راهکار اصلی کنترل قیمت مسکن چیست؟

یک کارشناس حوزه مسکن راهکاری موثر برای کنترل قیمت مسکن ارائه داد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، آرام رزاقی کارشناس حوزه مسکن با تاکید بر اینکه به مساله مسکن باید از دو بعد درون زا و برون زا نگاه کنیم، گفت: از بعد درون زا باید حوزه ساختمان را از نظر ساخت و تولید و همچنین عرضه و تقاضا بررسی کرد و از بعد برون زا نیز باید حوزه مسکن در ارتباط با مسائلی همچون جذابیت‌های سایر بخش‌های اقتصادی نظیر خدمات و تجارت و بازار سرمایه و بورس مورد تحلیل قرار گیرد.

وی افزود: اگر این دو بعد را همزمان بررسی کنیم متوجه می‌شویم بازار مسکن امروز در بعد درون زا با عدم تقارن در عرضه و تقاضا و دربعد برون زا با چالش‌هایی نظیر بازگشت سرمایه، نقد شوندگی و سرمایه گذاری‌های کوتاه، میان و بلند مدت در اقتصاد مواجه است.

این کارشناس حوزه مسکن با بیان اینکه در بعد برون زایی بازار مسکن، به واسطه نقدینگی زیاد و وجود تحریم‌ها و اتفاقاتی که در اقتصاد کشور رخ داده با عدم امنیت سرمایه در آینده روبروست گفت: این مساله باعث شده تا سرمایه گذاری از بخش بلند مدت که همان تولید و فعالیت‌های صنعتی است به بخش‌های میان مدت نظیر ساختمان و بورس بازی در مسکن منتقل شود که این مسئله به نوبه خود باعث افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها در بازار مسکن شده است.


بیشتر بخوانید: دلایل نابسامانی در بازار املاک/ راهکار‌های ساماندهی بازار مسکن چیست؟


رزاقی در توضیح بیشتر بعد درون زایی مشکلات بازار مسکن بابیان اینکه در این بعد نیز بازار مسکن در کشور ما با چالش تولید و عرضه مواجه است افزود: یکی از این چالش‌ها عدم تولید مسکن برای تمامی اقشار جامعه است که باعث شده ۲ و نیم میلیون مسکن در شهر‌های بزرگ و مناطق با رفاه کلان شهر‌ها خالی از سکنه بمانند، اما در بخش‌هایی که اقشار متوسط و قابل حمایت ساکن هستند با چهار میلیون کمبود مسکن مواجه باشیم.

رزاقی افزود: همین عدم تقارن باعث شده تا ۲۵۰ میلیارد دلار سرمایه کشور در بخش ساختمان راکد بماند.

این فعال حوزه مسکن عدم تقارن توسعه یافتگی شهر‌ها، عدم تقارن در رفاه، خدمات زیرساختی، خدمات شغلی، امنیت و دسترسی‌ها درشهر‌های مختلف حتی نقاط یک شهر را عامل اصلی نبود تعادل در عرضه و تقاضا در بازار مسکن عنوان کرد و افزود: تنها راه کار این مساله برنامه ریزی، نظارت و کنترل است.

وی با تاکید بر اینکه نظارت و کنترل نیازمند یک نظام یکپارچه اطلاعاتی است گفت: متاسفانه امروز به دلیل این که اجزای اقتصادی کشور به هم متصل نیستند و به صورت قطعات از هم گسیخته فعالیت می‌کنند امکان نظارت جامع و کنترل یکپارچه بر بازار مسکن وجود ندارد به همین دلیل بخش زیادی از قرارداد‌های مسکن در بخش اجاره پایین‌تر از قیمت‌های واقعی ثبت می‌شود.

رزاقی افزود: از آن جایی که مالکان نمی‌خواهند مالیات بدهند و اگر هم مالیات بدهند آن را از مستاجر دریافت می‌کنند به همین دلیل هم مالک و هم مستاجر راضی می‌شوند در نوشتن قرارداد‌ها نرخ‌ها را کمتر از واقعیت‌ها ثبت کنند در حالیکه اگر یک نظام جامع نظارتی وجود داشته باشد این اتفاق رخ نمی‌دهد.

وی یکی دیگر از راهکار‌های حل مشکل افزایش نرخ اجاره بها را تولید مسکن‌های اجاره‌ای و انبوه سازی‌ها با هدف اجاره عنوان کرد و گفت: باید در کشور انبوه سازی‌هایی انجام شود که نه به قصد فروش بلکه صرفا با هدف اجاره باشد تا این انبوه سازی‌ها بتوانند به وقت نیاز نقش بازار سازی و تعدیل قیمت را در بازار بر عهد بگیرند.

کارشناس حوزه مسکن یکی دیگر از راهکار‌ها در تعدیل قیمت اجارب‌ها را تعیین قیمت و ضابطه‌مند کردن نرخ اجار بها دانست و افزود: باید بر اساس اسلوب مشخصی نظیر ساختمان‌های قدیمی و جدید، بازسازی شده و بازسازی نشده، منطقه‌ای که مسکن در آن واقع شده و همچنین زمان اجاره که به یک، دو و چند ساله تقسیم می‌شود، قیمت‌های مشخصی را برای مسکن‌های اجاره‌ای درهر منطقه تعیین و براساس آن قرارداد‌های اجاره بها را تنظیم کرد تا درصورت تخطی از این نرخ مصوب بتوان با ابزار مالیاتی و جریمه با فرد خاطی برخورد کرد.

رزاقی در پاسخ به این سوال که ممکن است تعیین قیمت‌ها باعث زیرزمینی شدن بازار مسکن و عدم شفافیت در ثبت اجاره نامه‌ها شود گفت: اگر اجرای قانون به صورت کامل نباشد قطعا با ترس، مقاومت، نافرمانی و در نهایت پیدا کردن راه فرار همراه خواهد شد.

وی بابیان اینکه هم اکنون فعالان بازار خرید وفروش و اجاره مسکن به صورت قطعات از هم گسیخته و جزیره‌ای عمل می‌کنند گفت: به عنوان مثال در کشورما بنگاه‌های مسکن بصورت سنتی، بومی و رفاقتی فعالیت می‌کنند و هیچ ساز و کار سازمانی و یکپارچه‌ای بر فعالیت آن‌ها حاکم نیست بنابراین اگر وزارت راه و شهرسازی با کمک بنگاه‌های مسکن بتواند یک سامانه جامع و کامل ایجاد کند که تمامی ساختمان‌های کشور در آن دارای شناسنامه باشند هم می‌توان بر این بازار نظارت کرد و هم مانع از تخلفات احتمالی شد.

این کارشناس حوزه مسکن یکی دیگر از چالش‌های مسکن را ورود موسسات نیمه دولتی و برخی موسسات وابسته به دولت همچون بانک‌ها و صندوق‌های بازنشستگی به حوزه مسکن دانست و گفت: ورود این موسسات و بنگاه‌های اقتصادی به بازار مسکن باعث ایجاد رانت و انحصار در این بازار شده و به دلیل به خطر افتادن منافع این فعالان بانفوذ همواره دربرابر ایجاد سامانه نظارتی بر بازار مسکن و شناسنامه دارکردن تمامی ساختمان‌ها و فعالان این حوزه مقاومت می‌کنند.

رزاقی در پایان تاکید کرد: اقتصاد یک موجود ارگانیک و زنده است و باید تمامی اجزای آن در ارتباط و متصل به هم کار کند و تا زمانی که این اتفاق در کشور رخ ندهد نمی‌توان انتظار داشت بازاری نظیر بازار مسکن از چالش‌هایی که با آن مواجه است رهایی یابد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

چگونه افزایش قیمت مسکن را کنترل کنیم؟ شگفتی بازار مسکن ایران، ۲.۵ میلیون مازاد، ۴ میلیون کمبود

برچسب ها: مسکن ، قیمت مسکن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۱ ۰۱ تير ۱۳۹۸
خواستن وتوانستن، همه چی دست دولته اگه دولت خودش بخواد همه چی درست میشه ،...
Germany
نگین
۰۹:۵۶ ۰۱ تير ۱۳۹۸
سخت شده حتی نمیشه با این وضع گرونی فکر اجاره یه خونه رو کرد چ برسه مردم بخواند ی خونه بخرند و از این الا خون بالا خون در بیان،چرا مسئولین ی درصد فکر قشرضعیف و متوسط جامعه نیستن با این تورم و تحریم ها قشر بدبخت جامعه باید بمیره مردن هم راحت نیست و گر ن فکر بدی نیست.
Iran (Islamic Republic of)
زیلسیبط
۰۹:۵۴ ۰۱ تير ۱۳۹۸
حرف زدن بسه وشعار مسولین عمل عمل به وظایف خود لطفا حمایت و دست به کار شوید هر کی به فکره منافع خودشه این دولت باید به زور و قانون سرسخت برای تسهیل امور اقدام کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۰ ۰۱ تير ۱۳۹۸
فقط مسکن مهر بهترین طرح بود ولی بخاطر لج ولجبازی این مشکل را بوجود اوردیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۷ ۰۱ تير ۱۳۹۸
پس این مسئولین دارن چکار میکنن؟
Iran (Islamic Republic of)
کشاورزمهر
۰۷:۴۳ ۰۱ تير ۱۳۹۸
باسلام و احترام، به نظرم کارشناس محترم با طرح موارد فوق به دنبال ارایه ی پروژه ای به صورت اتبوه سازی همانند مسکن مهر ولی به اشکال دیگر است،اما با این دلایل و روش مشکل خل نمی شود، چون که درد مردم و اقشار ضعیف و نیازمند واقعی مسکن بی پولی از یک طرف و بهای تمام شده مصالح و خدمات که نسبت به گذشته چند برابر شده است می باشد.
Myanmar
علی
۰۷:۳۹ ۰۱ تير ۱۳۹۸
سلام بر همه دوستان . من یک خانه کلنگی دارم که حدود 140 متر میشه و بازسازی کردم و بروز کردم البته بجز در و پنجره ها و ملاحظه در خرج هم کردم . الان که میبینم حدود 190 میلیون خرجش شده و البته نه بصورت لوکس بصورت معمولی. هر روز میرم یه چیزی بخرم مثل سرامیک و موزاییک و ... فروشنده میگه از دیروز 20 درصد اومده رو جنسها . سوال من اینه که بنظر شما این خونه که در منطقه خوب اصفهان هم قرار داره و من بخوام اجاره بدم و به مستاجر فشار نیاد باید چقدر اجاره بدم ؟ گرانی مصالح بیداد میکنه . سال 96 همین تعمرات با 50 میلیون تمام میشد الان شده 190 میلیون . قضاوت با شما
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۷:۲۳ ۰۱ تير ۱۳۹۸
سامانه پیامکی و مالیات راه چاره کنترل قیمت مسکن
Iran (Islamic Republic of)
یه بدبخت
۰۳:۱۰ ۰۱ تير ۱۳۹۸
سلام من تمام طلا ها خانومم فروختم سال ۹۶ دو تا وام گرفتم مبلغ ۶۰میلیون گذاشتم بانک برا وام زوجین خانه اولی ها ۱۲۰ میلیون بعد یک سال که تو بانک بمونه وام بدن
سال ۹۷ یدفه خونه کشید بالا پراید ۲۰تومنی رسید به ۵۸تومن بانک پول منو همون ۶۰تومن پس داده ،
بعد میگ خونه بخر من با ۱۲۰تومنتو روستا نمیتونم دیگه خونه بخرم
پول من اون زمان ارزش اندازه دو تا ۲۰۶ بود
الان یه ۲۰۶ نزدیک ۱۰۰میلیون پولشه ،
به اون خدا بالاسر طلاها خودمون اگ داشتیم الان ۱۰۰خورده ای میلیون پولشون بود بجز واما دیگه...
چه گناهی ما کردم که به بانک مسکن که دولتیه اعتماد کردم تمام طلا ها مونو تازه ازدواج کردیم فروختیم گذاشتیم بانک که خونه بخریم ؟؟؟
۶۰تومن به نرخ اشغال بانک پس داده
خونه ۲۰۰درصد گرون شده ،تورو قران رسیدگی کنین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۶ ۰۱ تير ۱۳۹۸
دولت اگه به پس انداز کننده های قبل از ۹۷ بانک مسکنخونه نده خیلی نامردیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۳ ۰۱ تير ۱۳۹۸
گران کردن مسکن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۵ ۰۱ تير ۱۳۹۸
دولت گران کرده مسکن را
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۴ ۰۱ تير ۱۳۹۸
احیای بافتهای فرسوده را به سپاه واگذار کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۰ ۳۱ خرداد ۱۳۹۸
ای داد وبیداد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۳ ۳۱ خرداد ۱۳۹۸
مسیولین جز شعار دادن و وعده دادن چیزی نمیگن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۷ ۳۱ خرداد ۱۳۹۸
هیچ کس نباید بیش از یه مسکن داشته باشه و دولت وظیفه خود بدونه مسکن دم قسط تهیه کنه خیلی راحت گفتم و کارشناسی شده و دیگه مشکل به نام گرانی نداریم یعنی مشکل مسکن ریشه کن میشه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۸ ۳۱ خرداد ۱۳۹۸
توسط کارشناسها باید یه بازنگری در نحوه عرضه و خرید و فروش مسکن انجام بشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۹ ۳۱ خرداد ۱۳۹۸
یکی ازراهکارهای اصلی اینه که درب تمام بنگاهها بسته بشه و از یه ساز و کار دیگه برای خرید و فروش آپارتمان استفاده کرد...این پیام منو به مسئولین منعکس کنید..همه ما میدونیم که بنگاهها یکی از عوامل اصلی نابسامانیهای مسکنه...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۸ ۳۱ خرداد ۱۳۹۸
مسکن مهر راهکار خوبی بود ..ولی.......ن
چرا ادامه پیدا نکرد ؟ اگر هم اشکالی در اجرا دارد حل کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۸ ۳۱ خرداد ۱۳۹۸
جای تاسفه واقعا
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۷:۰۶ ۳۱ خرداد ۱۳۹۸
مرگ بر امریکا
Iran (Islamic Republic of)
م
۱۷:۰۵ ۳۱ خرداد ۱۳۹۸
منه یه جوان نمیتونم ازدواج کنم خونه گرونه واقعا
Iran (Islamic Republic of)
کیوان
۱۷:۰۵ ۳۱ خرداد ۱۳۹۸
ناامیدیم
Iran (Islamic Republic of)
م
۱۷:۰۳ ۳۱ خرداد ۱۳۹۸
من هیچ نظری ندارم
Iran (Islamic Republic of)
م
۱۷:۰۳ ۳۱ خرداد ۱۳۹۸
بهترین راه // صاحب خانه ها بگید خونه هارو ارزون کرایه بدهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۳ ۳۱ خرداد ۱۳۹۸
راهکارش فقط اینکه که دولت دست از این گرونی برداره همه چیز ارزون بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۵ ۳۱ خرداد ۱۳۹۸
بیش ازدومسکن را مالیات بگیرید خزانه پرمیشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۴ ۳۱ خرداد ۱۳۹۸
فقط راهش دادن وام به مسکن اولی هاهست ودادن یارانه مصالح به مسکن اولی ها این خیلی ساده است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۴ ۳۱ خرداد ۱۳۹۸
قشر ضعیف دیگه به فکر چادر باشه تا چادر هم قیمتش فضایی نشده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۳ ۳۱ خرداد ۱۳۹۸
تحلیل خوبی بود. بعضی مالکین یک بازسازی الکی میکنند (از نظر من ظاهرسازی مسکن) و با قیمت بسیار بالاتر از هزینه بازسازی، میفروشند! آیا ایندرست است و آیا میتوانید این تخلف را هم ردیابی و نظارت کنید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۲ ۳۱ خرداد ۱۳۹۸
هیچ راهی نیست چون دستهایی در پشت پرده هست که خدا داندوگرنه تو بازار رکود سالهای۹۵..۹۶ بخاطر نداشتن قدرت خرید مردم تو مسکن چرا باید سال ۹۷...۹۸مسکن دویست درصد گران شود پس خیلی دستها پشت پرده هست خانواده های بسیاری از هم پاشیدن بخاطر مسکن جای خیلی شرمندگی هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۹ ۳۱ خرداد ۱۳۹۸
راهکار؟؟؟بزار فکر کنم.هیچ خونه ای که خالی نیست؟پول هم که نیستخونه بسازیم.چادر چادر راه حل خوبیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۳ ۳۱ خرداد ۱۳۹۸
مسکن هیچوقت ارزان نمیشه خیالتون راحت.
Iran (Islamic Republic of)
شهرام
۱۳:۳۶ ۳۱ خرداد ۱۳۹۸
آقا مسئولین مسکن کی میخان بیداربشن و مردمو از این بدبخت ترین مشکل نجات بدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۴ ۳۱ خرداد ۱۳۹۸
مالیات سنگین ماهانه به چند خانه ای ها.
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۲:۴۶ ۳۱ خرداد ۱۳۹۸
خانه دار شدن با این بی مسئولیتی مسئولین شد آرزویی که به گور ببریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۵ ۳۱ خرداد ۱۳۹۸
دست دلالان رو کوتاه کنید
مالیات بر خانه های خالی ببندید
زمین ارزان قیمت در اختیار مردم بویژه کارمندان و کارگران قرار دهید
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۱:۴۸ ۳۱ خرداد ۱۳۹۸
این اتفاقات فقط و فقط توسط یک دولت مردمی و دلسوز ( نه لیبرال و مرفه) با یک وزیر کارآمد و از جنس مردم رقم خواهد خورد نه کسانی که خودشان چندین شرکت در زمینه راه و شهرسازی دارد و از افزایش نرخ مسکن سودهای کلان میکند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۱ ۳۱ خرداد ۱۳۹۸
نخريم . نخريم. نخريم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۸ ۳۱ خرداد ۱۳۹۸
ای کاش بیاد پایین
Iran (Islamic Republic of)
سارا
۱۱:۱۸ ۳۱ خرداد ۱۳۹۸
من پدرم در اومده از بس از این خونه به اون خونه اساس کشیدم. ای کاش یک آدم حسابی پیدا میشد ما را از شر گرانی خلاص می کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۹ ۳۱ خرداد ۱۳۹۸
بله 100 درصد کنترلش دست خود دولته