ربیعی در نشست خبری:

تحریم مقام معظم رهبری وحدت ملی را افزایش می‌دهد/ تصمیمی برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نداریم/ فشار روی طبقات حقوق بگیرِ جامعه بالاست/ ساعت اداری کاهش نمی‌یابد

نشست خبری سخنگوی دولت آغاز شد

سخنگوی دولت گفت: تحریم دفتر مقام معظم رهبری وحدت ملی ما را افزایش می‌دهد.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست خبری علی ربیعی سخنگوی دولت امروز چهارشنبه با حضور خبرنگاران آغاز شد.

وی با اشاره به هفته قوه قضائیه، اظهار کرد: من از نزدیک با شهید بهشتی ارتباط داشتم و شخصیت ایشان درس آموزی‌های زیادی را برای ما دارد و ادب و دانش وی مثال زدنی بود.

وی با بیان اینکه امروز نیازمند تکرار منش شهید بهشتی هستیم، ادامه داد: تفکر وی در اعتقاد به کار تشکیلاتی یکی از ضعف‌های امروز ماست که باید روی آن کار کرد و تروریسم کور سازمان مجاهدین خلق (منافقین) و توهم ایدئولوژی، این صدای حق و منطق را کور کرد.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه امروز بحث لغو روادید میان ایران و چین در راستای سهولت ارتباط بین دو کشور مورد بررسی قرار گرفت، تصریح کرد: همچنین یکی دیگر از مباحث، اصلاح ساختار بودجه بود که این اصلاح هم اصلاحات پارادایمی است و امیدوارم وابستگی ما در این زمینه به نفت کم شود.

ربیعی افزود: رئیس جمهور آمریکا ادعای مذاکره می‌کند و نشان می‌دهد که ما می‌خواهیم مذاکره کنیم، ولی مذاکره کننده را تحریم کرده و صاحب فتوای تحریم سلاح‌های هسته‌ای را هم تحریم می‌کند. من فکر می‌کنم این اقدامات هم برای مردم ما و هم برای جهانیان نقابی است که می‌خواهند با آن اجماعی که در سطح دنیا علیه ایران به وجود بیاورند و اعلام کنند که من دنبال مذاکره هستم.

ربیعی با اشاره به تحریم دفتر مقام معظم رهبری گفت: البته تحریم دفتر مقام معظم رهبری وحدت ملی ما را افزایش می دهد.

سخنگوی دولت در مورد اینکه مدتی است وزیر نفت مورد انتقاد قرار گرفته است ادامه داد: موضع دولت در قبال زنگنه این است که زنگنه وزیر کارا و در شرایط تحریم بهترین فرد است، گفتند آقای زنگنه آمده فروش نفت کم شده، حاصل تلاش زنگنه قبل از برجام به یک میلیون و سیصد هزار بشکه بوده که دویست هزار بیشتر از دوره قبل خود بوده است.

وی در خصوص خبری مبنی بر وجود دستگاه کارتخوان در دفتر وزیر نفت خاطرنشان کرد: دو روز قبل به وزارت اطلاعات رفتم و با کارشناسان اقتصادی و ضد جاسوسی صحبت کردم، این کارتخوان ربطی به زنگنه نداشته و عدد ده میلیارد هم صحیح نیست.

سخنگوی دولت در مورد گرانی های به وجود آمده برای اقشار مختلف مردم و عدم ارائه گزارش از سوی دولت در مورد بودجه واردات کالاهای اساسی اظهار کرد: از این 14 میلیارد دلار، یک میلیارد دلار لاستیک و کاغذ، سه میلیارد دارو، و ده میلیارد برای خوراک انسان و دام بوده است؛
در هفته گذشته در چهار ماهه اول نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته و پنج میلیارد دلار آن هزینه شده است.

وی با بیان اینکه ما هیچ تصمیمی برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نداریم، گفت: تحریم ها فشار بر مردم آورده است، در دولت یازدهم رشد به سمت بالا بود، تورم تک رقمی بود، الان هم موسسات بین الملل اعلام کردند ما سال دیگر رشد اقتصادی خواهیم داشت.

ربیعی افزود:‌ فشار روی طبقات حقوق بگیر بالاست و اگر مراقبت نشود دهک های متوسط به دهک های پایین می روند، نمی گویم همه تصمیمات درست بوده ، اما از سر دلسوزی اقداماتی صورت گرفت.

