یک فعال اقتصادی مطرح کرد؛

افزایش سود زیره‌کاران و کوتاه شدن دست واسطه‌ها به کمک بورس کالا

اکبری گفت: برای اینکه بازار محصول زیره‌کاران به ثبات در قیمت‌های فروش برسد و به منظور اینکه کشاورز در فصل برداشت محصول، اسیر دست واسطه‌ها و دلالان نشود، تصمیم به عرضه زیره در بورس کالا گرفته شد.

افزایش سود زیره‌کاران و کوتاه شدن دست واسطه‌ها به کمک بورس کالامحمدعلی اکبری مطلق، فعال یک فعال بازار اقتصادی در گفت وگو با خبرنگار بورس، بانک و بیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  اظهار کرد: تولید این محصول در حالی رو به افزایش است که کشاورزان زیره کار از قشر ضعیف هستند که متاسفانه دلالان در زمان برداشت محصول با کاهش قیمت ها، مانع از کسب سود مطلوب توسط کشاورزان می‌شوند و محصول را به قیمت‌های پایین‌تر از نرخ‌های واقعی از کشاورزان خریداری کرده و با انبار کردن، در فصل زمستان به بالاترین سطوح قیمتی در بازار عرضه می‌کنند. از این رو، برای اینکه بازار این محصول به ثبات و پایداری لازم در قیمت‌های فروش برسد و به منظور اینکه کشاورز در فصل برداشت محصول، اسیر دست واسطه‌ها و دلالان نشود، تصمیم به عرضه زیره در بورس کالا گرفته شد.

تکیه بر یک تجربه موفق

اکبری تاکید کرد: در این زمینه، با تجربه موفقی که در عرضه محصول زعفران در بورس کالا داشتیم، این نتیجه حاصل شد که برای ایجاد شفافیت قیمتی روی محصول زیره سبز و با هدف کمک به اقتصاد بخش کشاورزی از طریق فروش این محصول سودآور، زیره سبز را در قالب اوراق گواهی سپرده کالایی در بورس عرضه کنیم.

دلگرمی زیره کاران برای رشد تولید

این فعال بازار زیره تربت حیدریه ایجاد ثبات قیمتی و جلوگیری از نوسانات شدید قیمت در زمان برداشت محصول به دلیل افزایش عرضه را از مزایای عرضه زیره سبز در بورس دانست و گفت: اعتقاد داریم که با ورود زیره سبز به بورس کالا، این محصول در فصل برداشت از ثبات قیمتی بیشتری برخوردار خواهد بود که در نتیجه ایجاد این ثبات قیمتی، کشت محصول استمرار پیدا کرده و کشاورزان زیره کار نسبت به تولید بیشتر دلگرم خواهند شد.

استقبال کشاورزان از بورس

اکبری با بیان اینکه در مقابل اجرای هر برنامه جدیدی مقاومت‌ها و واکنش‌هایی مشاهده می‌شود، گفت: ممکن است در ابتدای راه اندازی معاملات گواهی سپرده کالایی مقاومت‌ها و واکنش‌هایی از سوی فعالان بازار سنتی زیره مشاهده شود، اما به تدریج و با نمایان شدن آثار مثبت عرضه محصول در بورس کشاورزان بیشتری به سمت معامله در این بازار روانه می‌شوند. ضمن اینکه با توجه به تجربه موفق ورود زعفران به بورس انتظار می‌رود برای عرضه زیره سبز نیز شاهد استقبال و حمایت کشاورزان باشیم.

وی تاکید کرد: باید به این نکته نیز توجه داشت که در مقابل این واکنش‌ها نباید خیلی کوتاه آمد و تابع خواسته‌ها شد؛ چراکه تجارت در بازار بی رحم است و وقتی عرضه بالا رود، مکانیسم بازار قیمت‌ها را کاهش می‌دهد و روند بازار به این موضوع توجهی ندارد که با این قیمت‌ها آیا تولیدکننده سود می‌کند و یا ضرر می‌بیند. به همین دلیل ما قصد داریم به کمک مکانیسم شفاف بورس اجازه ندهیم که تولیدکننده متضرر شود و بتواند محصول خود را که به زحمت تولید کرده به قیمت واقعی و به دور از هیجانات کاذب بفروشد.

ظرفیت ۵۰۰ تنی انبار برای صدور گواهی سپرده کالایی

این فعال بازار زیره تربت حیدریه در خصوص ظرفیت اولین انبار پذیرش شده توسط بورس کالای ایران جهت راه اندازی معاملات گواهی سپرده کالایی گفت: نخستین انبار در مرحله اولیه با ظرفیت ۵۰۰ تن اقدام به تحویل گیری محصول زیره سبز دارای استاندارد‌های بورس کالا می‌کند و در صورت نیاز و با افزایش برداشت محصول، این ظرفیت قابلیت افزایش را دارد.

امکان صادرات زیره با خرید محصول با کیفیت از بورس

وی به بحث صادرات زیره سبز نیز اشاره کرد و اظهار داشت: با راه اندازی معاملات گواهی سپرده زیره سبز، هر شخصی می‌تواند محصول با کیفیت بالا و دارای استاندارد‌های مشخص را خریده و به دیگر کشور‌ها صادر کند. بطوریکه تجار صادرکننده می‌توانند به کمک بورس هم از جنبه کیفی و هم از امکان تامین حجم موردنیاز محصول به منظور صادرات از یک مرجع قابل اعتماد مثل بورس، اطمینان پیدا کرده و به برندسازی بهتر زیره سبز ایرانی کمک کنند.

لزوم توجه به فعالیت‌های تحقیقاتی

وی با بیان اینکه زیره ایرانی از نظر کیفی در دنیا ممتاز است، از گرایش بیشتر کشاورزان استان برای افزایش تولید محصول خبر داد و گفت: زیره سبز یک محصول با ارزآوری بالا است که در دنیا مصارف زیادی در حوزه غذایی، دارویی، بهداشتی، عطر و ادکلن و نیز تولید نوشیدنی‌ها دارد. از این رو، لازم است با انجام کار‌های تحقیقاتی این محصول را مورد توجه بیشتری قرار دهیم.

وی تصریح کرد:  انبار ۵۰۰ تنی شرکت کیمیابذر تربت حیدریه واقع در شهرستان تربت حیدریه استان خراسان رضوی به عنوان انبار محصول زیره سبز در بورس کالای ایران پذیرش شده است.

زیره محصولی است که کشت آن از نظر میزان آب مصرفی بسیار کم توقع بوده و در مناطق دارای آب و هوای خشک عمل می‌آید. اما در دوره‌هایی به دلیل قیمت اندک آن، در خراسان رضوی کشاورزان به کشت گندم روی آوردند و از سال گذشته دوباره سطح زیرکشت زیره توسعه پیدا کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار