در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

در حوزه تسهیلات بانکی ۵۰ درصد انعقاد قرارداد صورت گرفته است/ پشت در بسته بانک‌ها مانده‌ایم

گفت‌و‌گوی ویژه خبری امشب ۲۹ خرداد ماه با موضوع آخرین وضعیت مناطق سیل زده برگزار شد.

گفتگوبه گزارش گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، آخرین وضعیت مناطق سیل زده امشب ۳۰ خرداد ماه با حضور رئیس بنیاد مسکن و مدیرکل دفتر مدیریت بحران وزارت جهاد کشاورزی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما مورد بررسی قرار گرفت.

علیرضا تابش رئیس بنیاد مسکن با اشاره به آخرین وضعیت مناطق زلزله زده گفت: از ابتدای سال بعد و از وقوع سیل در مناطق سیل زده ارزیابی‌های اولیه را انجام دادیم؛ به طوری که ۱۵۶ هزار واحد احداثی و تعمیری یا تجاری خسارت دیده بودند و ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در وهله اول اعتبار تخصیص یافت که این رقم برای ۷۰ هزار واحد خسارت دیده کافی بود.

وی با اشاره به اینکه عقد قرارداد به شکل کافی از سوی بانک‌ها صورت نگرفت افزود: از ۶۰ هزار واحد ارجاعی به بانک‌ها ۱۲ هزار واحد عقدقرارداد شده است لذا بانکها تا ۷،۶ روز گذشته به دلایل مختلف عقد قرارداد نمی‌کردند، این در حالی است که تمام مصوبات دولت را گرفته‌ایم و ابلاغی بانک مرکزی را داریم.

رئیس بنیاد مسکن با اشاره به اینکه از هفته گذشته مقداری امور بانکی تسهیل یافته است خاطر نشان کرد: واحدهای احداثی در زمان مقرر خودش باید تمام شود و این موضوع منوط به تسهیل عقد قرارداد با مردم است تا بقیه کارها روی روال خود باشد، این در حالی است که فولاد، سیمان و پیمانکار حاضر است و باید رابطه پیمانکار با صاحب کار مشخص شود.

تابش با اشاره به اینکه باید کار جهادی صورت گیرد تا کار به خوبی انجام شود اظهار کرد: بنیاد مسکن، سپاه و خیرین به صورت فعال مشغول کار هستند لذا همه مقدمات کار فراهم شده اما پشت در بسته بانک‌ها مانده‌ایم.

احمد حسین زادگان استاندار مازندران در ادامه برنامه طی گفتگوی زنده تلفنی با اشاره به اینکه سیل اخیر چندین استان را درگیر کرده بود گفت: به دلیل تنوع و گستردگی خسارت نیاز به هماهنگی بیشتر داشتیم لذا به تناسب بحران‌های گذشته در مجموع اتفاقات خوبی صورت گرفت؛ به طوری که رضایت عمومی وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه بانک ها در برخی مواقع تفسیرهای مختلفی از ابلاغیه ریاست جمهوری دارند عنوان کرد: دستورات مؤکد صادر شده و اوضاع بانکی نسبت به هفته گذشته بهتر شده است؛ به طوری که در حوزه تسهیلات بانکی ۵۰ درصد انعقاد قرارداد صورت گرفته است.

حسین زادگان با بیان اینکه در استان مازندران اسکان موقت یا چادر موقت نداریم ادامه داد: بنیاد مسکن در این ماجرا به خوبی عمل کرده است، گروه‌های جهادی مانند سپاه در صحنه حاضر هستند تا امور به خوبی انجام شود.

موسوی مدیرکل دفتر مدیریت بحران وزارت جهاد کشاورزی در ادامه با اشاره به اینکه ۳۱۶ هزار هکتار اراضی کشاورزی زیر آب بود گفت: در خوزستان ۲۱۳ هزار اراضی کشاورزی به زیر آب رفت، اما اکنون بالغ بر ۹۵ درصد اراضی از آب خارج شده است و اقدامات لازم برای تجهیز، احیا و رسوب گیری برای کشت دوم انجام شده است؛ به طوری که ۸۶ هزار هکتار اراضی کشاورزی را آماده کشت دوم کرده‌ایم، به صورت جداگانه در استان‌های گلستان و خوزستان ۱۵، ۱۶ هزار هکتار از اراضی به زیر کشت دوم رفتند.

در ادامه سرهنگ زهرایی جانشین سازمان بسیج سازندگی کشور در برنامه حاضر شد و اظهار کرد: از چند روز گذشته در خوزستان به همراه سردار غیب پرور حضور پیدا کردیم و ایشان کلنگ چند واحد را زدند و امروز هم توفیق داشتم که در پلدختر حضور پیدا و وضعیت را بررسی کنم.

وى اضافه کرد: در پلدختر عملیات تعمیرات توسط گروه‌های جهادی آغاز شده است و به امید خدا روز به روز سرعت افزایش پیدا خواهد کرد.

جانشین سازمان بسیج سازندگی کشور با اشاره به وضعیت مسکن در مناطق سیل زده، یادآور شد: ما ٢٠٠هزار واحد را با بنیاد مسکن توافق کردیم و حدود ٨٠٠ مورد آن به منظور تامین اعتبار، ابلاغ شده است و امیدواریم در یک بازه زمانی کوتاه عملیات با سرعت بهتری انجام شود.

موسوی خاطرنشان کرد: با توجه به برآورده‌های اخیر، حدود ١٣ میلیارد و ٧٠٠ هزار تومان خسارت در بخش کشاورزی داشته‌ایم.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات کشاورزی ادامه داد: ارزیابی خسارت ها را براساس مصوبه ها انجام می‌دهیم و لازم به ذکر است که یک کمیته متشکل از ٨ نفر تشکیل شده است تا کم و کیف خسارت ها را روشن کنند.

موسوی با بیان اینکه ١٦هزار و چهارصد کارگروه استانی تایید شده است، عنوان کرد: حدود ١٦/٤٠٠ پرونده در کارگروه استانی تایید و تصویب شده است و ٨٠ میلیارد تومان کمک بلاعوض آماده پرداخت است.

شریعتی، استاندار خوزستان در ادامه بیان کرد: از نظر مسکن کار خوب پیش رفته است و امیدواریم کمک بلاعوض کشاورزان پرداخت شود تا آنها بتوانند به روند عادی زندگی خود بازگردند، بازدیدها مرتباً صورت گرفته است و امیدواریم با سرعت لازم به بحث معیشت مردم پرداخته شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار