خشم دنیای اسلام علیه «معامله قرن»

سفارت رژیم صهیونیستی همزمان با کنفرانس منامه در بحرین افتتاح می‌شود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  در حالی کنفرانس بحرین هفته جاری با حضور کشور‌های عربی مرتجع در حمایت از سرمایه‌گذاری رژیم صهیونیستی برگزار می‌شود که نهاد‌های مدنی و شهروندان کویت، اردن، لبنان و مغرب در اعتراض به برگزاری آن تظاهرات کردند و از دولت‌های خود خواستند در کنفرانس حضور نیابند؛ چراکه این نشست با حمایت آمریکا و اهداف رژیم صهیونیستی برگزار می‌شود و قرار است در خلال برگزاری آن سفارت رژیم اسرائیل در منامه آغاز به کار کند.

خشم دنیای اسلام علیه «معامله قرن»


بیشتربخوانید: مقامات آمریکایی: کاخ سفید اسرائیل را به نشست بحرین دعوت نخواهد کرد


هرچه به برگزاری نشست اقتصادی و سرمایه‌گذاری بحرین نزدیک‌تر می‌شویم که قرار است با اهداف رژیم صهیونیستی در منامه برگزار شود، اخباری مبنی بر همراهی‌نکردن کشور‌های عربی و گروه‌های مختلف فلسطینی منتشر می‌شود.

یک ماه نمی‌شود که رسانه‌های کویتی از مشارکت‌نکردن این کشور در کنفرانس بحرین خبر دادند و دیروز هم نیرو‌ها و تشکل‌های جامعه مدنی در کویت، مخالفت خود را به‌صورت علنی و رسمی با کنفرانس بحرین اعلام کردند و آن را مقدمه‌ای برای پیشبرد طرح آمریکایی-صهیونیستی موسوم به «معامله قرن» و با هدف نابودی آرمان فلسطین دانستند.

این نیرو‌ها در بیانیه‌ای، برپایی این نشست در کشوری عربی را محکوم و مخالف قاطع خود را با «معامله قرن» اعلام کردند و نشست بحرین را قطعه‌ای از پازلی بزرگ شامل تعدادی از طرح‌هایی دانستند که تنها به تشدید شهرک‌سازی‌های صهیونیست‌نشین، آوارگی، اشغالگری و امتیازدهی‌های بیشتر می‌انجامد. همچنین، این گروه‌ها بر حق ملت فلسطین در دفاع از خود و باز‌پس‌گیری سرزمین‌هایشان تأکید کردند. در میان شمار زیادی از تشکل‌هایی که این بیانیه را امضا کرده‌اند، نام گروه‌هایی مانند جنبش تحریم رژیم صهیونیستی، اتحادیه معلمان، انجمن وکلا و انجمن روزنامه‌نگاران کویت، اتحادیه جوانان برای قدس و اتحادیه ملی حمایت از کودکان دیده می‌شود.

مخالفت اردن، کویت و لبنان با برگزاری کنفرانس منامه

شهروندان اردنی نیز با برگزاری راهپیمایی پرشوری بر مخالفت خود با مشارکت کشورشان در کنفرانس بحرین تأکید کردند. «العربی الجدید» در گزارشی عنوان کرد: هزاران نفر از شهروندان اردنی بعد از نمازجمعه در محکومیت طرح آمریکا برای به فراموشی‌سپردن مسأله فلسطین موسوم به «معامله قرن» در امان، پایتخت این کشور، راهپیمایی کردند.

شرکت‌کنندگان در این راهپیمایی که جنبش اسلامی و تشکل‌های مردمی خواستار برگزاری آن شده بودند، بر مخالفت خود با مشارکت اردن در کنفرانس بحرین تأکید کردند و از دولت خواستند مواضعی روشن و صریح در‌این‌زمینه اتخاذ کند. شهروندان اردنی در شعار‌های خود مقابله با معامله مشکوک قرن ازطریق تمام امکانات موجود را خواستار شدند و بر ضرورت تلاش‌های مردمی برای جلوگیری از اجرایی‌شدن این معامله تأکید کردند.

همانند اردنی‌ها، لبنانی‌ها هم علیه «معامله قرن» و کنفرانس بحرین تظاهرات کردند. وائل نجم، مسوول رسانه‌ای جماعت اسلامی لبنان، در جمع مردم این کشور گفت: «معامله قرن» کل منطقه را هدف قرار داده و هدف آن تغییر واقعیت‌های موجود در منطقه است. وی تصریح کرد: همراه‌با تمامی آزادگان جهان، برای مقابله با معامله قرن و شکست کشاندن آن تلاش خواهیم کرد.

این تظاهرات و مخالفت‌ها دربرابر کنفرانس منامه در حالی در کشور‌های عربی منطقه در حال شکل‌گیری است که آمریکا، گرداننده سیاست‌های عبری در این کنفرانس عربی، هفته گذشته اعلام کرد مقام‌های صهیونیستی در این نشست حضور نمی‌یابند تا مگر از حساسیت‌ها به این گونه موضوعات کاسته شود. این سیاست نشان‌دهنده سناریو‌ی جدید فریب آمریکا در منامه است.

مشارکت‌نکردن مغرب در کنفرانس بحرین

در آستانه برگزاری این کنفرانس در منامه، تظاهرات گسترده مردمی نیز در رباط، پایتخت مغرب، در محکومیت طرح صلح ادعایی آمریکا موسوم به «معامله قرن» برگزار شد و دولت مغرب گزارش‌های رسانه‌ای مبنی بر موافقت رباط با مشارکت در کنفرانس بحرین را رد کرد.

بعد از واردشدن نام مغرب به فهرست کشور‌هایی حاضر در کنفرانس بحرین با موضوع طرح جنجالی «معامله قرن» و در سایه گمانه‌زنی‌ها درباره این موضوع، دولت مغرب گزارش‌ها مبنی بر مشارکت این کشور پادشاهی برای حضور در کنفرانس مذکور را رد کرده؛ ولی دراین‌زمینه، موضع رسمی خود را اعلام نکرده است. مصطفی الخلفی، سخنگوی دولت مغرب، در کنفرانسی مطبوعاتی اعلام کرد: مغرب مواضع خود در ارتباط با سیاست خارجی را در زمان و موقعیت مناسب اعلام می‌کند. همچنین، وی گفت: این دولت است که زمان اعلام موضع خود درباره این مشارکت را اعلام می‌کند.

جراد کوشنر، مشاور ارشد رییس‌جمهوری آمریکا، چند هفته قبل و درادامه سفر منطقه‌ای خود در چارچوب آماده‌سازی برای اجرای بند‌های «معامله قرن»، وارد مغرب شد و با محمد ششم، پادشاه این کشور، دیدار کرد. در این دیدار، طرفین درباره پاره‌ای از مسائل مورد اهتمام مشترک و آخرین تحولات منطقه‌ای بحث و رایزنی قرار داد طرفین کردند.

هرچند گفته می‌شود این کنفرانس در روز‌های آتی در منامه برگزار می‌شود، برخی منابع آگاه کویتی گزارش داده‌اند این احتمال وجود دارد کنفرانس مذکور به‌دلیل انتخابات رژیم اسرائیل به‌تعویق بیفتد؛ انتخاباتی که قرار است سپتامبر برگزار شود.

آمریکا و بحرین اعلام کرده‌اند نشست اقتصادی بحرین به‌عنوان نخستین گام به‌منظور اجرای طرح معامله قرن، قرار است روز‌های ۲۵ و ۲۶ژوئن (۴ و ۵تیر) در منامه برگزار شود؛ توطئه‌ای آمریکایی که پس از شکست نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، در تشکیل کابینه جدید خود، با، اما و‌اگر‌هایی روبه‌رو شده است.

«معامله قرن» اسم رسانه‌ای طرح صلح دولت دونالد ترامپ است و گفته می‌شود این طرح فلسطینی‌ها را به امتیازدهی‌های ناعادلانه به‌نفع رژیم اسرائیل ازجمله درزمینه وضعیت قدس و آوارگان فلسطینی مجبور می‌کند.

آمریکا و بحرین ماه گذشته میلادی در بیانیه مشترکی، از برگزاری «کارگاه اقتصادی» در منامه در روز‌های ۲۵ و ۲۶ژوئن جاری با هدف تشویق به سرمایه‌گذاری در اراضی فلسطینی خبر دادند که ناظران و کارشناسان بین‌المللی آن را نخستین گام برای اجرای طرح معامله قرن دانستند. فلسطین که پیش‌از‌این مخالفت خود را با شرکت در این کنفرانس اعلام کرده، از کشور‌های عربی خواسته این کنفرانس را تحریم کنند.

پیش‌تر، یسرائیل کاتس، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی، اعلام کرد، اسرائیل در نشست منامه شرکت خواهد کرد؛ اما در سناریو جدید فریب، آمریکا با اعلام اخباری مبنی بر مشارکت‌نکردن مقام‌های صهیونیستی تلاش می‌کند حساسیت‌ها به این کنفرانس را کم و نقش بی‌طرفانه‌ای در آن ایفا کند.

افتتاح سفارت رژیم صهیونیستی در بحرین

گفتنی است همزمان با برگزاری کنفرانس منامه، سفارت رژیم صهیونیستی در بحرین افتتاح خواهد شد و روند عادی‌سازی روابط کشور‌های عربی مرتجع منطقه با رژیم صهیونیستی رسما آغاز می‌شود. به‌نوشته روزنامه «الأخبار»، یکی از منابع دیپلماتیک به این روزنامه لبنانی گفته است در نشست بحرین تشکل‌های هیأت اجرایی «معامله قرن» تصویب خواهد شد که مقر آن به‌صورت رسمی در منامه خواهد بود و از‌این‌پس، همه کنفرانس‌ها و کارگاه‌های مربوط به «معامله قرن» در آن برگزار می‌شود.

این منبع افزوده است: به‌احتمال زیاد در کنفرانس منامه، پیشرفت سریع در سطح عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی روی دهد و عربستان سعودی، امارات متحده عربی و رژیم اسرائیل توافق کردند کنفرانس بحرین مقدمه‌ای برای برقراری روابط رسمی میان اسرائیل و کشور‌های شورای همکاری خلیج‌فارس است.

این گزارش می‌افزاید: بی‌تردید بازیگر اصلی پروژه برقراری روابط رسمی میان رژیم اسرائیل و شورای همکاری خلیج‌فارس، تنها عربستان سعودی است؛ اما سعودی‌ها نمی‌خواهند اکنون زمام امور را برعهده بگیرند؛ بنابراین، دولت بحرین را پیش انداختند.

براساس این گزارش، قرار است در کنفرانس سالانه کمیته یهودی آمریکایی کارگاهی درباره موفقیت کنفرانس منامه و روند عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی برگزار و همزمان با برگزاری کنفرانس، سفارت رژیم صهیونیستی در بحرین افتتاح شود.

منبع: صبح نو

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.