گل مژه چشم با چشمانتان چه می‌کند؟ +خطرات بیماری

متخصص چشم گفت: کمپرس گرم علاوه بر تسکین درد از مزمن شدن گل مژه و تبدیل شدن آن به شالازیون پیشگیری می‌کند.

گل مژه چشمسعید یادگاری متخصص چشم در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، درباره گل مژه چشم اظهار کرد: در ناحیه پلک, به خصوص اطراف مژه‌ تعدادی زیاد غدد چربی ریز وجود دارد که بر اثر برخی عوامل از جمله سلول‌های پوست، آلودگی‌، رشد باکتری‌ و چربی‌های اضافه به گرفتگی و مسدود کردن منافذ و یا انسداد غده چربی منجر شده و باعث بروز گل مژه خواهند شد.

وی گفت:این توده‌ قرمز رنگ و دردناک در نزدیکی لبه پلک شبیه جوش یا کورک به نظر می‌رسد؛ این توده به‌طورمعمول ممکن است در لبه خارجی و گاهی در لبه داخلی پلک شکل گیرد.

وی با اشاره به ترشحات چرکی روی پلک اظهار کرد: بیشتر این توده‌ها بعد از چند روز به خود به خودی از بین می‌رود اما در این فاصله زمانی برای تسکین درد و بهبود شرایط می‌توانید از کمپرس گرم استفاده کرد؛ کمپرس گرم علاوه بر تسکین درد از مزمن شدن گل مژه و تبدیل شدن آن به شالازیون پیشگیری می‌کند.

وی درباره نشانه‌ها و علائم گل مژه گفت: قرمزی و التهاب توده مانندی، درد و تورم، ریزش اشک، احساس خارش و ناراحتی در آن ناحیه چشم نشانه‌هایی از گل مژه است.


یشتر بخوانید: چه زمانی باید نگران سلامت چشم‌ها باشیم؟


یادگاری درباره دلیل به وجود آمدن گل مژه گفت: گل مژه می‌تواند به دلیل عفونت در غدد چربی در پلک که این عامل ریسک ابتلا به گل مژه را بالا می‌برد، به وجود آید. مالیدن یا تماس دست آلوده با چشم، استفاده از لنز‌های تماسی آلوده، با آرایش خوابیدن، استفاده از لوازم آرایش تاریخ گذشته و قدیمی، التهاب مزمن لبه پلک روزاسه یعنی قرمزی صورت، کم پلک زدن، استفاده از چسب‌های مژه که موجب انسداد منافذ غدد چربی می‌شود هم موجب به وجود آمدن گل مژه می‌شوند.

وی درباره راه‌های پیشگیری از گل مژه گفت: بهتر است برای درمان از شستن دست‌ها از لوازم آرایشی قدیمی تمیز نگهداشتن لنز‌های تماسی. رقص گرم بعد از گل مژه زدن کنترل با کمک چشم پزشک، شستن لبه‌های پلک به صورت منظم و مرتب استفاده شود.


بیشتر بخوانید: چگونه گل مژه را از بین ببریم؟


متخصص چشم درباره درمان گل مژه گفت: پزشک با معاینه پلک شما به راحتی تشخیص خواهند داد که آیا گل‌مژه به وجود امده یا خیر، در اکثر مواقع گل مژه درمان خاصی ندارد و خود محدود شونده است. در روش‌های خانگی بین هفت الی ۱۰ روز احتمال برگشت زیاد خواهد بود.

وی در ادامه افزود: بهترین راه برای تسریع بهبودی گل مژه کمپرس گرم است؛ می‌تواد. یک حوله تمیز را با آب گرم خیس کنید و روی پلک سوم قرار بدهید و مواظب باشید که حداقل ۵ تا ۱۰ دقیقه به طور سه الی چهار بار در روز آن را با اتو گرم روی پلک تان قرار بدهید.

یادگاری متذکر شد: درباره گل مژه‌هایی که همراه با سلولیت هستند پزشک ممکنه برای شما آنتی بیوتیک تجویز کند. پزشک تشخیص می‌دهد که نیاز به آنتی بیوتیک است یا خیر.

وی گفت: آنتی بیوتیک‌های موضعی مثل قطره یا کرم چشمی در صورت مقاوم بودن یا انتشار عفونت آنتی بیوتیک‌هایی که جراح برای کم کردن فشار ناشی از توده در صورتی که آبسه بزرگ و دردناک باشد تجویز می‌کند. ممکن است پزشک یک برش کوچک در گل مژه ایجاد کند. تا محتوای چرکی توده خارج کند و زودتر بهبودی حاصل شود و درد و تورم از بین برود. همچنین اگر درد و گل مژه شمارا اذیت نکند می‌توانید از مسکن‌های بدون نیاز به نسخه استفاده کنید.

انتخای پیام/

علل پیدایش گل مژه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه اصغری
۱۸:۲۹ ۰۳ تير ۱۳۹۸
بسیاااار عالی بود
Afghanistan
محمدرضا
۲۰:۱۶ ۳۱ خرداد ۱۳۹۸
دستتون درد نکنه مطلب جالبی بود