ربیعی درباره نظر مجلس و اختلاف با دولت و شکایت از دولت بابت افزایش حقوق کارمندان گفت: هم اینکه حقوق ها منتشر می شود نشان از صداقت دولت است؛ در آن حدی که می دانم برداشت های مختلف از این رویه در مجلس وجود دارد، اطلاعات تخصصی را از آقای نوبخت بپرسید.

وی در ادامه تاکید کرد که دولت تصمیمی برای کاهش زمان ساعات اداری ندارد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره اختلاف نظر میان روحانی و جهانگیری گفت: قطعاً اینطور نیست و آقای روحانی با کسی تعارف ندارد و اگر کسی نتواند با وی کار کند، حتماً به سمت تعویض وی می رود. اما خوشبختانه چنین کسی را در دولت نداریم و هیچ برنامه ای هم برای تعویض در دولت وجود ندارد.

ربیعی افزود: به هر حال مشکلاتی در تعارض ساختاری میان قوا قطعاً وجود دارد و رئیس جمهور هم به عنوان فرد دوم کشور بر اساس قانون اساسی مایل نیست که سیاست های دولت حتی با سیاست های تصمیم گیری یک نفر در قوهدیگری دچار خدشه شود.

وی تصریح کرد: این بحث نیاز به توضیح بیشتر دارد و شاید رئیس جمهور در برنامه خودش به صراحت بیشتری در این باره صحبت کند. اما قطعاً آن چیزی که رئیس جمهور بیان کرده، تعابیر مختلفی از آن صورت گرفته است و آن بحث صرفاً در راستای بهتر کار کردن دولت در امور بین قوا است و نباید تعابیر مختلفی از آن شود.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی پیرامون تشکیل وزارت بازرگانی در دولت، افزود: ما در حال حاضر اختیار بیشتری را برای معاون بازرگانی وزیر صنعت معدن و تجارت در نظر گرفته ایم که وی تحت عنوان قائم مقام وزیر صمت در بازرگانی عمل خواهد کرد و این الگو را دنبال می کنیم و اگر در مرحله بعدی نیاز باشد، تصمیمات دیگری نیز اتخاذ خواهد شد.

ربیعی درباره گزینه تصدی وزارت آموزش و پرورش نیز اظهار کرد: هنوز رئیس جمهور در این باره تصمیمی نگرفته و سرپرست وزارت آموزش و پرورش با قدرت کارهای خود را دنبال می کند.

وی با اعلام اینکه تخصیص رتبه بندی فرهنگیان هم اعلام شده و اولین تخصیص آن در حال پرداخت است و به زودی اجرا می شود، گفت: اما هنوز رئیس جمهور فردی را برای این وزارتخانه به مجلس معرفی نکرده و فکر می کنم هنوز به فرد خاصی نرسیده است.

سخنگوی دولت در واکنش به سوالی مبنی بر اینکه آیا در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی مباحثی درباره حجاب مطرح شد، خاطرنشان کرد: بنده در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی حضور نداشتم اما در این باره سوال کردم و گفتند که صرفاً چارچوب های کلی بحث مطرح شده است که در کلیات اختلاف نظری وجود نداشته است و باید وارد جزئیات شد تا ببینیم در جزئیات دقیقاً چه مواردی در نظر گرفته شده است.

ربیعی گفت: دیدگاه رئیس جمهور و دولت در این مورد از قبل بیان شده و روشن است و امیدواریم که جنبه های فرهنگی این مسئله بیشتر مورد تاکید قرار گیرد و این جنبه ها، انتظامی و امنیتی نیست بلکه در ساحت فرهنگ باید به این مسئله پرداخته شود و خوشحالیم که در یک نهاد فرهنگی به این موضوع رسیدگی می شود.

سخنگوی دولت درباره تصمیم دولت برای سهمیه بندی حامل‌های سوخت، گفت: تصمیم گیری در این زمینه به دلیل اینکه با زندگی روزمره مردم سروکار دارد و از سوی دیگر اگر تصمیمات سخت و جانکاه را نگیریم، در درازمدت زندگی مردم بدتر خواهد شد، بسیار سخت است.

وی افزود: زندگی مردم برای تصمیم گیران در این زمینه بسیار مهم است به همین دلیل در شورای اقتصادی دولت و نشست سران قوا ساعت‌ها در این خصوص بحث شده تا تصمیم بگیریم کدام الگو در خصوص حامل های انرژی و مالیات و نظام تأمین اجتماعی و به طور کلی نظام درآمدی و هزینه ای به کار گرفته شود.

سخنگوی دولت بابیان اینکه در این زمینه نیازمند اصلاح ساختار هستیم تا بتوانیم به سمت ثبات در اقتصاد کلان و اقتصاد نفت برویم، اظهار داشت: ما به دنبال ارتقای عدالت اقتصادی هستیم، به هر حال با شرایط فعلی مردم به صورت مساوی از یارانه های تعلق گرفته به سوخت استفاده نمی کنند.

ربیعی اضافه کرد: نظر دولت در این حوزه این است که هر گونه تصمیم گیری به نفع طبقات پایین جامعه باشد. رئیس جمهور معتقد است منابع به دست آمده از اصلاح این حوزه به هیچ عنوان نباید به بودجه کشور اضافه شود، بلکه باید به صورت مستقیم در راستای کمک به قدرت خرید مردم تعلق بگیرد.

وی در خصوص اقدامات ایران با توجه به نزدیک شدن به ضرب الاجل ۶۰ روزه برای کشورهای اروپایی برای بهره مند شدن ایران از مزایای برجام، گفت: ما همچنان در حال مذاکره با طرف های اروپایی هستیم تا اروپایی ها سازوکاری را که اتخاذ کرده اند فعال کنند.

سخنگوی دولت می گوید: آنها گفته اند که به سرعت این سازوکار فعال خواهد شد و ما علائمی را در این خصوص دریافت کرده ایم، اما اگر آنها به تعهدات خودشان عمل نکنند، بنا بر آنچه اعلام کرده ایم، بالا بردن سطح غنی سازی خود را از ۳.۶۷ درصد به میزانی است که اعلام خواهیم کرد.

ربیعی با تأکید بر اینکه بنا بر فتوای مقام معظم رهبری تولید و به کارگیری سلاح هسته ای در ایران ممنوع است، گفت: ما بر اساس آنچه اعلام کرده ایم حرکت خواهیم کرد. اروپایی ها نیز ما را به سعه صدر دعوت می کنند، اما ما معتقدیم که سازوکاری که آنها می گویند باید عملکرد خود را نشان دهد.

ربیعی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دولت چه برنامه ای برای کاهش نرخ ارز دارد؟، گفت: برنامه ها و سیاست های ما عدم افزایش نرخ ارز و رساندن نرخ ارز به آن قیمت واقعی جامعه است، اما میزان ارزی که به دست می آوریم و همچنین هیجانات و کنش هایی که مردم به خرج می دهند، این نوسان را ایجاد کرده است که کنترل نوسانات نرخ ارز مهمترین سیاست فعلی دولت است.

وی گفت: با سیاست‌هایی که اتخاذ کرده ایم، همه تلاش این است که به شکل منطقی و با سازوکارهای بازار بتوانیم نرخ ارز را کنترل کنیم و از افزایش آن جلوگیری کرده و آن را به مرز منطقی خودش برسانیم.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار سیاسی ، دولت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۵ ۰۵ تير ۱۳۹۸
کارمندان وحقوق بگیران در سر برج دریافتی دارند چه کم چه زیاد بعضی همان را هم ندارند یعنی کار ندارند شما به فکر بیکاران باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۸ ۰۵ تير ۱۳۹۸
کارگران قشر زحمت کش وناتوانی هستند امروز درحقشان ظلم بزرگی شده ودرشرایط حادی زندگی میکنند بعد آن کارمندان که باید با یک حقوق بسازند البته کارمندانی که مثل عده ای حقوق های نجومی نمیگیرند امروز پول وثروت دردست بازار ودلالان است واصلا گرانی وتورم رااحساس نکردند بلکه بسیار برایشان شیرین بوده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۱ ۰۵ تير ۱۳۹۸
تحریم ها وحدت ملی را افزایش نداده ، بلکه فشار بر اقتصاد ایران را تشدید کرده و فروپاشی اقتصاد ایران و فقر مردم از نتایج این تحریم ها است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۴ ۰۵ تير ۱۳۹۸
ارز 4200 فقط اقتصاد رو نابود کرد و بس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۶ ۰۵ تير ۱۳۹۸
کارمندا همينچوري بيکارن چرا ساعات اداراي رو کم مي کنيد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۲ ۰۵ تير ۱۳۹۸
فیض بردیم از بیانات ایشون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۷ ۰۵ تير ۱۳۹۸
فکری به حال گرانیها کنید
آخرین اخبار