حجاب و چند نکته باریک‌تر از مو / حجاب صدفی بر گوهر وجود +فیلم

بیست و یکم تیرماه، سالروز قیام مردم مشهد علیه کشف حجاب به عنوان روز عفاف و حجاب نامگذاری شده است. روزی که دژخیمان رضاخان مردم معترض به کشف حجاب را در مسجد گوهرشاد به خاک و خون کشید.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، حجاب یک ارزش است، ارزشی که از گذشته‌های دور اساس شرافت و جزء جدانشدنی اعتقادات و فرهنگ ایرانی بوده است. ماجرا از آنجا شروع شد که برخی‌ها می‌دانستند از بین بردن این ارزش‌ها و اعتقادات در بین مردم، خشکاندن ریشه اسلام است.

کشور اسلامی ایران برای دفاع از ارزش‌های انسانی و دینی خود در مقابل این تهاجم‌ها، خون‌ها داد و ۸ سال از انقلابی که با هدف احیای این ارزش‌ها شکل گرفت، دفاع کرد.

حجاب و چند نکته باریک‌تر از مو / حجاب صدفی بر گوهر وجود+فیلم

۲ واژه حجاب و عفت در اصل معنای منع و امتناع مشترک‎ اند. تفاوتی که بین منع و بازداری حجاب و عفت است، تفاوت بین ظاهر و باطن است، یعنی منع و بازداری در حجاب مربوط به ظاهر است، ولی منع و بازداری در عفت، مربوط به باطن و درون است. عفت یک حالت درونی است، ولی با توجه به این که تأثیر ظاهر بر باطن و تأثیر باطن بر ظاهر، یکی از ویژگی‌های عمومی انسان است، بنابراین بین حجاب و پوشش ظاهری و عفت و بازداری باطنی انسان، تأثیر و تأثّر متقابل است.

بدین ترتیب که هرچه حجاب و پوشش ظاهری بیش‌تر و بهتر باشد، این نوع حجاب در تقویت و پرورش روحیه باطنی و درونی عفت، تأثیر بیش‌تری دارد و بالعکس هر چه عفت درونی و باطنی بیش‌تر باشد، باعث حجاب و پوشش ظاهری بیش‌تر و بهتر در مواجهه با نامحرم می ‎گردد.

همچنین حجاب در موفقیت‌های معنوی، مصونیت و آرامش زن، سلامت و زیبایی، کاهش مفاسد و حفظ بنیان خانواده، نقش چشمگیری دارد.

شهدا و مجموعه‌ای از شاخص‌های اخلاقی و اعتقادی

حسن نورانی، معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران استان خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، در خصوص حجاب از منظر شهدا گفت: حضرت امام خمینی (ره) می‌فرماید "۵۰ سال عبادت کردید خدا قبول کند و یک روز هم وصیت نامه یکی از شهدا را مطالعه کنید." این جمله اهمیت وصیت نامه شهدا را چندین برابر می‌کند، وقتی وصیت نامه‌ها را بررسی می‌کنیم متوجه خواهیم شد که شهدا به مجموعه‌ای از شاخص‌های مختلف اخلاقی و اعتقادی اشاره کرده اند.

حجاب و چند نکته باریک‌تر از مو / حجاب صدفی بر گوهر وجود+فیلم

تاکید ۸۰ درصد شهدای دفاع مقدس به عفاف و حجاب

وی افزود: تقریبا ۸۰ درصد شهدای دفاع مقدس به مقوله عفاف و حجاب تاکید کرده اند و در بعضی وصیت نامه‌ها حجاب را با خون خود مقایسه می‌کنند و می‌فرمایند "خواهرم حجاب تو کوبنده‌تر از خون من است" و خیلی از شهدا حضرت زینب و فاطمه زهرا (س) را الگو دانسته اند.

نورانی با بیان اینکه شهدای مدافع حرم ادامه دهنده شهدای دفاع مقدس هستند، تصریح کرد: تقریبا تمام شهدا در خصوص حجاب و پوشش سخن گفته اند و برخی از آن‌ها حتی به حجاب آقایان هم پرداخته اند.

این مقام مسئول اظهار داشت: شهدا جان شیرین خود را در راه خدا فدا کرده اند و متقابلا از ما یک خواسته دارند که باید از آن پیروی کنیم.

حجاب و چند نکته باریک‌تر از مو / حجاب صدفی بر گوهر وجود+فیلم

معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران استان خوزستان بیان کرد: خیلی از شهدا شهادت را با حجاب برابر می‌دانند و شهید علی حسینی کاهکش می‌فرماید "به خواهرهایم بگویید حجاب اسلامی خود را حفظ کنند، زیرا بهترین زینت مرد، مرگ سرخ و بهترین زینت زن، حفظ حجاب است."

وی افزود: شهید مدافع حرم عارف کاید خورده در وصیت نامه خود نوشته است "اگر چه چادر مشکی خانم‌ها گاهی ممکن است مشقت‌هایی هم داشته باشد، اما می‌تواند یک جهاد باشد درست مثل خون شهدا که در جبهه حق علیه باطل می‌ریزد، سیاهی رنگ چادر را با قرمزی خون شهید می‌بینم که هر ۲ زیبایند."

نورانی اظهار کرد: شهدا جان خود را در راه اسلام، کشورمان و امنیت ما داده اند و امروز وظیفه ماست که راهشان را ادامه دهیم و بنا به توصیه‌ی شهدا خواهران باید حجاب شان را حفظ کنند.

برخی مسئولان رسالت ذاتی خود را فراموش کرده اند

مادر شهید مدافع حرم رضا عادلی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: رضا فرزند چهارم من است و از همان دوران کودکی شجاع، نترس، با استعداد، مهربان و خوشرو بود. بعد گذراندن دوران سربازی زمانی که جریان سوریه پیش آمد خیلی تلاش کرد برای دفاع از حرم اباعبدالله الحسین (ع) از اسلام و ائمه اطهار دفاع کند اگرچه جنگ ندید، اما اشتیاق او برای قدم نهادن در این مسیر غیر قابل وصف بود.

وی افزود: پسرم راه حق را انتخاب کرد و هیچ جایی برای مخالفت، درنگ و تردید وجود نداشت و به خواسته او احترام گذاشتیم و او را بدرقه کردیم.

حجاب و چند نکته باریک‌تر از مو / حجاب صدفی بر گوهر وجود+فیلم

این مادر شهید اظهار داشت: عمده سفارشات رضا در خصوص پوشش و حجاب بود و حجاب نزد او ارزش و منزلت بالایی داشت و هنگامی که مشاهده می‌کرد مادر و ۵ خواهرش محجبه هستند بسیار خرسند بود و می‌گفت‌ ای کاش تمام زنان و دختران هم اینگونه باشند. حتی به حجاب آقایان هم تاکید داشت و در خفا دوستانش را که یقه باز و یا لباس نامناسب می‌پوشیدند را نصیحت می‌کرد.

وی بیان کرد: رضا در یک پارچه فروشی مشغول به کار بود و درآمدش را صرف خرید چادر و اهدا به مساجد و روستا‌های دور افتاده می‌کرد و در همین راستا بسیاری از زنان و دختران، محجبه و چادری شدند و حالا بعد از شهادت رضا من راه او را ادامه می‌دهم.

حجاب و چند نکته باریک‌تر از مو / حجاب صدفی بر گوهر وجود+فیلم

این مادر شهید بر پاسداشت خون شهدا تاکید کرد و اذعان داشت: این جوانان برای ناموس تا کجا رفتند، اما حال برخی مسئولان گویا رسالت و وظیفه ذاتی خود را فراموش کرده اند؛ نادیده گرفتن حق شهدا، خیانت و ظلم بزرگی است.

ضرورت رعایت حجاب ظاهر و باطن

همسر شهید مدافع حرم محمد کیهانی در خصوص اهمیت حجاب از دیدگاه شهدا در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: در طول ۲۰ سال زندگی مشترک، شهید کیهانی به مقوله عفاف و حجاب نه تنها در گفتار بلکه در کردار هم توجه بسیاری داشتند.

وی در ادامه افزود: سخنان محمد در خصوص حجاب به گونه‌ای است که می‎توان از آن به عنوان یک مرز بسیار محکم که هیچ کس نمی‌تواند اشکال، ایراد و یا روزنه‌ای به آن وارد کند، یاد کرد. این پیام ها، پیامد‌های زیادی دارد که محدود به امروز نیست بلکه به تمام اعصار و دوران‌ها ارتباط دارد.

حجاب و چند نکته باریک‌تر از مو / حجاب صدفی بر گوهر وجود+فیلم

این همسر شهید تصریح کرد: در وصیت نامه‌های شهید محمد کیهانی به وضوح می‌بینیم که ایشان به حجاب ظاهر و باطن در کنار هم اشاره دارد و این ۲ را جدا از هم نمی‌داند. هرچند برخی‌ها ممکن است ظاهر خود را حفظ کنند و خیلی‌ها در باطن حجاب داشته باشند.

همسر شهید مدافع حرم محمد کیهانی اظهار داشت: شهید کیهانی خود را برای خدا و دیگران می‌خواستند و در نهایت ۸ آبان ۹۵ در عملیاتی مجروح شدند و روز بعد به شهادت رسیدند.

حجاب و چند نکته باریک‌تر از مو / حجاب صدفی بر گوهر وجود+فیلم

حجاب به ذات انسان بر می‌گردد

یکی از شهروندان اهوازی، در خصوص صیانت از این ارزش در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: حجاب باید در تمام ادیان باشد، زیرا بهترین پوشش برای بانوان در هر شهر و سرزمینی است.

وی بیان کرد: نوع پوشش رابطه مستقیمی با جایگاه اجتماعی و منزلت افراد دارد، و به جهت نوع پوشش خود بار‌ها با برخورد‌های خوشایند اطرافیان مواجهه شده ام که از این حیث بسیار خوشنودم و به داشتن چادر افتخار می‌کنم.

حجاب و چند نکته باریک‌تر از مو / حجاب صدفی بر گوهر وجود+فیلم

این بانوی محجبه در پاسخ به این سوال که آیا بسیاری از افراد که به دنبال حذف حجاب هستند، موفق خواهند شد؟ اظهار داشت: خیر، چون حجاب به ذات انسان بر می‌گردد شاید بتوانند آن را کمرنگ‌ کنند، اما نمی‌توانند آن را حذف کنند.

دختر جوانی از شهروندان اهواز نیز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: به حجاب اعتقاد راسخ دارم، زیرا در یک کشور اسلامی زندگی می‌کنیم و حجاب یک ایمنی و پشتیبان برای دختران ماست.

وی اذعان داشت: برخی‌ها می‌گویند وقتی این همه دزدی در جامعه وجود دارد چرا باید حجاب و پوشش را رعایت کنیم که در پاسخ به این افراد باید گفت؛ حجاب به دزدی و این گونه مسائل ارتباطی ندارد به دلیل این که حجاب در همه ادیان سفارش شده است و ما را از هر نوع پلیدی، آسیب و گناه حفظ می‌کند.

حجاب و چند نکته باریک‌تر از مو / حجاب صدفی بر گوهر وجود+فیلم

این دختر جوان چهارشنبه های سفید را ترویج بی حجابی دانست و گفت: چهارشنبه سفید یعنی بد حجابی و به نوعی ارزش شخص و کشور اسلامی را زیر سوال بردن است و این رویه غلط را نمی‌پسندم.

اصل حجاب، حجاب چشم است

جوان دیگری هم از شهروندان اهوازی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، با رد این جمله که حجاب فقط مختص خانم هاست، تصریح کرد: حجاب یک امر ۲ طرفه است و رعایت آن برای خانم‌ها و آقایان لازم است.

وی در ادامه افزود: حجاب یک ضرورت است به دلیل این که یک سری مسائل روحی و روانی که ممکن است به شخص آسیب برساند را کنترل می‌کند.

حجاب و چند نکته باریک‌تر از مو / حجاب صدفی بر گوهر وجود+فیلم

این جوان با تاکید بر این که اصل حجاب، حجاب چشم است ادامه داد: حجاب ظاهر ملاک نیست و حجاب باطن بسیار حائز اهمیت است.

از شهدای دفاع مقدس تا مدافع حرم برای حفظ این ارزش‌ها تاکید فراوانی شد. مردان غیرتمند و ایثارگری که بهایی ارزشمند برای حفظ حریم عفاف دادند. نسل امروز برخلاف خیال خام غربی‌ها راه شهدای گرانقدر را ادامه می‌دهند و برای حفظ و صیانت از ارزش‌ها تا پای جان ایستاده اند.

گزارش از فاطمه خدادادی آرپناهی

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار فرهنگی ، شهدا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.