عباسی گفت: قیمت ماشین‌های حوزه زراعت برنج و سایر ماشین‌هایی که از ارز دولتی استفاده می‌کنند، به طور متوسط ۱۵ تا ۲۵ درصد افزایش داشته است.

افزایش ۱۵ تا ۲۵ درصدی قیمت ماشین‌های زراعت برنجکامبیز عباسی رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه ۹۵ درصد صنعت ماشین آلات و ابزار آلات کشاورزی متکی به تولید داخل است، اظهار کرد: صنعت ماشین آلات برای تامین برخی اجزا و قطعات و ماشین آلات نیازمند واردات از منابع مختلف  است.

وی افزود: قیمت ماشین‌های پرتیراژ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۰ درصد و ماشین‌های حوزه زراعت برنج و سایر ماشین‌هایی که از ارز دولتی استفاده می‌کنند، به طور متوسط ۱۵ تا ۲۵ درصد افزایش داشته است.

عباسی با اشاره به اینکه افزایش قیمت ماشین‌های وارداتی که ارز دولتی آن‌ها قطع شده، بسیار چشمگیر بوده است، بیان کرد: براین اساس از دولت انتظار می‌رود که ارز دولتی به واردات اجزا، قطعات و ماشین آلات کشاورزی اختصاص دهد چرا که این امر در کاهش قیمت وکنترل نوسان بازار تاثیر بسزایی دارد.


بیشتر بخوانید: ضرورت اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات ماشین آلات و قطعات یدکی/ضریب مکانیزاسیون به ۱۲ صدم اسب بخار می‌رسد


رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی با اشاره به اینکه تغییر قیمت ماشین‌های کشاورزی و لوازم و تجهیزات در حوزه کالا‌های صنعتی به مراتب کمتر بوده است، اظهار کرد: اگر این بخش به طور کامل مورد حمایت وزارت صمت قرار گیرد به طوریکه سالانه ۲۵۰ میلیون دلار ارز دولتی به واردات انواع ماشین آلات، لوازم و تجهیزات اختصاص یابد، بدون تردید با کمترین نوسان قیمت در این حوزه روبرو خواهیم بود.

وی ادامه داد: هم اکنون ۵ تا ۱۰ درصد ماشین آلات به سبب نبود تکنولوژی و تیراژ پایین تولید از طریق واردات تامین می‌شود، از این رو به دنبال این موضوع نیستیم که به طور صد درصد نیاز کشور را از طریق تولید داخل تامین کنیم. به عنوان مثال کارخانه‌های کمباین سازی و کارخانه تراکتور سازی یا برخی سازندگان سم پاش بخشی از اجزا و قطعات خود را از طریق واردات تامین می‌کنند که امیدواریم با حمایت وزارت صمت، ارز دولتی مورد نیاز به واردات اختصاص یابد.

 پیش بینی ۱۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به بخش مکانیزاسیون کشاورزی

عباسی در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه سال گذشته بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی جذب شد، گفت: این میزان تسهیلات در تاریخ کشاورزی کشور بی سابقه بود که خوشبختانه تمامی این عوامل تبدیل به ماشین آلات، ادوات و تجهیزات در بخش مکانیزاسیون کشاورزی شد که تا پایان سال امیدواریم ۱۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات پیش بینی شده در بخش مکانیزاسیون کشاورزی جذب شود.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی در پایان گفت:  جذب ۱۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات کمک ویژه‌ای به رونق تولید در حوزه محصولات کشاورزی و ماشین آلات کشاورزی خواهد داشت که به این ترتیب با استمرار خط اعتباری مکانیزاسیون تا چند سال آینده تمامی نیاز‌های کشور در این حوزه مرتفع خواهد شد.

انتهای پیام/

ضرورت اختصاص سالانه ۲۵۰ میلیون دلار ارز دولتی به واردات ماشین آلات

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار