فاتح جنگ میان ایمیل مارکتینگ و سئو کیست؟!

آیا کسب و کارتان متکی بر سئو (SEO) است یا بازاریابی از طریق ایمیل یا ترکیبی از هردو، پاسخ این سوال را می توانید در این گزارش پیدا کنید.

فاتح جنگ میان ایمیل مارکتینگ و سئو کیست؟!

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، دنیای فناوری اطلاعات، وب، دیده شدن در وب و بازاریابی در آن، دنیایی رنگارنگ و مملو از ابزارآلاتی است که می تواند افراد و یا بنگاه‌ها را در این هم یاری کند. ایمیل مارکتینگ یا همان بازاریابی ایمیلی درست در زمانی اجرا می شود که یک کسب‌و‌کار جهت ترویجِ محصول یا خدمات خود، پیغامی تجاری با استفاده از پست الکترونیکی (Email) به گروهی از افراد ارسال کند، اما اگر بخواهیم تعریف دقیق‎تری از Email Marketing ارائه دهیم باید گفت، به ارسال ایمیل جهت گسترش رابطه با مشتری بالقوه یا مشتری فعلی، ایمیل مارکتینگ گفته می‌شود، این ایمیل‌ها معمولاً محتوای تبلیغاتی، ترویجی، پیشنهادی و غیره دارند و به منظور کمک به ایجاد وفاداری، اعتماد یا آگاهی از برند ارسال می‌شوند.

جایگاه Email Marketing بر اساس اصول و تعاریف بازاریابی یکی از زیرشاخه‌های دیجیتال مارکتینگ است (دیجیتال مارکتینگ خود زیر شاخه‌ای از بازاریابی مستقیم محسوب می‌شود). همانطور که می دانید، ایمیل، ابزاری کاملاً انعطاف پذیر است که می‌تواند طیف گسترده‌ای از محتوا‌ها را در خود جای دهد: متن، عکس، ویدئو، لینک، فایل. ایمیل تقریباً با هر پیغامی که بازاریاب بخواهد بفرستد و به هر طریقی که بخواهد آن پیغام را ارسال کند، سازگار است.

بنابراین، تعجبی ندارد عده‌ای از بازاریابان خصوصاً در ایران بدون آنکه با ماهیت ایمیل مارکتینگ آشنا باشند، از آن به عنوان ابزاری دمِ‌دستی و فقط صرف انجام دادن نوعی بازاریابی استفاده می‌کنند.  Email Marketing روشی مؤثر برای در ارتباط ماندن با مشتریان و همچنین ترویج و تبلیغ کسب و کار به نظر می‌رسد، اما به همین سادگی هم نیست. اجازه دهید برای شروع، تاریخچه‌ای از بازاریابی ایمیلی برایتان بگویم، چون باور دارم برای اینکه بدانیم ایمیل مارکتینگ چیست (همچنین به منظور خبره شدن در آن)، دانستن پیشینه در برداشتن گام‌های بدون اشتباه بسیار موثر است.

فاتح جنگ میان ایمیل مارکتینگ و سئو کیست؟!

بهینه سازی وب سایت یا SEO چیست؟

بهینه سازی وب سایت و یا سئو (Search Engine Optimization) به مجموعه اقداماتی گفته می‌شود که طی آن وب سایت شما در نتایج حاصل از جست‌و‌جوی یک کلمه یا عبارت در موتور‌های جست‌و‌جو، در جایگاه مناسبی (مثلا در صفحه اول) نمایش داده می‌شود.

مهمترین ویژگی بهینه سازی وب سایت

شما برای اینکه در صفحه اول (یا اولین جایگاه) نمایش داده شوید، هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنید، یعنی وب سایت شما به صورت طبیعی (organic) در آن جایگاه قرار می‌گیرد، در صورتی که شما در تبلیغات کلیکی گوگل یا MSN، شما با پرداخت پول در صفحه نخست قرار می‌گیرید. زمانی که شما با بهینه سازی وب سایت، مثلا در صفحه اول نتایج جست‌و‌جو قرار می‌گیرید، این نتیجه نسبتا پایدار است. به این معنی که شما برای مدتی این جایگاه را حفظ می‌کنید که حداقل چندین ماه است و این مدت زمان بستگی به میزان فعالیت شما در وب سایت و همچنین میزان فعالیت رقبای شما دارد.

زمانی که وب سایتی با استفاده از تکنیک‌های بهینه سازی در یک موقعیت مناسب در موتور جست‌و‌جو قرار می‌گیرد، از نظر روانی، احساس اطمینان بیشتری در مخاطب ایجاد می‌کند تا زمانی که با تبلیغات کلیکی نمایش داده می‌شود. قرار گرفتن در جایگاه مناسب به این معنی است که شما در آن زمینه، تجربه و سوابق بهتری دارید، لذا اطمینان بیشتری در مخاطب خود ایجاد می‌کنید.

بهینه سازی چه نقشی در بازاریابی آنلاین دارد؟

بهینه سازی وب سایت با کمک به روند "دیده شدن در وب"، سرعت شما را در بازاریابی آنلاین بیشتر می‌کند. همانطور که قبلا توضیح دادم، در بازاریابی آنلاین، گام نخست این است که شما درفضای مجازی دیده شوید. بهینه سازی دقیقا همین کار را انجام می‌دهد. بخش عمده‌ای از ترافیک وب سایت، از طریق جست‌و‌جوی کاربران وب در موتور‌های جست‌و‌جو ایجاد می‌شود. به زبان ساده، شما زمانی که در اینترنت به دنبال موضوع خاصی می‌گردید، دو حالت دارد:

یا آدرس وب سایت مورد نظر را می‌دانید که در این صورت مستقیما به سراغ آن وب سایت می‌روید؛ و یا اینکه با استفاده از موتور‌های جست‌و‌جو، اطلاعاتی درباره آن موضوع خاص بدست می‌آورید. اینجاست که بهینه سازی به کمک شما می‌آید و وب سایت شما را در جایگاه مناسبی نمایش می‌دهد. نخستین گام در بهینه سازی وب سایت، این است که درک صحیحی از کاربران اینترنت داشته باشید!

باید با دقت توجه کنید که معمولا کاربران اینترنت، چه چیزی را در جست‌و‌جو می‌کنند؟ به عبارت بهتر، خودتان را جای آن‌ها قرار دهید و عبارتی که آن‌ها جست‌و‌جو می‌کنند را بدست آورید. بهینه سازی وب سایت دو گام دیگر هم دارد. بهینه سازی درون صفحه‌ای (on-page SEO) و بهینه سازی برون صفحه‌ای (off-page SEO) که در قسمت بعد به تفصیل درباره آن توضیح خواهم داد.

فاتح جنگ میان ایمیل مارکتینگ و سئو کیست؟!

سئو یا بازاریابی ایمیلی؟

توسعه یک استراتژی بازاریابی اینترنتی می‌تواند مسئولیت سنگینی باشد. وقتی که شما انتخاب‌هایتان را برای رسیدن به مشتریان هدف در نظر می‌گیرید، شما با اطلاعات زیادی درباره پیرامون انواع مختلف فعالیت‌های بازاریابی اینترنتی رو به رو می‌شود. آمار‌های به دست آمده از تحقیقات نشان می‌دهد که ایمیل مارکتینگ بهترین روش برای رشد برند است. بررسی‌ها همچنین نشان داده اند که سئو (SEO) بهترین روش برای قرار دادن وب سایت در دید مشتریان هدف در فضای مجازی است.

هنگامی که شما در مورد اینکه در بودجه بازاریابی بر چه چیز‌هایی تمرکز کنید و سرمایه گذاری کنید، تصمیم گیری می‌کنید، احتمالا افکار متفاوتی در مورد انتخاب بین ابزار‌های بازاریابی اینترنتی مثل ایمیل مارکتینگ (email marketing) و سئو (SEO) خواهید داشت.

پاسخ بسیاری از افراد این است که؛ انتخاب ما باید هم بازاریابی ایمیلی (Email marketing) و هم سئو (SEO) باشد!

شاید این پاسخ ناامید کننده به نظر برسد، اما بهترین رویکرد انتخاب ترکیبی از هر دو تکنیک بازاریابی اینترنتی (به اندازه دیگر تکنیک‌ها همچون بازاریابی از طریق رسانه‌های اجتماعی، و بازاریابی محتوایی) است. بازاریابی‌هایی که بسیار مرتبط با محصول هستند و تماس بالا با مشتریان دارند، به مشتریان کمک می‌کنند که بفهمند چگونه نیاز‌هایشان را برآورده سازند، در نتیجه سبب فروش بالا می‌شوند. برقراری تعادل در دیدگاه‌تان نسبت به بازاریابی (بازاریابی که بر پایه‌ ترکیب منحصر به فرد از مشتریان است) مهم‌تر از اطلاعاتی است که می‌خواهید به دست آورید.

در بسیاری از صنایع، سئو، ROI (نرخ بازگشت سرمایه) بهتری را بر اساس رفتار مشتری ارائه می‌کند. اگر مشتریان‌تان برای حل مسائلشان متکی بر جست‌و‌جو در اینترنت هستند، پس باید بهینه سازی برای موتور‌های جست‌و‌جوگر و سئو (SEO) وب سایت‌تان سهم بیشتری در بودجه بازاریابی نسبت به بازاریابی از طریق (ایمیل email marketing) داشته باشد.

برای شرکت‌ها، به خصوص آن‌هایی که برتکنیک‌های تخفیفات، بازاریابی دهان به دهان و ارجاعات شخصی (معرفی‌های افراد) تکیه دارند، ایمیل نقش اصلی را ایفا می‌کند. دستیابی به مشتریانی که به دنبال مطالبتان در Inbox ایمیل شان هستند مهم‌تر از رتبه‌ای است که می‌توان با سئو (SEO) به دست آورد. اگر مجبور به انتخاب بین ایمیل وسئو (SEO) هستید، پایگاه اطلاعاتی مشتریانتان را تحلیل کنید. چنانچه از دید مالی شما ناچارید که انتخاب کنید (برای مثال: پیدا شدن آسان از طریق گوگل و یا فرستادن ایمیل‌های بازاریابی به مشتریانتان)، در این صورت انتخاب گزینه‌ مناسب در هر کسب و کاری متفاوت است.

به این معنا که شما ابتدا باید رفتار مشتریان‌تان را تحلیل کنید و سپس نوع تکنیک بازاریابی اینترنتی را انتخاب یا اولویت بندی کنید و بر آن تمرکز کنید. اما این قطعا به این معنا نیست که شما همیشه باید بر یک منبع جذب مشتری تمرکز کنید. چرا که تکنولوژی و بازاریابی همواره در حال تغییر هستند.

مسلماً شما نمی‌خواهید در یک روش بازاریابی که ممکن است در اثر نوسانات طبیعی ارزشش افت پیدا کند گرفتار شوید. بنابراین، بر پایه اطلاعات درخصوص بودجه و سبد بازاریابی خود تصمیم گیری کنید (به مجموعه‌ای از ابزار‌های بازاریابی دیجیتالی مورد نیاز برای کسب و کارتان)، تا بتوانید روش بازاریابی خود را مطابق با نیاز‌های مشتریان در طول زمان تغییر دهید.


بیشتر بخوانید: چند نوع سایت داریم؟! + اسامی


به همان میزان که شما نیاز به تصمیم گیری در مورد تخصیص بودجه بین سئو (SEO) یا ایمیل مارکتینگ دارید به همان میزان می‌بایست در مورد اینکه، کدام تکنیک دیجیتالی توسعه‌ای، بنگاه‌های اقتصادی بیشتری را برمی‌انگیزاند؟ و کدام روش‌های بازاریابی اینترنتی دیگری می‌توانند به عنوان حامی توسعه‌ای برای حداکثر کردن ROI بازاریابی به کار گرفته شوند نیز، بیاندیشید. پاسخ به این سوالات می‌تواند به شما در ترکیب سبد بازاریابی که مطابق با ویژگی‌های مشتریانتان شخصی سازی شده است و بنابراین تا حد امکان موثر هستند، کمک کند.

آیا کسب و کارتان متکی بر سئو (SEO) است یا بازاریابی از طریق ایمیل یا ترکیبی از هردو؟ پاسخ، نحوه تعامل بازار هدف شما و مشتریان فعلیتان با این دو تکنیک بازاریابی اینترنتی است.

 

انتهای پیام/

 

برچسب ها: سئو ، ایمیل مارکتینگ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار