روزنامه آمریکایی واشنگتن پست از آزادی خلبان مزدور آمریکایی در لیبی پس از شش هفته و انتقال او به عربستان سعودی خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه آمریکایی واشنگتن پست، یک خلبان بازنشسته نیروی هوایی آمریکا که پس از سقوط هواپیمایش در لیبی به اتهام مزدوری بازداشت شده بود، روز گذشته پس از شش هفته آزاد شد و به عربستان رفت.

بر این اساس، هواپیمای «جیمی اسپوناگل»، خلبان ۳۱ ساله آمریکایی اهل فلوریدا روز ۷ ماه مه سال جاری میلادی حین پرواز بر فراز فرودگاه طرابلس سقوط کرد. ارتش ملی لیبی اعلام کرد این هواپیما را که یک جنگنده «میراژ اف ۱» بود، سرنگون کرده و خلبان آن پیش از سقوط خارج شده و به اسارت نیرو‌های ارتش ملی لیبی درآمده است.

خلبان مزدور آمریکایی پس از آزادی از بند نیرو‌های ارتش ملی لیبی به عربستان منتقل شد+عکس

روزنامه واشنگتن پست بعد‌ها هویت خلبان اسیر شده را جیمی اسپوناگل اعلام کرد که درصدد اجرای عملیات علیه مواضع ارتش ملی لیبی بوده است. در حالی که پیش از آن گزارشی مبنی بر بازداشت او و تلاش مقامات آمریکایی برای آزادی این خلبان منتشر نشده بود.

ارتش ملی لیبی با انتشار ویدئویی پس از بازداشت اسپوناگل اعلام کرد او را به اتهام مزدوری بازداشت کرده است. در تصاویری که از اسپوناگل منتشر شده، او در حالی که زخمی است و تحت مداوا قرار دارد مشاهده می‌شود. او خود را یک خلبان پرتغالی معرفی کرد که بدون داشتن قرارداد نظامی برای تخریب پل‌ها و جاده‌ها به لیبی آمده است. این در حالی است که او از سال ۲۰۱۶ به عنوان تکنیسین هوافضا به پایگاه هوایی مک دیل در شهر تامپا اعزام شده بود.

در همین حال، رابرت اوبراین، نماینده دولت آمریکا در امور گروگان‌ها ضمن قدردانی از تصمیم نیرو‌های لیبیایی برای آزادی اسپوناگل، از تلاش‌های حکومت پادشاهی عربستان سعودی برای حل این موضوع نیز تشکر کرد.

مقامات آمریکایی گفته اند اسپوناگل روز سه شنبه پس از آزادی به عربستان سعودی منتقل شده است؛ جایی که انتظار می‌رود با مقامات کنسولی آمریکا دیدار کند و تحت معاینات پزشکی و روانشناختی قرار بگیرد. ارتش ملی لیبی تاکنون واکنشی به انتقال او به عربستان نشان نداده است.

همچنین یکی از مقامات مرتبط با پرونده اسپوناگل گفته است محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی که از بازداشت این خلبان مطلع بودند علاقه زیادی به آزادی او داشت و از مقامات سعودی خواست اقداماتی جهت آزادی وی انجام دهند. گفته می‌شود مقامات آمریکایی در خصوص اینکه این خلبان در لیبی چه می‌کرده است توضیحی نداده اند. 

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، عربستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار