مفید در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

ایران تنها کشور منطقه با چراغ راهنمای تغذیه‌ای در فرآورده‌های غذایی

مدیر کل اداره فرآورده‌های غذایی سازمان غذا و دارو گفت: ایران تنها کشور منطقه با چراغ راهنمای تغذیه‌ای روی محصولات غذایی است.

ایران تنها کشور منطقه با چراغ راهنمای تغذیه‌ای در فرآورده‌های غذاییوحید مفید مدیر کل اداره فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره برخی اقدامات در حوزه غذا اظهار کرد:  ما در سازمان غذا و دارو اصلاح الگوی مصرف تغذیه جامعه را در دستور کار قرار دادیم، چرا که اگر بیماری‌های غیر واگیر کنترل نشود عوارض بسیاری گریبانگیر سلامت جامعه خواهد شد.

وی ادامه داد:‌ نشان ایمنی سلامت به محصولات فراسودمند برای سلامت افراد اعطا می‌شود همچنین غنی سازی مواد غذایی با ویتامینD، آهن و اسید فولیک را اجرایی کردیم تا از کمبودهای احتمالی این مواد مغذی جلوگیری کنیم.

مدیر کل اداره فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو اظهار کرد: به عنوان اولین کشور در منطقه امرو یا مدیترانه شرقی چراغ راهنمای تغذیه‌ای را ایجاد کردیم و برچسب‌های رنگی شامل انرژی، قند، چربی کل و اسیدهای چرب ترانس و نمک شاخص‌هایی هستند که در چراغ راهنمای تغذیه‌ای به سه رنگ سبز و زرد و قرمز نشان دهنده میزان شاخص‌ها در مواد غذایی هستند.

وی ادامه داد: انرژی مورد نیاز با توجه به سن و شرایط افراد متفاوت است و به همین دلیل روی چراغ راهنمای تغذیه‌ای به صورت رنگی  نشان داده نمی‌شود، اما میزان انرژی دریافتی از ماده غذایی فرآورده شده در چراغ راهنمای تغذیه‌ای درج می‌شود.

مفید اظهار کرد: اگر محصولی دارای قند به رنگ سبز باشد یعنی این محصول غذایی از نظر میزان قندی که وارد بدن می‌کند کاملاً بی‌ضرر است و فرد می‌تواند آن را مصرف کند.

مدیر کل اداره فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو بیان کرد: رنگ زرد در چراغ راهنمای تغذیه‌ای نشان از آن است که این محصول را باید با احتیاط مصرف کرد و رنگ قرمز هشدار دهنده است و به افرادی که در سنین بالا یا دارای قند و چربی زیادی هستند مصرف موادغذایی با چراغ راهنمای تغذیه ای با شاخص‌های قرمز رنگ توصیه نمی‌شود، همچنین در صورتی که محصولی نمک بالایی داشته باشد، مبتلایان به فشار خون نباید از آن محصول استفاده کنند.

فشارخونی‌ها و دیابتی‌ها با این توصیه‌ها موادغذایی خریداری کنند

مفید اظهار کرد: صنعت غذا به سازمان غذا و دارو کمک زیادی کرده است، توقع ما این بود که بسیاری از مردم از این برچسب‌ها برای خرید مواد غذایی استفاده کنند، اما آن میزان که انتظار داشتیم مردم از این چراغ راهنمای تغذیه ای استفاده نمی کنند اما باید توجه داشت که توجه به چراغ راهنمای تغذیه‌ای در بیماران فشار خونی و دیابتی بسیار کمک کننده است و این بیماران بر حسب میزان نمک و قند درج شده در چراغ راهنمای تغذیه‌ای می‌توانند فرآورده غذایی را خریداری کنند.

مدیر کل اداره فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو بیان کرد: وقتی مردم بر اساس چراغ راهنمای تغذیه‌ای محصولاتی را  که دارای قند، نمک و چربی به رنگ سبز هستند خریداری کنند، در این صورت تولیدکنندگان نیز به سمت تولید محصولاتی می‌روند که میزان نمک، چربی و قند در آنها بسیار کم باشد.

مفید اظهار کرد: ما نرم‌افزاری طراحی کردیم تا تولید‌کننده وقتی ترکیبات محصول را در این نرم‌افزار وارد می‌کند نرم افزار خود چراغ راهنمای تغذیه‌ای را نشان می‌دهد و تولید کننده می‌تواند به سادگی آن را روی محصول درج کند.

معرفی دستاورد تغذیه‌ای ایران در اجلاس روسای وزارت بهداشت منطقه مدیترانه شرقی

وی افزود: دفتر سازمان بهداشت جهانی در ایران طرح چراغ راهنمای تغذیه‌ای را به سایر کشورهای منطقه به عنوان الگو معرفی می‌کنند و در اجلاس وزرای بهداشت کشورهای منطقه امرو که در مهر ماه برگزار می‌شود، یکی از طرح‌هایی که برای معرفی و الگو برداری سایر کشورها معرفی خواهد شد چراغ راهنمای تغذیه‌ای روی فرآورده‌های غذایی است.

مدیر کل اداره فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو با اشاره به برچسب راهنمای تغذیه‌ای روی روغن سرخ کردنی و روغن آفتاب گردان گفت: در روغن آفتاب گردان اسید چرب ترانس آن صفر است و فقط درصد چربی آن به رنگ قرمز نشان داده می‌شود، اما روغن سرخ کردنی اسید چرب ترانس آن زرد رنگ است و این پیام را می‌رساند که باید در مصرف روغن سرخ کردنی باید احتیاط کرد.

مفید یادآوری کرد: به مردم توصیه می‌کنیم در مصرف مواد غذایی به این چراغ راهنماهای رنگی تغذیه‌ای توجه کنند چرا که منشأ بسیاری از بیماری‌های غیر واگیر مانند دیابت، فشار خون، بیماری‌های قلبی و عروقی ناشی از مصرف مواد غذایی است.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.