پایان جدال پرچمداران اندروید و آی‌اواس؛

مقایسه گوشی‌های OnePlus 7 Pro و iPhone XR +تصاویر

با بررسی بسیاری از ویژگی‌ها و مشخصات دو گوشی OnePlus 7 Pro یا iPhone XR این دو دستگاه را با یکدیگر مقایسه می‌کنیم.

پایان همیشگی جدال قدرتمندان اندروید و آی‌اواس، OnePlus 7 Pro یا iPhone XRبه گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، در حالی که سامسونگ و اپل با ارائه گوشی‌های فوق لوکس XS و سری S10 به سوی قیمت ۱۰۰۰ دلار تاختند، وان پلاس ۷ پرو با تمام ویژگی‌های جدید و زیبایی‌های ظاهری خود تنها ۶۶۹ دلار قیمت دارد. این موقعیتِ وان پلاس به ما دلیل این که چرا بسیاری دوست دارند گوشی جدید وان پلاس با گوشی مقرون به صرفه اپل یعنی آیفون XR که ۷۵۰ دلار قیمت دارد مقایسه شود، نشان می‌دهد.

در واقع اگر بخواهیم حرفه‌ای به این مسئله نگاه کنیم این مقایسه بسیار منطقی به نظر می‌رسد. منتقدات آیفون XR همیشه به رزولوشن کمتر این گوشی اشاره می‌کنند. در همین حین OnePlus 7 Pro به دلیل قابلیت‌هایی دارد بر روی کاغذ بهتر از گوشی مقرون به صرفه اپل به نظر می‌رسد. خریداران حق دارند که بدانند کدام یک از این گوشی‌ها برای آن‌ها بهتر است. در پایان این گزارش این مسئله برای شما روشن می‌شود.

پایان همیشگی جدال قدرتمندان اندروید و آی‌اواس، OnePlus 7 Pro یا iPhone XR

طراحی

آیفون XR به هیچ وجه یک گوشی جمع و جور یا به اصطلاح کامپکت نیست، اما در کنار OnePlus 7 Pro کوچک به نظر می‌رسد. گوشی وان پلاس به طور قابل توجهی بلندتر و کمی پهن‌تر و ضخیم‌تر است. وان پلاس ۷ پرو سنگین‌تر و بزرگ‌تر به نظر می‌رسد. البته خود XR نیز بزرگ و سنگین است.

هنگامی که به طراحی این دو گوشی دقت می‌کنیم متوجه حاشیه‌های بسیار نازک‌تر وان پلاس ۷ پرو می‌شویم. همچنین در این گوشی از هیچ ناچی بر روی صفحه نمایش استفاده نشده است و کاربر می‌تواند از تمام نمایشگر استفاده کند. دلیل این مسئله هم این است که برای دوربین سلفی این دستگاه از یک مکانیزم کشویی خاص استفاده شده است که هنگام نیاز به آن از بدنه خارج می‌شود و در مواقعی که به آن نیازی نیست سر جای خود باز می‌گردد. با این حال طراحی این دستگاه در طبیعت خود کمی غیرمعمول‌تر از آیفون XR با ظاهری کلاسیک، ساده و خطوط واضح به نظر می‌رسد. لازم به گفتن نیست که در طراحی صفحه نمایش این دستگاه از ناچ استفاده شده است که دوربین سلفی، اسپیکر و فیس آی‌دی قرار گرفته‌اند.

پایان همیشگی جدال قدرتمندان اندروید و آی‌اواس، OnePlus 7 Pro یا iPhone XR

پایان همیشگی جدال قدرتمندان اندروید و آی‌اواس، OnePlus 7 Pro یا iPhone XR

پایان همیشگی جدال قدرتمندان اندروید و آی‌اواس، OnePlus 7 Pro یا iPhone XR

اگر ما از بخش ظاهری این دو گوشی گذر کنیم و جنبه عملی کیفیت ساخت آن‌ها را در نظر بگیریم، آنچه که می‌بینیم، دو گوشی بسیار محکم و در عین حال آسیب پذیر است. محکم به دلیل این که هر دو این گوشی‌ها به طرز فوق‌العاده خوب ساخته شده‌اند و به ما یک حس قوی منتقل می‌کنند؛ و آسیب پذیر به این دلیل که بدنه هر دوی آن‌ها از شیشه ساخته شده است. در نتیجه یک افتادن ساده ممکن است موجب خراب شدن بدنه آن‌ها بشود.


بیشتر بخوانید: مقایسه گوشی‌های گلکسی S10 و +S10 با گلکسی S9 و +S9 


صفحه نمایش

این بخش جایی است که هر دوی این گوشی‌ها در آن عالی هستند و حرفی برای گفتن دارند، اما وان پلاس ۷ پرو خیلی بهتر است. در گوشی آیفون XR از یک پنل صفحه نمایش IPS LCD استفاده شده است که کیفیت بیش از میزان کفایت نیز دارد. در همین بخش متوجه می‌شویم که وان‌پلاس ۷ پرو از جنبه‌های مختلفی از آیفون XR جلو می‌‍زند. اول از همه باید بگوییم که در این گوشی وان پلاس از پنل AMOLED استفاده شده در نتیجه تصاویر موجود در آن زنده‌تر خواهند بود. علاوه بر این مسئله رزولوشن صفحه نمایش این دستگاه نیز بالاتر است که باعث می‌شود محتوای درون آن مخصوصا زمانی که متن‌های کوچک ظاهر می‌شوند واضح‌تر و خواناتر باشند.

پایان همیشگی جدال قدرتمندان اندروید و آی‌اواس، OnePlus 7 Pro یا iPhone XR

در نهایت وان پلاس ۷ پرو با کلیدی‌ترین قابلیت خود در صفحه نمایش به XR می‌تازد و این قابلیت انطباق تصویر (Refresh Rate) فوق‌العاده آن است. میزان Refresh Rate این دستگاه ۹۰ هرتز است و این در حالی است که اگر چند گوشی مخصوص بازی را کنار بگذاریم تقریبا تمام گوشی‌ها دارای انطباق تصویر ۶۰ هرتزی هستند.

البته این میزان بالای انطباق تصویر در وان پلاس ۷ پرو به ارزش مصرف شارژ بیشتر باتری تمام می‌شود، اما اگر قرار باشد روزی بین داشتن رفرش ریت ۹۰ هرتزی و باتری با دوام بیشتر یکی را انتخاب کنیم، گزینه اول منطقی‌تر به نظر می‌رسد. در حال حاضر ما هیچ ایده‌ای نداریم که چه زمانی شرکت‌های دیگر سازنده تلفن همراه از این فناوری در تلفن‌های هوشمند خود استفاده می‌کنند.

رابط کاربری

اندروید ۹ Oxygen OS که در این دستگاه استفاده می‌شود یکی از بهترین نسخه‌های این سیستم عامل است. بهترین قسمت این سیستم عامل شباهت بسیار زیاد آن به نسخه اصلی است، اما با طراحی‌های گرافیکی تغییراتی در آن ایجاد کرده‌اند که عملکرد بی‌عیب و نقصی به آن داده است. همچنین رابط کاربری Oxygen چند برنامه‌های کاربردی منحصر به فرد را نیز به OnePlus اضافه کرده است و گزینه‌های خوبی برای شخصی سازی به کاربر ارائه می‌دهد. هنگامی بحث استفاده از فضای ابری به میان می‌آید، بهترین گزینه شما در OnePlus 7 Pro استفاده از سرویس گوگل است، زیرا شرکت سازنده این دستگاه سرویس انحصاری ندارد.پایان همیشگی جدال قدرتمندان اندروید و آی‌اواس، OnePlus 7 Pro یا iPhone XR

iOS 12 در گوشی آیفون XR ثابت کرد که نسخه بسیار قابل اعتمادی است. iOS 12 یک سیستم عامل چند منظوره و پیشرفته است که تلاش می‌کند زمان انجام کار را به حداقل برسانند. این سیستم عامل سطح شگفت‌انگیزی از انعطاف پذیری و شخصی سازی را فراهم می‌کند. مطمئنا اپل برای ذخیره سازی اطلاعات کاربران در فضای ابری فکری کرده است. این شرکت با ارائه سرویس منحصر به فرد خود که بر اساس فضای ابری است به کاربرانش این اطمینان را می‌دهد که می‌توانند از هر دستگاه اپلی وارد حساب کاربری خود شده و به فایل‌هایشان دسترسی داشته باشند.

عملکرد و حافظه

در بخش سرعت هر دوی این گوشی‌های تلفن همراه بسیار قدرتمند هستند. از بین آن‌ها آیفون XR تراشه و عملکرد گرافیکی قدرتمندتری دارد که این دستگاه را تا سال‌ها قابل استفاده نگه می‌دارد. علاوه بر آن شما می‌توانید روی عرضه بروزرسانی‌های عظیم iOS برای XR در چهار سال آینده حساب کنید. سرعت OnePlus 7 Pro نیز چشمگیر است. در این دستگاه از تراشه Snapdragon 855 استفاده شده که بهترین سخت‌افزاری است که تاکنون در پردازنده یک دستگاه اندرویدی استفاده شده است. وجود چنین  قطعه‌ای در این دستگاه هنگامی که با طبیعت پرسرعت رابط کاربری Oxygen OS و انطباق تصویر ۹۰ هرتزی همراهی می‌شود، آن را به سریع‌ترین تلفن اندرویدی موجود در حال حاضر تبدیل می‌کند. وان پلاس نیز تاریخچه‌ای در پشتیبانی طولانی مدت برای بروزرسانی دستگاه‌های خود دارد. در نتیجه این دستگاه نیز چند سال قابل استفاده خواهد بود.

پایان همیشگی جدال قدرتمندان اندروید و آی‌اواس، OnePlus 7 Pro یا iPhone XR

هنگامی که صحبت از فضای ذخیره سازی می‌شود اپل بسیار صرفه‌جویی می‌کند. البته اگر با افزودن ویدئو‌های بسیار حجیم 4k تلفن همراه خود را پر نکنید، وجود ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی در نسخه پایه آیفون XR بسیار خوب و مناسب است. مشکل اصلی محدود بودن فضای ذخیره سازی ابری iCloud است. شما در این سرویس تنها ۵ گیگابایت فضای رایگان در اختیار دارید که در سال ۲۰۱۹ واقعا مسئله غیرقابل قبولی است. تا زمانی که اپل این مشکل را رفع کند کاربران برای دریافت ۵۰ گیگابایت حافظه ذخیره سازی باید ۰.۹۹ دلار به صورت ماهیانه بپردازند. در بخش حافظه OnePlus 7 Pro بهتر عمل کرده و آزادی بیشتر به کاربر خود داده است. نسخه پایه این دستگاه دارای ۱۲۸ گیگابایت فضای ذخیره سازی است و این در حالی است که فضای ذخیره سازی ابری رایگانی که گوگل در اختیار کاربران این گوشی قرار می‌دهد ۱۵ گیگابایت است.

دوربین

در بخش سخت‌افزاری دوربین گوشی اپل، توسعه دهندگان آن بسیار ساده‌گرایانه رفتار کرده‌اند و تنها از یک لنز در این دستگاه استفاده شده است. البته دوربین این دستگاه قدرتمند است. در همین حال در Pro 7 که پرچمدار وان پلاس است دوربین سه‌گانه‌ای در پشت گوشی وجود دارد. کیفیت دوربین اصلی، لنز تله فوتو و لنز اولترا واید این دستگاه به ترتیب ۴۸ مگاپیکسل، ۸ مگاپیکسل و ۱۶ مگاپیکسل است. این نوع قرار گیری لنز‌ها کنار هم باعث می‌شود انعطاف بسیاری زیادی در حالت‌های مختلف عکاسی وجود داشته باشد.

در ادامه نمونه عکسی را که با هر دو گوشی ثبت شده مشاهده می‌کنید:

OnePlus 7 Pro

پایان همیشگی جدال قدرتمندان اندروید و آی‌اواس، OnePlus 7 Pro یا iPhone XR

iPhone XR

پایان همیشگی جدال قدرتمندان اندروید و آی‌اواس، OnePlus 7 Pro یا iPhone XR


جمع‌بندی

هر دو OnePlus 7 Pro و iPhone XR تلفن‌های همراه جذابی هستند. ما Pro 7 را به دلیل طراحی جسورانه و نوآورانه آن و نترسیدن از انجام چالش‌های جدید و استفاده از بهترین چیز‌هایی که وجود دارد تحسین می‌کنیم. این شرکت سعی کرده است که با وجود عرضه تجربه‌ای که تا به حال در هیچ گوشی اندرویدی به کاربر منتقل نشده است قیمت آن را پایین نگه دارد. تنها مشکل این دستگاه که آن سلیقه‌ای است اندازه بزرگ آن است. در مقابل، آیفون XR مانند نسخه پیشین یعنی XS است. این دستگاه ادعای پرمیم بودن ندارد، اما هنوز به طور واضح یک آیفون است. اگر نگاه کلی به آن بی‌اندازیم XR ارزان‌ترین گوشی زمان حال اپل است. این گوشی یک صفحه نمایش معمولی دارد، اما تراشه برتر A12 و بهترین دوربین اصلی اپل را در خود حفظ می‌کند، که می‌تواند آن را به ابزار قابل اعتماد برای ضبط عکس و ویدئو تبدیل کند.

پایان همیشگی جدال قدرتمندان اندروید و آی‌اواس، OnePlus 7 Pro یا iPhone XR
در پایان این مقایسه باید بگوییم که اگر شما یک کاربر اپل هستید شاید بهتر باشد باز هم به این برند اعتماد کرده و آیفون XR را خریداری کنید، اما اگر این طور نیست حالت دیگری نیز در پیش روی شما قرار دارد. اگر شما به باز کردن فایل‌های سنگین، نگه‌داری فایل‌های زیاد، اتصال گوشی به رایانه، سرعت بالای دستگاه و موارد این چنین علاقه‌مند هستید و بخشی از زندگی روزمره شما را تشکیل می‌دهند بهترین گزینه برای شما OnePlus 7 Pro است. شما حتی با انتخاب این دستگاه مقداری هم در هزینه کردن صرفه جویی می‌کنید.

گزارش از مصطفی عسگری

انتهای پیام/

برچسب ها: فناوری ، اپل ، وان پلاس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار