قصه پرغصه پسماند‌های عفونی در اراک

سال‌هاست فعالان زیست محیطی خطرات پسماند‌های عفونی را هشدارمی دهند.

قصه پرغصه پسماند‌های عفونی در اراکبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک،  سال‌هاست تلاش فعالان زیست‌محیطی استان مرکزی برای بی‌خطر‌سازی پسماند‌ها به نتیجه نرسیده و همواره این معضل زیست‌محیطی درلابه‌لای بهانه‌هایی از جنس کمبود اعتبار و همکاری نکردن پزشکان بخش خصوصی گم شده است.

قصه پرغصه پسماند‌های عفونی در اراک قصه‌ای طولانی است ودفن زباله‌های بیمارستانی در استان مرکزی و شهر اراک داستان نخ‌نمایی است که از سال‌ها پیش خطر و تهدید‌های ناشی از آن از سوی فعالان زیست‌محیطی هشدار داده می‌شود.

روزانه ۱۰ تن پسماند عفونی در اراک تولید می‌شود که ۲ تن آن در مطب‌های خصوصی به خصوص دندانپزشکی هاست که بخشی از آن به طور نابسامانی جمع آوری و دفن می‌شود.

تولید روزانه ۲ تن پسماند عفونی توسط مراکز درمانی خصوصی و مطب‌های اراک

میرزایی مدیر کل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی گفت: ۸۰ درصد پسماند‌های عفونی بیمارستانی هستند و بی‌خطر می‌شوند و ۲ تن دیگر تولید مراکز درمانی خصوصی و مطب‌هاست و عمده مشکلات ما در این بخش متمرکز است.

زباله‌های بیمارستانی یا عفونی، شهر اراک با همه خطر و تهدید‌های بهداشتی به جای جمع‌آوری و دفن بهداشتی و اصولی پابه‌پای زباله‌های عادی یا از سوی خودرو‌های جمع‌آوری زباله شهرداری از شهر جمع‌آوری یا از سوی زباله‌گردان شکار می‌شوند.

مدیر کل حفاظت محیط‌زیست مرکزی گرچه زباله‌های عفونی را تهدید جدی علیه محیط‌زیست و سلامت مردم استان مرکزی عنوان کرد، اما گفت: از مجموع ۲۲ بیمارستان فعال در استان مرکزی ۲۱ بیمارستان دارای تجهیزات اتوکلاو هستند که به بی‌خطر کردن زباله‌های بیمارستانی اقدام می‌کنند.

وقتی سال ۸۳ قانون جامع پسماند کشور در مجلس شورای اسلامی تصویب و شواری نگهبان هم مهر تاییدی بر آن زد همه گمان کردند این مصوبه فصل‌الخطاب مشکلات دفع بهداشتی زباله‌های عفونی و پزشکی هم هست؛ غافل از این‌که روزگار سیاه زباله‌های بیمارستانی و عفونی قرار نیست سفید شود.

فرصت ۲ ماهه دادستان اراک برای ساماندهی پسماند‌های عفونی

البته دادستان اراک فرصت ۲ ماهه‌ای برای سامان دهی این موضوع به مسئولین مطب‌هایی که زباله‌های خود را در فضای شهری رها می‌کنند داده و گفته در غیر این صورت با متخلفان برخورد قانونی می‌شود.

عملکرد جزیره‌ای و پاره پاره در حوزه ساماندهی زباله‌های عفونی و بیمارستانی شهر اراک حکایت از آن‌دارد که در طول ۱۴ سال گذشته که از عمر تصویب قانون جامع پسماند کشور می‌گذرد تاکنون اقدام عاجلی برای سر و سامان دادن به این معضل بهداشتی و زیست‌محیطی در اراک، چهارمین قطب صنعتی کشور صورت نگرفته است.

انتهای پیام / ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.