قطب فرش دستباف کشور نیازمند حمایت ملی / نبود بیمه مشکل اساسی قالیبافان

آذربایجان شرقی یکی از قطب‌های تولید فرش دستباف در کشور محسوب می‌شود به گونه‌ای که ۳۵ درصد تولید و صادرات فرش دستباف کشور در این استان انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، یکی از مهمترین صنایع دستی شهر تبریز قالیبافی است و در این زمینه شهرت جهانی دارد. فرشبافی در تبریز از قبل از دوران صفویه آغاز شد و تبریز یکی از قدیمی ترین و معروف‎ترین مراکز بافت فرش های دستباف در دنیا به شمار می‎آید. اوایل فرش ها در قالب طرح های روستایی با رجشمارهای ۲۴ بافته می شد که به مرور زمان با رشد و ترقی فرش و قالیبافی تا ۱۱۰ رج افزاش پیدا کرد و همچنین به هنر درباری مبدل گشت.

به اعتقاد کارشناسان ۳۵ درصد بیمه قالیبافان کشور نیز باید متعلق به این استان باشد این در حالیست که فقط ۱۰ درصد قالیبافان این استان یعنی نزدیک به ۵۰ هزار نفر، تحت پوشش بیمه قالبافی هستند.

فرش دستباف تبریز نیازمند حمایت ملی و محلی

در این میان بیشتر بافندگان فرش دستباف استان آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، از وضعیتی که دارند راضی نیستند و انتظار بیشتری از مسئولان برای حمایت دارند.

فرش دستباف تبریز نیازمند حمایت ملی و محلی

نبود بیمه مشکل اساسی قالیبافان

سلیمی که ۳۰ سال است قالیبافی می‌کند به خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، گفت: مهمترین مشکل ما بافندگان قالی نبود بیمه است، به گونه‌ای که قبلا بیمه بودیم، ولی بیمه مان قطع شده است.

فرش دستباف تبریز نیازمند حمایت ملی و محلی

وی افزود:چند بار در سال به منظور بازرسی که ما آیا واقعا به شغل قالیبافی اشتغال داریم یا نه از طرف بیمه می‌آیند و در صورتیکه یک روز بنا به ضرورتی در خانه پای دار قالی نباشیم اقدام به قطع بیمه ما می‌کنند.

سلیمی گفت: در کنار این مورد یکی دیگر از مشکلات ما دستمزد پایین قالیبافان است. قبلا دستمزد‌های خوبی پرداخت می‌شد، ولی الان مثل سابق نیست.

تولید کنندگان هم از کمبود و گرانی مواد اولیه تولید فرش دستباف در بازار سخن به میان می‌آورند و معتقدند که با توجه به وضعیت به وجود آمده، تولید فرش دستباف برای آن‌ها در مقایسه با قبل مقرون به صرفه نیست.

فرش دستباف تبریز نیازمند حمایت ملی و محلی

محسنی یکی از این تولید کنندگان فرش به خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، گفت: دوک با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می شود، ولی هر روز ۱۰۰۰ تومان افزایش می‌دهند و بدون فاکتور می‌فروشند وکسی هم نیست بگوید که چرا سر خود افزایش می‌دهید.

وی افزود:هنگام صادرات هم وقتی فرش را به خارج از کشور می‎بریم و می‌فروشیم باید ارز را ثبت نیمایی کنیم، که این ثبت نیمایی برای ما مقرون به صرفه نیست.

فرش دستباف تبریز نیازمند حمایت ملی و محلی

بند پی یکی دیگر از فروشندگان فرش دستباف تبریز نیز به خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از  تبریز، گفت: هر ۴/۵ کیلوگرم پشم استرالیا، نیوزلند و کره، قبلا ۳۲۰ هزار تومان بود اما حالا با قیمت ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان هم در بازار پیدا نمی‎شود.

فرش دستباف تبریز نیازمند حمایت ملی و محلی

تولید سالانه یک میلیون متر مربع فرش دستباف

راستی قایم مقام سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نیز در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، گفت: در آذربایجان شرقی سالانه یک میلیون متر مربع فرش دستباف تولید می‌شود که برای ۵۰۰ هزار نفر اشتغال زایی دارد و ارزآوری صادرات آن نیز نزدیک به ۱۶۰ میلیون دلار در سال است.

وی افزود: راه حل خروج واحد‌های تولیدی فرش دستباف تبریز و استان از کم رونقی، صادرات است و باید واحد‌های مجتمع‌های قالیبافی و تک بافی‌ها را حمایت کنیم.

چمنی رئیس اتحادیه تولید کنندگان و بافندگان فرش دستباف کشور در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، گفت: اگر مسئولان و متولیان در دولت لطف کنند و بحث پیمان سپاری ارزی را از فرش دستبافت بردارند، شاهد رونق صادرات فرش دستباف در کشور و استان خواهیم بود.

وی افزود: برپایی نمایشگاه‌های دایمی و مقطعی در خارج از کشور و استقرار تولید کنندگان استان در آن نمایشگاه‌ها برای عرضه و فروش فرش دستباف، می‎تواند کمک قابل توجهی به تولید کنندگان فرش دستباف کشور کند و ارز آوری خوبی نیز نصیب کشور شود.

۵۰ هزار نفر بیمه شده قالیبافی در استان

سمساری مدیر کل تامین اجتماعی استان نیز در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، افزود: اکنون ۵۰ هزار نفر بیمه شده قالیبافی در استان داریم که در صورت تخصیص اعتبار می‌تواند این تعداد افزایش یابد.

وی افزود: از آنجا که گفته می‌شود ۳۵ درصد تولید و صادرات فرش دستباف کشور متعلق به استان آذربایجان شرقی است، در صورت تخصیص اعتبار این آمادگی برای بیمه کردن این تعداد نفر از قالیبافان در استان وجود دارد.

فرش دستباف تبریز نیازمند حمایت ملی و محلی

فرش دستباف در کشور برای بیش از دو میلیون نفر به طور مستقیم و برای پنج میلیون نفر به طور غیر مستقیم اشتغالزایی دارد که سهم آذربایجان شرقی از این اشتغال زایی به طور مستقیم حدود ۵۰۰ هزار نفر است که امید می‌رود با اتخاذ تدابیر لازم از سوی مسئولان ملی و محلی و رفع مشکلات تولید کنندگان و بافندگان، شاهد رونق تولید و صادرات این برند ایرانی به بازار‌های داخلی و جهانی باشیم.

تبریز یکی از قطب های قالی بافی ایران و جهان است که نقش مهمی در زمینه توسعه و گسترش سنت ها ، هنرهای تزئینی و کاربردی ایفا می‎کند.

 

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
احمد
۱۰:۲۱ ۲۳ تير ۱۳۹۸
سلام، ممنون از طرح مشکلات فرش بافان، جهت اطلاع هم وطنان عزیز، تابلوفرش شهر سردرود در جهان بی نظیر بوده و این شهر به عنوان پایتخت تابلوفرش جهان شناخته شده است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۳ ۲۳ تير ۱۳۹۸
قانونش چند ساله که تصویب شده ولی دولت اجرا نمیکنه چرا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۲ ۲۳ تير ۱۳۹۸
فرش فقط فر ش شادسر کاشان
مخصوصا فرش خالداباد
آخرین اخبار