وزارت علوم در هفته‌ای که گذشت؛

از حضور ۶ دانشگاه ایرانی در جمع برترین‌های دنیا تا جلوگیری از فرار مغز‌ها در دستور کار وزارت علوم

وزارت علوم در هفته گذشته با اخباری حول رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان و سازوکار وزارت علوم برای جلوگیری از فرار مغز‌ها سپری شد.

از حضور ۶ دانشگاه ایرانی در جمع برترین‌های دنیا تا جلوگیری از فرار مغز‌ها در دستور کار وزارت علوم

به گزارش خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،وزارت علوم در هفته گذشته با اخباری حول پیشرفت دانشگاه‌های ایرانی در رتبه‌بندی جهانی و ساروکار وزارت علوم برای جلوگیری از فرار مغزها سپری شد.

۶ دانشگاه ایرانی در جمع برترین‌های دنیا

محمدجواد دهقانی با اعلام درباره جدیدترین نتایج رتبه‌بندی سال ۲۰۲۰ کیو اس که به تازگی منتشر شده است، اظهار کرد: نشان از حضور ۶ دانشگاه صنعتی شریف با رتبه ۴۰۷، دانشگاه صنعتی امیرکبیر با رتبه ۴۸۹، دانشگاه علم و صنعت ایران با رتبه ۶۵۰-۶۰۱، دانشگاه تهران با رتبه ۶۵۰-۶۰۱ و دانشگاه‌های شهید بهشتی و دانشگاه شیراز با رتبه ۱۰۰۰-۸۰۱ هستند. این درحالی است که تا سال ۲۰۱۶ فقط دو دانشگاه صنعتی شریف با رتبه ۴۸۰-۴۷۱ و دانشگاه تهران با رتبه ۶۰۰-۵۵۱ در این نظام رتبه بندی حضور داشتند.

دهقانی اظهار کرد: در رتبه‌بندی کیو اس در سال ۲۰۲۰ همانند سال ۲۰۱۹ از ایران همین ۶ دانشگاه حضور دارند؛ همچنین دانشگاه‌های صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر و تهران نسبت به سال گذشته دارای رشد رتبه بوده‌اند. به طور خاص دانشگاه صنعتی شریف از ۴۳۲ در سال ۲۰۱۹ به جایگاه ۴۰۷ در سال ۲۰۲۰ (۲۵ پله ارتقا)، دانشگاه صنعتی امیرکبیر از رتبه ۴۹۸ به رتبه ۴۸۹ (۹ پله ارتقا) و دانشگاه تهران از بازه ۷۵۰-۷۰۱ به بازه ۶۵۰-۶۰۱ ارتقای جایگاه داشته‌اند.

اختصاص ۲ و نیم میلیارد تومان برای نمایشگاه تستا/ ۱۶ تفاهم نامه فناوری به قرارداد تبدیل شد

مسعود برومند معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در حاشیه یکصد و هشتادمین جلسه شورای عالی عتف و در جمع خبرنگاران درباره روش‌های ارتباطی میان عرضه و تقاضا اظهار کرد: مقام معظم رهبری تاکیداتی را درباره این موضوع داشته‌اند و باید عرضه و تقاضای فناوری تحقق پیدا کند.

معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: این موضوع از سال گذشته و از طرف دبیرخانه شورای عالی عتف در قالب برگزاری نمایشگاه تقاضای ساخت و تولید ایرانی یا همان تستا پیگیری شد و در این جلسه هم گزارشی از نتایج برگزاری این نمایشگاه ارائه کردیم.

وی با بیان اینکه روش‌های برگزاری نمایشگاه تستا و با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری پیگیری شدند، گفت: بحث تبادل نظر در این رابطه توسط متخصصین مختلف ارائه شد و ادامه بحث‌ها را به جلسه بعدی شورا موکول کردیم.

برومند تصریح کرد: در نمایشگاه تستا حدود ۸۹ تفاهم نامه به امضاء رسیدند که از میان آن‌ها ۱۶ تفاهم نامه به قرارداد منجر شدند و هشت تفاهم نامه دیگر در حال انعقاد هستند.

جلوگیری از فرار مغز‌ها در دستور کار وزارت علوم/ برای امید جوانان باید کار کنیم

حسین سالار آملی قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل اظهار کرد: با توجه به افزایش قیمت ارز در ایران، تحصیل برای دانشجویان خارجی ارزان‌تر شده است و با ارز کمتری می‌توانند در ایران زندگی و تحصیل کنند، اما روند کلی جذب دانشجوی خارجی افزایش داشته است.

وی با اشاره به فرار مغزها ادامه داد: حفظ نیروی انسانی و نخبگانی که در تمام حوزه‌ها تحصیل کرده‌اند، یکی از مهمترین سیاست‌های وزارت علوم است؛ تعداد افرادی که از ایران می‌روند به نسبت جا به جایی‌های صورت گرفته زیاد نیست اما مدت اقامت و ماندگاری آنها زیاد است و اگر ما بتوانیم زمینه کاری و زندگی در ایران را برای آنها بیشتر فراهم کنیم به‌طورقطع به ایران بازخواهند گشت.

افزایش ۲۵ درصدی بودجه عمرانی دانشگاه‌ها نسبت به سال گذشته

محمدتقی نظر پور معاون اداری و مالی وزارت علوم در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، از افزایش ۲۵ درصدی بودجه دانشگاه‌ها در طرح‌های عمرانی خبر داد و گفت: همه طرح‌های عمرانی منوط به طرح تملک سرمایه‌ای ۲۵ درصد افزایش داشته است، این طرح شامل تمام دانشگا‌ها است که افزایش چشمگیری محسوب می شود.

وی با اشاره به افزایش ۱۴ درصدی بودجه دانشگاه‌ها در سال جدید، اظهار کرد: بودجه دانشگاه‌ها نسبت به سال گذشته حدود ۱۳/۰۷ درصد رشد داشته است؛ مقرر شده است عدم پرداخت خزانه در تخصیص ارسالی آخر سال ۹۷ سازمان برنامه و بودجه، از محل ذخیره ارزی ۹۷ پرداخت شود.

وی با اشاره به اینکه باقی‌مانده تخصیص تا ۱۰۰ درصد به صورت تنخواه از اعتبار سال ۹۸ پرداخت خواهد شد، گفت: سهم بودجه دانشگاه‌های کشور نسبت به سال گذشته حدود ۱۵ درصد افزایش یافته است که اعتبارات ریالی و ارزی خوبی برای تامین تجهیزات علمی، به غیر از بودجه‌های رسمی پیش‌بینی شده است.

مدارس مهارتی دانشگاه آزاد، مکانی برای حل چالش‌ها

محمد جواد علمایی رئیس دانشگاه واحد تهران جنوب دانشگاه آزاد درباره مدارس مهارتی این دانشگاه اظهار کرد: یکی از راهبردهای دانشگاه آزاد در برنامه جدید این دانشگاه احداث مدارس مهارتی است.

وی ادامه داد: در این مدارس دوره‌های مهارت افزایی و مهارت آموزی آموزش داده می‌شود و دانشجویان با گذراندن این دوره‌ها می‌توانند مشکلات حوزه تحصیلی خود را پوشش دهند.

رئیس دانشگاه واحد تهران جنوب دانشگاه آزاد با بیان اینکه مدارس مهارتی در واحدهای مختلف تاسیس شده‌اند، گفت: با توجه به نیازهای هر منطقه مدارس مهارتی ایجاد شده‌اند.

واریز وام ویژه دکتری/ وام دکتری شامل چه افرادی می‌شود؟

ناصر مطیعی رئیس صندوق رفاه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به واریز وام ویژه دکتری سال ۹۸، گفت: وام ویژه دکتری به تمام دانشجویان واجد شرایط که متقاضی باشند پرداخت می‌شود؛ ثبت‌نام این وام برای سه ماه بهار و تابستان ۹۸ مبلغ ۲ میلیون تومان خواهد بود.

وی ادامه داد: وام ویژه دکتری به مبلغ ۳ میلیون و ششصد هزار تومان برای ۶ ماه اول سال ۹۸ در سنوات مجاز تحصیلی آغاز و تا سه‌شنبه ۲۸ خرداد ادامه خواهد داشت؛ دانشجویانی که تقاضای دریافت وام دارند باید سریعا اقدام کنند چرا که این مهلت به هیچ وجه دیگر تمدید نمی‌شود.

مجازات خریداران پایان‌نامه‌های غیرقانونی در کنار فروشندگان

منصور غلامی وزیر علوم با اشاره به پلمپ مراکز پایان نامه فروشی گفت: بحث شد و شکل گیری مراکز که به تدوین مقالات و پایان نامه‌ها مشغول هستند سبب شد تا تعدادی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی و اعضای هیئت علمی از این موضوع سوء استفاده کنند.

غلامی ادامه داد: تمام وقت بودن افراد از خصوصیات بارز تحصیلات تکمیلی است؛ اگر یک فرد در طی چهار سال مسئولیت مهمی که در کشور دارد باید در همان دوره هم پیشرفت کند و جای سوال است که چرا برخی افراد از طریق مدارک غیر قانونی دست به انجام این کار‌ها زده‌اند.

وی تصریح کرد: پس از آنکه قانون مقابله با تقلب در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید وزارت علوم با همکاری قوه قضاییه و نیروی انتظامی به این حوزه ورود پیدا کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار