گرمسار - اینچه برون از دیگر توافقاتی است که امروز انجام شد که امیدواریم تا حداکثر دو ماه آینده با انجام تعهداتی که بر عهده همکاران در وزارت راه و شهرسازی و همکاران روسی است به سرانجام برسد.

اردکانیان ابراز داشت: همچنین مذاکرات خوبی در زمینه برگزاری جلسات چهار جانبه روسیه قزاقستان، ایران، تهیه نقشه راه برای اقدامات مشترک در خصوص پروژه‌های برقی سازی راه آهن تهران – تبریز - بافق - توربان -سنگان و ساخت راه آهن چابهار - بیرجند و اتصال به راه آهن بافق - مشهد و بررسی پروژه خط ریلی رشت آستارا انجام شد.

افزایش فعالیت شرکت های ایرانی متقاضی صادرات آبزیان

وی اضافه کرد: در زمینه فعالیت مربوط به شرکت‌های ایرانی متقاضی صادرات آبزیان پرورشی مانند میگو و خاویار توافقاتی مبنی بر افزایش تعداد این شرکت‌ها انجام شد.

توافق برای تهیه برخی اقلام داروهای بیماری‌های نادر ایران در روسیه

وزیر نیرو با اشاره به توافق برای همکاری‌های دارویی و بهداشتی دو کشور برای سالهای ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ و توافق برای تهیه برخی اقلام داروهای بیماری‌های نادر ایران در روسیه، گفت: همچنین در زمینه راه اندازی خط کشتیرانی تفریحی دریای خزر در چارچوب همکاری‌های مربوط به استان‌ها ایران با قفقاز شمالی توافقات لازم انجام شد.

توافق در زمینه توسعه واحدهای دو و سه نیروگاه اتمی بوشهر

وی اضافه کرد: در زمینه مربوط به انرژی نیز اجرای توافقات و قراردادهای مربوط به واحدهای دو و سه نیروگاه اتمی بوشهر مورد تاکید قرار گرفت و کار به نحو مناسبی در حال پیشرفت است.

اردکانیان ابراز داشت: در زمنیه نفت و انرژی همچنین مذاکرات مثبت و خوبی میان وزارت نیروی ایران و وزارت انرژی روسیه روز گذشته انجام شد که با توجه به شرایط فعلی مجموعه مذاکرات در چارچوب اراده سیاسی رهبران دو کشور برای توسعه فعالیت ها در زمینه انرژی تلقی می شود.

تاکید بر اهمیت موضوع کریدور سبز گمرگی و عملیاتی کردن آن

وی با بیان اینکه تاکید بر اهمیت موضوع کریدور سبز گمرگی و عملیاتی کردن آن از دیگر سرفصل های مذاکرات است، گفت: میان وزارت نیروی ایران با وزارت انرژی روسیه در خصوص احداث پروژه چهار نیروگاه حرارتی در هرمزگان با ظرفیت ۱۴۰۰ مگا وات مذاکراتی انجام گرفت که انتظار داریم دو طرف ظرف سه ماه آینده عملیاتی شدن این پروژه مهم ر اشاهد باشند.

وزیر نیرو گفت: در این اجلاس پس از حدود چهار سال توقف، زمینه همکاری های مربوط به آب در کارگروه مربوط به این موضوع زمینه هایی همکاری آبی مشترک چه در زمینه انتقال تکنولوژی و چه استفاده از ظرفیت خدمات فنی مهندسی را آغاز کردیم که امیدواریم تا اجلاس بعدی نتایج پروژه ها قابل گزارش کردن باشد.

انتهای پیام/ب

صحبت های وزیر نیرو در نشست اختتامیه اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و فدراسیون روسیه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.