در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

کوتاهی برخی دستگاه‌های دولتی در ثبت اراضی/ در سازمان ثبت اسناد با کمبود متخصص مواجه ایم

گفت‌و‌گوی ویژه خبری امشب ۳ تیر ماه با موضوع بررسی کارنامه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برگزار شد.

کوتاهی برخی دستگاه‌های دولتی در ثبت اراضی/ در سازمان ثبت اسناد با کمبود متخصص مواجه ایمبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، ذبیح الله خداییان رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور امشب سوم تیر ماه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی کارنامه سازمان متبوعش در هفته قوه قضاییه پرداخت.

ذبیح الله خداییان با اشاره به طرح جامع حد نگاری گفت: این طرح یکی از طرح‌های زیربنایی هر کشوری محسوب می‌شود که مدیریت زمین را امکان پذیر می‌کند و لذا اگر به خوبی اجرا شود دولت در ابعاد مختلف می‌تواند از آن بهره برداری کند.

وی با اشاره به اینکه با اجرای این طرح مختصات زمین و حد و حدود آن مشخص می‌شود خاطرنشان کرد: این طرح از تداخل مرز‌ها که زمینه را برای درگیری و منازعات فراهم می‌سازد جلوگیری می‌کند لذا لایه‌های اطلاعاتی دیگری در این طرح جایگذاری شده است که امکان بهره برداری از زمین را در تمام طرح‌ها امکان‌پذیر می‌کند.

معاون قوه قضاییه با اشاره به اینکه اگر این طرح به خوبی اجرایی شود دولت در تمام طرح‌ها عامل است گفت: طرح جامع حدنگاری به مبارزه با زمین‌خواری هم نیز می‌پردازد به طوری که امروزه تجاوزات به اراضی ملی را می‌توان مشاهده کرد.

خداییان با اشاره به اینکه قانون جامع حدنگاری در سال ۹۳ به تصویب رسیده است افزود: این قانون سازمان ثبت اسناد و املاک کشور را مکلف کرده که ظرف مدت ۵ سال در کشور به خوبی و به طور کامل اجرایی شود لذا از اوایل سال ۹۴ قانون اجرایی شد کار‌هایی صورت گرفت، اما نتوانستیم طرح را آنگونه که باید و شاید اجرایی کنیم

وی با اشاره به اینکه ۹۸ درصد اراضی شهری نقشه هایش جایگذاری شده، ولی تثبیت نشده عنوان کرد: اطلاعاتی که باید جایگذاری شود هنوز کامل نشده است متأسفانه برخی از دستگاه‌ها همکاری لازم را با ما ندارند مطابق ماده ۹ این قانون تمام دستگاه‌های دولتی که مالک زمین هستند باید با سازمان ثبت همکاری و لایه‌های اطلاعاتی شان را ارائه کنند، اما متاسفانه برخی از دستگاه‌ها کوتاهی می‌کنند

معاون قوه قضاییه با اشاره به عدم اختصاص بودجه برای طرح جامع حدنگاری گفت: مطابق ماده ۱۷ قانون، پیش بینی شده تا از محل درآمد‌ها طرح اجرا شود لذا، ۱۰۰ درصد درآمد‌های طرح باید در اختیار سازمان ثبت قرار بگیرد متاسفانه بودجه به سازمان اختصاص داده نشده است.

وی با اشاره به اینکه این طرح نیاز به متخصص دارد افزود: ما با کمبود نیروی متخصص مواجه هستیم، سال گذشته تعداد کمی متخصص را استخدام کردیم، اما همچنان با کمبود روبه‌رو هستیم.

خداییان با اشاره به اینکه در سطح کشور ۱۴۴ ایستگاه ثابت داریم که نقشه برداران با استفاده از دستگاه‌های سیار به محل مراجعه می‌کند و حد و حدود ملک را مشخص می‌سازند، اما عملاً با اجرای طرح دیگر نیازی به حد و حدود نداریم. 

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به اینکه با اجرای این طرح دیگر نیازی به استعلام از دستگاه‌های مختلف نداریم ادامه داد: طرح حدنگاری طرحی ملی است و در تمام طرح‌های دولت می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد و لذا از دولت خواهان اجرای قانون هستیم خواهان اجرای قانون هستیم. 

وی با بیان اینکه قسمتی از سازمان ثبت تحت عنوان اجرای ثبت اسناد وجود دارد؛ گفت: اخیرا یک قانونی تصویب شده در برنامه ششم که ماده ۱۱۳ قانون مقرر کرد کسانی که اسناد رسمی داشته بدوا به سازمان ثبت اسناد مراجعه کنند و اگر طلب خود را وصول نکردند به دستگاه قضایی بازگردند.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به مشکلاتی که از حجم زیاد پرونده‌ها به وجود آمده اظهار کرد: یکی از کار‌های ما در دوره مدیریتی جدید ساماندهی پرونده‌های اسناد است و طی سرکشی ما به سازمان ثبت تهران حدود ۱۶۵ پرونده جریانی در اجرای ثبت وجود داشت و طبق آمار حدود ده هزار میلیارد تومان از معوقات بانکی وصول شده است که اگر این سرعت بیشتر شود به اقتصاد کشور نیز کمک می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اولین قانون مربوط ثبت در درسال ۱۲۹۲ شمسی مصوب شده است ادامه داد: قانون ثبت نیز در ۱۳۲۰ تصویب شده و همچنان در حال اجراست، اما متناسب با روز نیست. در حوزه‌های مختلف اسناد رسمی قوانین هم پراکنده و هم قدیمی هستند و در کنار ان هزار بخشنامه ثبتی داریم که به روز نشدند که نیاز به پالایش دارد که با کمک معاونت حقوقی قوه قضاییه این کار را انجام خواهد گرفت.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در ادامه گفت: در مورد تقاضای ثبت سند رسمی اگر برای ملکی درخواست سند رسمی کنند زمان زیادی خواهد برد تا به نتیجه برسند. یک تعدادی هست اسنادی را در اختیار داشته یعنی ملک قبلا ثبت شده است، اما سند دفترچه‌ای است و قصد تک برگ کردن آن را دارند و این هم به به خاطر اینکه حدود ذکر شده در اسناد دفترچه‌ای توصیفی است و حدود دقیق نیستند که نیاز به نقشه برداری دارد که احتمالا از ۱۰ روز تا ۲ یا ۳ ماه طول خواهد کشید، اما مدت زمان انتقال سند‌های تک برگی بسیار کوتاه است.

خداییان در مورد هزینه‌های سند رسمی ادامه داد: هزینه‌هایی که در دفاتر اخذ می‌شود بنا به مناطق مختلف متفاوت است و اینکه هزینه مالیات را باید اخذ کرد.

وی در ادامه افزود: ما باید به سند الکترونیک برسیم؛ این مسئله در دستور کار است که شبیه کارت ملی شما یک تراشه‌ای باشد که اطلاعات ملک در آن باشد و هزینه‌ها نیز در انتقال‌های اسناد کمتر خواهد شد.

خداییان در مورد حذف امضا‌های طلایی گفت: با توجه به محور‌های سند تحول قوه قضاییه که توسط آیت الله رئیسی  و با کار کارشناسی تدوین شده است یکی از مسائل ارتقاء سلامت اداری است که برای آن راهکار‌هایی پیشنهاد و ارائه شده است. ما در سازمان ثبت در دو بخش برنامه ریزی داشته ایم که یکی پیشگیری از تخلفات و دیگری هم برخورد با متخلف است.

وی در تشریح برنامه‌های سازمان ثبت اسناد و املاک برای ارتقاء سلامت اداری افزود: یکی از برنامه‌ها تکریم کارمندان است که به خاطر ارتباط با مردم باعث اثرات مثبت خواهد بود و از بروز فساد جلوگیری خواهد کرد؛ همانطور که رهبر معظم انقلاب در حکم انتصاب رئیس قوه قضاییه توصیه به عزیز داشتن قضات کردند که همین مسئله باعث جلوگیری از بروز فساد خواهد شد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به آزمون سردفتران و حواشی آن تشریح کرد: در سال گذشته یک ازمون برای انتخاب تعدادی سردفتر برگزار شده که سازمان قراردادی با یک شرکت در مورد برگزاری آزمون منعقد کرده و سوالات طرح شده و آزمون تحت نظارت مراجع حفاظتی برگزار شده بود و تعدادی هم نزدیک به هزار نفر قبول شدند و اکنون در مرحله گزینش این افراد بوده که تقریبا این مرحله نیز تمام شده است.

وی در پایان ادامه داد: برخی در این موضوع اعتراضاتی داشته که در دیوان عدالت اداری دعاوی آن‌ها طرح شده و ما پاسخ لازم را داده ایم و بنده شخصا این مسئله را پیگیری کردم. کسی مسئله سوءاستفاده در این آزمون را تایید نکرد، اما ما تابع تصمیم و نظر دیوان عدالت اداری هستیم و قطعا اگر به نتیجه‌ای در مورد تضییع حق رسیده بودیم در مورد احقاق حق اقدام می‌کردیم.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار