گزارش/

رعایت نکردن اصول ساختمان سازی توسط «هدیش مال» بلای جان اهالی یک ساختمان؟

طبق ادعای ساکنان، یک مجتمع تجاری بزرگ با عدم رعایت درز انقطاع، جان و مال ساکنان آپارتمانی ۱۰ واحدی را در معرض تهدید و تخریب قرار داده است.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، از حدود ۷ سال پیش یک سرمایه دار بزرگ تصمیم گرفت تا در زمینی به مساحت ۳۶ هزار متر مربع، در خیابان موسوی پاسداران مجتمع تجاری هدیش مال را با زیر بنایی معادل ۴۸ هزار مربع و در ۱۶ طبقه بنا کند.

هدیش مال یا تهدید مال/ تهدید جان و مال اهالی ساختمانی 10 واحدی با عدم رعایت درزانقطاع

سازنده بنا، علاوه بر درب اصلی که در ضلع شمالی مجتمع واقع شده، درب دیگری را هم در ضلع جنوبی ایجاد کرده و از طریق هم جواری با دیوار ساختمانی که در ضلع جنوبی آن قرار گرفته به شدت موجب نارضایتی  ساکنان آن ساختمان شده است.

ساکنان ساختمانی که در بن بست ناصری، هم جوار با ضلع جنوبی ساختمان «هدیش مال» قرار گرفته اند، از رعایت نکردن درز انقطاع توسط این پروژه گلایه دارند و می‌گویند، تا این لحظه فشار حاصل از این ساختمان موجب ترک برداشتن دیوار ساختمان محل سکونت ما شده و بعید نیست که در آینده‌ای نزدیک، سنگینی این ساختمان که بر دوش ساختمان ما افتاده است، موجب فروریختن تمام آن شود.

هدیش مال یا تهدید مال/ تهدید جان و مال اهالی ساختمانی 10 واحدی با عدم رعایت درزانقطاع

محمدرضا آراسته معاون معماری و شهرسازی شهرداری منطقه ۴ در گفتگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: در بررسی‌های انجام شده توسط شهرداری منطقه 4 در مورد این ساختمان مشخص شد که درز انقطاع در ضلع جنوبی هدیش مال رعایت نشده است.

وی افزود: در حال پیگیری هستیم تا مشخص شود که چرا ناظر تاکنون این موضوع را گزارش نکرده است.

آراسته با بیان اینکه درز انقطاع با توجه با ارتفاع ساختمان مشخص می‌شود، گفت: ما در حال بررسی نقشه‌هایی هستیم که در زمان صدور پروانه داده شده است و برای اینکه مشخص شود این قصور چگونه صورت گرفته، در حال پیگیری هستیم.

وی افزود: اگر این تخلف در حین ساخت و بر خلاف پروانه بوده باشد، با مالک برخورد و بنای ساخته شده هم تخریب می‌شود، اما اگر قصور مربوط به صادر کننده پروانه باشد، نوع برخورد با مسئله تغییر می‌کند.

هدیش مال یا تهدید مال/ تهدید جان و مال اهالی ساختمانی 10 واحدی با عدم رعایت درزانقطاع

این پروژه تجاری بزرگ در حالی در خیابان موسوی پاسداران قد علم کرده است که در همین خیابان که توان تحمل بار ترافیکی آن هم ضعیف است، چندین مجتمع تجاری دیگر هم وجود دارد و همه این فروشگاه‌ها با قدرت جذب سفر و مشتری که دارند هر روز میل به سکونت در این منطقه را کاهش می‌دهند و به سرعت در حال تغییر ماهیت کاربری منطقه از مسکونی به تجاری و اداری هستند.

ساکنان ساختمان ۵ طبقه ضلع جنوبی هدیش مال که از شکل گیری این ساختمان زخم خورده‌اند و نگران آینده ملک خودشان هستند، از تغییر کاربری فضای سبزی که در گذشته‌ای نزدیک در زمین هدیش مال بوده گلایه‌مند هستند و می‌گویند در حال حاضر که این ساختمان در حال ساخت و ساز است، مالک آن برای تردد آسان خودرو‌های حامل مصالح ساختمانی که از کوچه بن بست جنوبی تردد می‌کنند، اقدام به قطع برخی درختان کوچه کرده است.

ساخت چند مجتمع تجاری بزرگ در یک خیابان، افزایش ترافیک، آسیب به املاک مسکونی و عدم رعایت درز انقطاع از سوی یک پروژه تجاری بزرگ موضوعاتی است که مسئولیت پیوست‌های مطالعاتی و نظارتی آن بر عهده شهرداری منطقه ۴ بوده است و اکنون که سایه فروریختن آوار ساختمان مسکونی ۱۰ واحدی، بر سر ساکنان آن سنگینی می‌کند، شهرداری منطقه ۴ دور شدن سایه فروریختن آوار ساختمان ۱۰ واحدی بر سر ساکنانش را به نظام مهندسی حواله می‌کند.

به راستی اگر قرار است نظام مهندسی پاسخگو باشد، بهتر است شهرداری، مسئولیت صدور پروانه و مطالعه پیوست‌های ترافیکی و اجتماعی را به همراه همه منابع مالی که به خاطر این مسئولیت دریافت می‌کند را هم به نظام مهندسی واگذر کند.

یادآوری می‌شود که تلاش خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان برای برقراری ارتباط با مالک یا مالکان هدیش مال به نتیجه‌ای نرسید، اما این رسانه آماده شنیدن توضیحات این افراد است.

پاسخ مالک هدیش مال

جهت اطلاع و رفع سوء تفاهم چند مورد از کار‌های انجام گرفته در خصوص حفظ آرامش و امنیت و رفاه اهالی ساختمان به استحضار جنابعالی می‌رساند: بعد از جلسات متعدد و شکایات متوالی جلسه‌ای با حضور کلیه اهالی برگزار شد و شرط دادن رضایت نامه محضری را انجام کار‌های فوق قرار دادند که به استحضار می‌رسانم:

۱ - کلیه پنجره‌ها اعم از نما و داخلی به طور کامل و از بهترین برند موجود بازار (ویستابست) تهیه و تعویض شد و در جهت رضایت ایشان هرساله اکیپ متخصص برای رگلاژ درب و پنجره‌ها فرستاده شده است.

۲– ایزوگام ساختمان فوق فرسوده و قدیمی بود که به طور کامل مرمت و بازسازی شد.

۳– کلیه مشاعات و دیوار‌های ساختمان فوق به علت قدیمی بودن و رنگ پریدگی از طبقات منفی تا پشت بام به طور کامل نقاشی شد.

۴– با توجه به اینکه استخر ساختمان از لحاظ الکتریکال فرسوده و ناکارآمد بود، اکیپ متخصص اعزام و استخر به بهره برداری رسید.

۵– کلیه موارد ایمنی از جمله سبد حفاظتی و نور پردازی جلوی ساختمان و نصب علائم هشداردهنده به طور کامل انجام شده است.

۶– جهت رفاه و رضایت اهالی محترم ساختمان هر لحظه که درخواست تمیز کاری و نظافت را داشتند، به طور کامل از پشت بام تا جلوی درب ساختمان نظافت انجام شده است و این امر هر ماه تکرار می‌شود.

۷– بر خلاف میل باطنی چندین مرحله جهت تعویض و تنظیم ماهواره‌ها اقدام شده است.

در خصوص ترک دیوار آجر ۳ سانتی که عکس آن را برای شما ارسال کرده اند نیز به استحضار می‌رسانم که نمای ساختمان فوق سنگ گرانیت است و هیچ گونه ترکی در آن مشاهده نمی‌شود و این عکس مربوط به ساختمان فوق نیست (عکس دیوار ساختمان را جهت استحضار ضمیمه نامه است)

لازم به ذکر می‌باشد با توجه به همکاری‌های ما در این چند سال اهلی محترم نه تنها همکاری نکرده، بلکه هر لحظه با آزار و اذیت – فحاشی و پرتاب اشیائ خطرناک از قبیل شیشه ترشی و مربا - سنگ و ... و چندین مرحله کتک کاری با مهندسین و عوامل زحمتکش کارگاه (که کلیه مدارک آن در کلانتری ۱۰۲ پاسداران موجود است) و با بهانه گیری‌های مختلف مانع از پیشرفت پروژه شده اند و در انتها درخواست خرید ملک را دارند که بار‌ها خواستیم که مالکان باهم درخواست بدهند تا توسط هیئت مدیره بررسی شود که گویا تعدادی موافق فروش نیستند یا مشکل قانونی جهت فروش دارند، اما یکی از ساکنان اصرار به فروش واحد خود را دارد، آن هم به قیمت بیشتر از قیمت روز در خصوص درز انقطاع هم گزارش کارشناس رسمی دادگستری ضمیمه نامه است.

رعایت نکردن اصول ساختمان سازی توسط «هدیش مال» بلای جان اهالی یک ساختمان؟

رعایت نکردن اصول ساختمان سازی توسط «هدیش مال» بلای جان اهالی یک ساختمان؟

رعایت نکردن اصول ساختمان سازی توسط «هدیش مال» بلای جان اهالی یک ساختمان؟

رعایت نکردن اصول ساختمان سازی توسط «هدیش مال» بلای جان اهالی یک ساختمان؟

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۸ ۱۱ تير ۱۳۹۸
عدم اجرای وال پست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۹ ۱۱ تير ۱۳۹۸
ناظر مقیم باید جایگزین ناظر پروازی شود .
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۳:۲۷ ۱۱ تير ۱۳۹۸
رشوه در شهرداری‌ها بلای جان مردم و شهر شده. از قوه قضاییه می‌خواهیم به داد مردم برسد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۰ ۱۱ تير ۱۳۹۸
نظارتها صوری است
آخرین اخبار