در همایش سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر؛

رئیس قوه قضاییه: جلسات ستاد مبارزه با موادمخدر باید به ریاست رئیس جمهور برگزار شود

حجت الاسلام و المسلمین رییسی گفت:جلسات ستاد مبارزه با مواد مخدر باید به ریاست رئیس جمهور و با حضور تمام اعضای اصلی برگزار شود.

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،  حجت الاسلام و المسلمین رییسی رییس قوه قضاییه در همایش مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: ۱۲ هزار شهید زنده جان و سلامت خود را در عرصه مبارزه با مواد مخدر ایثار کردند.
 
وی گفت: مسئله مبارزه با مواد مخدر یک مسئله مهم جهانی است و یکی از مهمترین مسایل کشور ما محسوب می‌شود و کاملا باید به آن توجه شود.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه متاسفانه یک عزم جهانی برای مبارزه با مواد مخدر در دنیا وجود ندارد، گفت:  مشکل ما نبود یک عزم جهانی برای مبارزه با مواد مخدر است همچنین تنها کشور مصمم در رابطه با مبارزه با مواد مخدر جمهوری اسلامی ایران است.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی به ضرورت اساسی هم مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد و گفت: موضوع مبارزه با مواد مخدر نیاز به یک کرسی دیپلماسی دارد و ایجاد این کرسی نیاز به تلاش‌های ویژه داردکه  البته در جریان فعالیت‌ها و تلاش‌های وزارت امور خارجه هستیم.

رئیس قوه قضاییه ادامه داد: در دستگاه قضایی اجرایی و تقنینی و همچنین نیروی انتظامی موضوع مبارزه با مواد مخدر یک مسئله اولویت دار باشد.
حجت الاسلام و المسلمین رئیسی به موضوع بازسازی زندانی‌های مواد مخدر اشاره کرد و گفت: بازسازی شخصیتی معتادین قاچاقچیان و افراد آلوده به مواد مخدر باید از سمت سازمان زندان‌ها لحاظ شود، اما در مجموع ما نیاز به یک سند جامع داریم که نقش داخلی و بین المللی در آن لحاظ شود.

وی گفت: ضمن احترام به آقای مومنی، اما جلسات ستاد مبارزه با مواد مخدر باید به ریاست رئیس جمهور برگزار شود تا همه مسئولان ذی ربط در این امر به خط شوند و جلسات باید با حضور تمام اعضای اصلی برگزار شود.

رئیس قوه قضاییه گفت: بعد از ۴۰ سال مبارزه با مواد مخدر و تدوین قوانین و مقررات و دغدغه همه مدیران لازم است که مشخص شود، آیا آنچه انجام شده است کافی بوده است؟ آیا مبارزه با مواد مخدر کامل انجام شده است؟ و سوال اساسی آن است که آیا تمام مسئولان نقش خود را خوب ایفا کرده‌اند.

وی افزود: آمار و ارقام همه نشان از جدیت مبارزه با مواد مخدر جمهوری اسلامی ایران است و سازمان ملل در روز جهانی مبارزه با مواد مخدر از ایران تشکر می‌کند، اما سوال این است که آیا این سازمان به وظیفه اصلی خود در امر مبارزه با مواد مخدر عمل کرده است؟ آیا کشور‌های اروپا و آمریکا به وظیفه خود در امر مبارزه با مواد مخدر به خوبی عمل کرده‌اند؟

حجت الاسلام و المسلمین رییسی بیان کرد: ما مدعی هستیم که آمریکا و اروپا سهم خودشان را در مبارزه با مواد مخدر عمل نکرده اند و این قابل اثبات است.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی بیان کرد: ما تولید کننده مواد مخدر نیستیم و نه مبدا مصرف آن. تولید کننده کشور افغانستان است و در حال حاضر آمریکا در این کشور حضور دارد و سوال این است که چه کسی مسئول مرگ هزاران نفر در جهان به علت مواد مصرف مواد مخدر است.

وی با بیان اینکه مسئله مهم عدم انجام وظیفه آمریکا و اروپا در انجام وظایف خود است، گفت:  افزایش تولید موادمخدر تحت اشراف آمریکا و اروپا انجام می‌شود و اگر سازمان ملل بی‌طرف بود باید از آمریکا و اروپا سوال می‌کرد که آیا آن‌ها به وظایف خود عمل کرده‌اند سازمان ملل به جای جایزه دادن به کشور ما باید پاسخگو باشد این سازمان باید پاسخگوی خون شهدای کشور ما در امر مبارزه با مواد مخدر باشد.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه  آمریکا و اروپا در این رابطه متهم هستند، ادامه داد: باید وضعیت مبارزه با مواد مخدر تغییر کند، و در امر مبارزه با مواد مخدر با سازمان‌هایی مواجه هستیم که به صورت سازمان یافته کار قاچاق مواد مخدر را انجام می‌دهند و بسیار فعال هستند و شناسایی هم شده‌اند، شناسایی این سازمان‌ها نشان می‌دهد که به کدام کشور‌ها وابسته هستند.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی گفت: ادعای ما است که نشان می‌دهد برخی از این سازمان‌های قاچاق مواد مخدر به جریان‌های پیچیده مافیای وابسته هستند که باید شناسایی و به تمام مردم جهان معرفی شوند این جریان‌های با قدرت‌های بزرگ در ارتباط هستند و باید مشخص شود آن‌ها از مواد مخدر منفعت می‌بردند.

وی افزود: در حال حاضر ما در گام دوم امر مبارزه هستیم و باید گام اول تجربه‌ای برای گام دوم باشد حرکت در گام دوم باید هماهنگ‌تر باشد و آنچه در گام اول ایجاد شده باید تجربه‌ای برای گام دوم باشد.

وی با بیان اینکه ما در حال حاضر ما دچار یک بلای بزرگ در خصوص مواد مخدر هستیم، گفت: آثار اجتماعی مانند طلاق به صورت مستقیم و غیر مستقیم در جامعه ما آثار خود را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه ستاد مبارزه با مواد مخدر در قوه عاقله امر مبارزه با مواد مخدر است، تصریح کرد:  حرکت اردوگاهی برای جمع‌آوری معتادان متجاهر کار خوبی است و باید فعال‌تر شود و ما باید بخشی از زندانیان مواد مخدر را به صورت تدریجی به اردوگاه منتقل کنیم و تمام سازمان‌ها باید در امر مبارزه با مواد مخدر نقش خود را ایفا کنند و صدا و سیما باید فرهنگ ساز باشد و در تمام سریال‌ها طوری فرهنگ سازی انجام شود تا یک نفرت عمومی نسبت به مواد مخدر به ویژه در بین قشر جوان و نوجوان ایجاد شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: قوه قضائیه ، دادگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار