ساماندهی و مرمت بام کاروانسرای تاریخی خرزان در استان قزوین

معاون میراث فرهنگی استان قزوین گفت: به منظور حفاظت و نگهداری از آثار ارزشمند تاریخی– فرهنگی کار اجرایی ساماندهی و مرمت بام کاروانسرای تاریخی خرزان آغاز شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ، امیر ارجمند معاون میراث فرهنگی استان قزوین گفت: کاروانسرای تاریخی خرزان واقع در روستای خرزان بخش کوهین از آثار ارزشمند مربوط به دوره قاجار است که با تغییر مسیر قزوین به شمال از سمت خرزان به کوهین در طول زمان به بنایی متروکه تبدیل شده است.

ارجمند افزود: از سال ۸۷ چندین دوره مرمت جامع در بخش‌های آسیب دیده این بنای تاریخی انجام شد که مرحله جدید ساماندهی و مرمت آن از اواخر خرداد ماه امسال شروع شده است.

وی اضافه کرد: در این مرحله خاکبرداری و سبک سازی بام، اجرای طاق‌های زنبوره برای دفع رطوبت، بام‌سازی مجدد شامل تیغه‌بندی، اجرای طاق و دوغاب‌ریزی، سیمان کاری و عایق کاری در مساحتی به متراژ ۵۵۰ متر مربع، مرمت دیوار سنگی ضلع شمالی، بندکشی، مرمت و ساماندهی آبرو‌ها و ناودان‌ها و بندکشی آجری گنبد انجام خواهد شد.

کاروانسرای تاریخی خرزان در ۲۷ دی ۱۳۷۷ با شماره ثبت ۲۱۸۸ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌است.

این بنا در زمان فتحعلی شاه قاجار توسط معتمدالدوله حاکم گیلان در اوایل قرن سیزدهم به صورت دو کاروانسرای تودرتو که حجرات متعددی داشته ساخته شده و بنای فعلی به صورت آجری و دارای سر در، میان سرا و همچنین شترخانی در دورتا دور بنا است.

انتهای پیام/ک

کاروانسرای تاریخی خرزان با شماره ثبت ۲۱۸۸ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار