عطوان: تنش‌افزایی‌های آمریکا در منطقه با هدف دوشیدن کشورهای عربی صورت می‌گیرد

سردبیر روزنامه رای الیوم در مطلبی نوشت هدف اقدامات و تحرکات آمریکا در منطقه خلیج فارس در تهدید نشان دادن ایران، باج‌گیری از برخی کشور‌های عربی است.

عطوان: تنش‌افزایی‌های آمریکا در منطقه با هدف دوشیدن کشورهای عربی صورت می‌گیردبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه اینترنتی رای الیوم، در مقاله امروز خود در این روزنامه با اشاره به سفر مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، به ریاض و ابوظبی با هدف تشکیل «ائتلافی جهانی» برای رویارویی با ایران به منظور «محافظت» از شاه‌راه‌های عبور کشتی‌های باری در آب‌های خلیج فارس نوشت: نکته قابل توجه این است که وزیر امور خارجه آمریکا به دیگر کشور‌های عربی حوزه خلیج (فارس) مانند کویت، عمان و قطر سفر نکرد؛ کشور‌هایی که امنیت دریانوردی بین‌المللی به آنان نیز مربوط می‌شود و همچنین برای صادرات نفت خود به صورت روزانه از تنگه هرمز استفاده می‌کنند، مسئله‌ای که تاکید می‌کند شاید عوارض دریافتی آمریکا تنها از عربستان و امارات تامین شود.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، نیز این تئوری را تایید کرد. وی در دور جدید باجگیری‌های خود تهدید کرد محافظت از کانال‌های دریانوردی را در تنگه هرمز و اطراف آن، جایی که شش نفتکش هدف حمله قرار گرفتند، متوقف خواهد کرد. وی همچنین گفت چین و ژاپن در راس کشور‌های دریافت کننده نفت از طریق این تنگه هستند و خودشان باید محافظت از نفتکشهایشان را بر عهده گیرند. ترامپ می‌خواهد نه برای جبران حمایتش از نفتکش‌ها در حال حاضر، بلکه برای حمایت‌هایش در طول چهل سال گذشته، حداقل ۵۰۰ میلیارد دلار از عربستان سعودی و امارات دریافت کند.

بعید نیست که پمپئو در سفر خود به عربستان و امارات، فاکتور جبران هزینه‌های مالی احتمالی را به مسئولان این دو کشور داده باشد، فهرستی دیگر از کالا‌های پیشنهادی که ناوها، زیردریایی‌ها و قایق‌هایی تندرو را برای دفاع از نفتکشها، ناو‌ها و بنادر نفتی آن‌ها را شامل می‌شود.

عطوان در ادامه با اشاره به جدیدترین تحریم‌های آمریکا علیه ایران نوشت: اما دولت ترامپ چه تحریم‌هایی را می‌خواهد علیه (آیت الله) سید علی خامنه‌ای اعمال کند؟ مثلا می‌خواهد او را از سفر به آمریکا منع کند، در حالی که او ده‌ها سال است از ایران خارج نشده است؟ یا اینکه چه تحریم‌هایی را علیه فرماندهان سپاه پاسداران اعمال خواهد کرد، در حالی که آن‌ها هیچ حسابی در بانک‌های آمریکایی یا اروپایی یا شاید حتی در داخل ایران نیز ندارند؟

نکته خنده‌دار یا شاید گریه‌دار این است که وزیر خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد آقای محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، نیز از جمله کسانی است که تحریم‌های جدید دامن او را نیز خواهد گرفت، حال سوال این است که خطرناکترین تحریمی که ممکن است علیه او اعمال شود، چیست؟ مثلا منع او از لبخند زدن؟ و اینکه آیا اصلا تحریمی مانده است که آمریکا در طول چهل سال گذشته علیه ایران اعمال نکرده باشد؟

سردبیر رای الیوم در پایان نوشت: بزرگنمایی نیست اگر بگوییم همه این تنش‌افزایی‌های آمریکا و همچنین سفر‌های مسئولان آمریکایی به کشور‌های خلیج (فارس) , تنها برای دوشیدن مادی این کشور‌ها تا آخرین قطره آن است، البته امیدوارم مسئله به همین جا ختم شود و این کمترین ضرر و زیان است؛ اما نگرانی آن جایی است که این کشور‌ها را به بهانه‌های ساختگی متعدد، مجبور کنند دارایی‌ها و نفت و گاز و درآمد‌های خود را برای دهه‌های آتی در اختیار آمریکا قرار دهند؛ گذر ایام این مسئله را مشخص خواهد کرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، عربستان ، امارات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار