باقری گفت: بحث هم زیستی مسالمت آمیز پشتوانه منطقی و عقلی دارد؛ هر عقل سلیم حکم می‌کند اختلاف، افراطی گری جز ضرر عایدی ندارد.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، احمد باقری رئیس دانشکده الهیات دانشگاه تهران در کنفرانس بین المللی ظرفیت‌های راهبردی آموزه‌های اسلام در تحقق همزیستی مسالمت آمیز که صبح امروز در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار کرد: نهادینه سازی فرهنگ انسجام و همزیستی مسالمت آمیز در جهان اسلام، شناخت مبانی نظری وحدت‌گرا در همزیستی مسالمت آمیز، دستیابی به راه کار‌های انسجام بخش در تحقق همزیستی مسالمت آمیز از منظر فرهیختگان جهان اسلام مهم است.

وی ادامه داد: بازشناسی ظرفیت‌های اندیشمندان وحدت گرای اسلامی در تحقق همزیستی مسالمت آمیز، همشناسی و درک متقابل متفکران جهان اسلام از یکدیگر و شناخت عوامل واگرا و نقش آن در عدم تحقق همزیستی مسالمت آمیز اهدافی است که در برگزاری این همایش دنبال می‌شود.

رئیس دانشکده الهیات دانشگاه تهران با اشاره به اهمیت مسئله مسالمت آمیز بیان کرد:مسئله هم زیستی مسالمت آمیز در حقوق بین الملل واژه مناسبی است که اخیرا بیان شده است و در آموزه‌های علمی به وفور دیده می‌شود.

افراطی‌گری و جنگ  ضرر عایدی ندارد

وی بیان کرد: بحث هم زیستی مسالمت آمیز پشتوانه منطقی و عقلی دارد؛ هر عقل سلیم حکم می‌کند اختلاف، افراطی گری، جنگ و غیره جز ضرر چیز دیگری ندارد بنابراین دوری از اختلاف و تفرقه حکم اولیه عقل است.

باقری با بیان اینکه امروز در جهان حکومت‌ها در مسیر پیشرفت قدم گذاشتند، گفت: پایه پیشرفت بنیاد حکومت‌ها جنگ و دشمنی است که کشمکش‌هایی را  به وجود می‌آورد و به همین جهت اسلام تکیه بر مفاهیم صلح دارد.

وی در ادامه به محور‌های این همایش پرداخت و اضافه کرد: محور اول مبانی، اصول و جایگاه همزیستی مسالمت‌آمیز در آموزه‌های اسلامی، جایگاه تسامح، مدارا و صلح در آموزه‌های اسلامی، قواعد ناظر بر روابط اجتماعی مسالمت‌آمیز در آموزه‌های اسلامی، جایگاه حقوق بشر به‌ویژه حق بر متفاوت بودن در آموزه‌های اسلامی بررسی می‌شود.

رئیس دانشکده الهیات دانشگاه تهران گفت: محور دوم بر اساس جلوه‌های همزیستی مسالمت‌آمیز در تاریخ، فرهنگ و تمدن اسلامی، همزیستی مسالمت‌آمیز در اندیشه متفکران مسلمان، معرفی تجربه‌های زیسته همزیستی مسالمت‌آمیز در جامعه، اشتراکات فرهنگی-تاریخی اقوام و همزیستی مسالمت‌آمیز، مدارای مذهبی حاکمان مسلمان در تاریخ و تمدن اسلامی، نقش هنر در تحقق همزیستی مسالمت‌آمیز بررسی می‌شود.

باقری با اشاره به محور سوم، گفت: چالش‌های فراروی تحقق همزیستی مسالمت‌آمیز، چالش‌های نظری فراروی تحقق همزیستی مسالمت‌آمیز، چالش‌های عملی فراروی تحقق همزیستی مسالمت‌آمیز، نقش خوانش‌های واگرایانه از متون دینی در عدم تحقق همزیستی مسالمت‌آمیز پایه محور سوم است.

وی افزود: محور چهارم بر راهبرد‌ها و راهکار‌های تحقق همزیستی مسالمت‌آمیز، راهبرد‌ها و راهکار‌های نظری تحقق همزیستی مسالمت‌آمیز، راهبرد‌ها و راهکار‌های عملی تحقق همزیستی مسالمت‌آمیز، بازخوانی اندیشه‌های تقریبی در تحقق وحدت اسلامی و راهبرد‌های تمدن نوین اسلامی برای تحقق همزیستی مسالمت‌آمیز اهمیت می‌دهد.

دین اسلام دین استدلال و منطق است

مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی امام جمعه اهل تسنن زاهدان در ادامه مراسم اظهار کرد: دین اسلام دین استدلال و منطق است و ظرفیت‌های کلانی دارد، اگر به سیره پیامبر مراجعه کنید می‌بینید که اسلام چقدر ظرفیت دارد در دین اجباری نیست و آنچه از ارسال پیامبران و نازل کردن کتب وجود دارد بیان حق است.

وی گفت: اسلام دین افراط گرایی نیست و تندروی و افراط‌گرایی، تبعیض گرایی، بی انصافی و بی عدالتی در آن جایی ندارد.

اسماعیل زهی تصریح کرد: ایرانی‌ها، رومی‌ها و هندی‌ها به زور مسلمان نشدند و از اخلاق اسلامی و سیره ائمه و پیامبر تاثیر گرفتند، باید به اصل قرآن سیره ائمه و پیامبر که زندگی و همزیستی مسالمت آمیز است، برگردیم.

 امام جمعه اهل تسنن زاهدان بیان کرد: متاسفم که  تفرقه و اختلاف در کشور‌های جهان اسلام وجود دارد، دشمن بین کشور‌های اسلامی اختلاف انداخته و سعی دارد از این تفرقه‌ها بهره ببرد، اسلام دین مذاکره است و راه حل تنها مذاکره و گفتگو است.

وی افزود: مسلمانان باید حقوق یکدیگر را به رسمیت بشناسند، حقوق اقلیت‌های قومی و مذهبی به انسجام و برادری کمک می‌کند راه ما راه وحدت اسلامی است، مسلمان باید در کنار یکدیگر قرار بگیرند و با هم برای حل مشکلات خود گفتگو کنند.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار