قاسمی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

تخلف موسسات خصوصی در برگزاری دوره‌های دستیاری دندانپزشکی/ کلینیک‌ها دستیاران تجربی را حذف نکنند

رئیس اداره دندانپزشکی درباره فعالیت موسسه‌های خصوصی در آموزش دستیاران دندانپزشکی و جذب این افراد در مطب‌ها توضیح داد.

تخلف موسسات خصوصی در برگزاری دوره‌های دستیاری دندانپزشکی/ مطب‌ها و کلینیک‌ها نباید دستیاران تجربی را حذف کنندقاسم صادقی رئیس اداره دندانپزشکی وزارت بهداشت  بهداشت در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره خدمت رسانی دستیاران دندانپزشکی در کلینیک‌های دندانپزشکی و واجدان شرایط این کار اظهار کرد: در حال حاضر متاسفانه آمار دقیقی از تعداد رزیدنت‌های دندانپزشکی و دستیاران دندانپزشک در مطب و کلینیک‌ها در سراسر کشور نداریم که علت اصلی آن این است که بخشی از دستیاران دندانپزشکی بدون انجام آموزش‌های لازم به وسیله همکاران ما در مطب‌ها جذب می‌شوند و این افراد به صورت تجربی کار‌های دستیاری مطب دندانپزشکی را انجام می‌دهند.
وی ادامه داد: برخی از کلینیک‌ها و درمانگاه‌های دندانپزشکی از تکنسین سلامت دهان، پرستاران دندانپزشکی به دلیل الزام وزارت بهداشت مبنی بر ضرورت جذب افراد آموزش دیده تحت دستیاران دندانپزشک نیرو به کار می‌گیرند و برخی از کلینیک‌های دندانپزشکی از بهداشت کاران دستیار حد واسط استفاده می‌کنند.

صادقی درباره کلاس‌های آموزشی در موسسات خصوصی برای دستیاری دندانپزشکی اظهار کرد: در برخی از مراکز خصوصی آموزش‌هایی در قالب دوره دستیاری دندانپزشکی ارائه می‌دهند که برگزاری این کلاس‌ها مورد تایید وزارت بهداشت نیست.

صادقی بیان کرد: وزارت بهداشت در سال گذشته دوره‌های دستیاری کنار دندانپزشک را تحت عنوان یک دوره مهارتی در مرکز ملی مهارت آموزی وزارت بهداشت تعریف کرده و در حال حاضر این دوره آموزشی مصوب شده است و مراکز با مجوز مرکز ملی مهارت آموزی وزارت بهداشت می‌توانند بر اساس پروتکل آموزشی که برای دستیاری تدوین شده اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی کنند و مدرک ارائه شده از سوی این مراکز مورد تایید مراکز ملی مهارت آموزی است.

رئیس اداره دندانپزشکی وزارت بهداشت تاکید کرد: وزارت بهداشت افرادی را به عنوان دستیار کنار دندانپزشک جذب می‌کند که مدرک مهارتی را به دست آورده باشند.

ساماندهی دوره های آموزشی ویژه دستیاران دندان پزشک

وی بیان کرد: در آینده‌ای نزدیک برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه دستیاران دندانپزشک ساماندهی می‌شود و تمام مطب‌ها وکلینیک‌ها موظف هستند تا از جذب افراد غیر آموزش دیده در حوزه دستیاری دندانپزشکی جلوگیری کنند.

صادقی ادامه داد: در حال حاضر ۶ هزار نیروی دستیار در مطب‌های دندانپزشکی تحت عنوان نیرو‌های حد واسط مشغول به فعالیت هستند که در این میان می‌توان به رشته‌های پرستاری دندانپزشکی و تکنسین‌های سلامت دهان و دندان و بهداشت کاران دهان و دندان که قبلا تبدیل وضعیت شده‌اند اشاره کرد.

رئیس اداره دندانپزشکی وزارت بهداشت ادامه داد: دستیاران تجربی دندانپزشکی که در قالب دوره‌های کوتاه مدت حرفه‌ای دوره دیدند به دلیل تایید نشدن دوره‌های آموزشی آن‌ها از سوی وزارت بهداشت به طور رسمی به عنوان دستیار مورد قبول واقع نمی‌شوند، اما متاسفانه برخی‌ها از این دستیاران در مطب و کلینیک‌های دندانپزشکی مشغول به فعالیت هستند.

وی افزود: تفاوت در پرداخت دستمزد‌ها سبب شده است که برخی از همکاران از افراد شغل دستیاری دندانپزشکی را انتخاب کند که معمولا این افرادی دارای تحصیلات غیر مرتبط هستند و به همین دلیل ما باید موضوع نظارت را در حوزه دندانپزشکی بیشتر مورد توجه قرار دهیم تا از افراد تجربی و فاقد صلاحیت تحت عنوان دستیاران دندانپزشک جلوگیری به عمل آید.

رئیس اداره دندانپزشکی وزارت بهداشت بیان کرد: وزارت بهداشت طرحی را تحت عنوان تکنسین سلامت دهان و دندان مصوب کرده بود و در حال حاضر ٢ هزار نیروی آموزش دیده تحت عنوان کاردان تکنسین سلامت دهان و دندان وجود دارد که این افراد متعهد هستند که ٣ برابر مدت تحصیلشان در مناطق تعیین شده از سوی وزارت بهداشت به کار گرفته شوند و این افراد باید به عنوان دستیار دندانپزشک در مراکز مشخص شده فعالیت کنند، اما متاسفانه معاونت بهداشت وزارت بهداشت از به کار گیری چنین افرادی به دلایل مختلفی ممانعت کرده است.

وی گفت: مسئولان معاونت بهداشتی عدم نیاز علت نپذیرفتن نیرو‌های آموزش دیده تکنسین سلامت دهان دندان تحت عنوان نیرو‌های دستیار دندانپزشک اعلام کرده‌اند.
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.