وزیر نیرو خبر داد:

تبادل برق ایران و ارمنستان به بیش از هزار مگاوات می‌رسد/ امکان افزایش ۴ برابری صادرات گاز به ارمنستان

اردکانیان گفت: با تکمیل سوم انتقال برق میان ایران و ارمنستان، ظرفیت تبادل برق دو طرف به بیش از هزار مگاوات خواهد رسید.

تبادل برق ایران و ارمنستان به بیش از هزار مگاوات می‌رسد/ امکان افزایش ۴ برابری صادرات گاز به ارمنستانبه‌ گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وزارت نیرو (پاون)، "رضا اردکانیان" در حاشیه نشست پایانی شانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و تجاری ایران و ارمنستان با تاکید بر اینکه همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران با کشور‌های همسایه یک راهبرد اصلی برای دولت است، گفت: در شرایط فعلی که تحریم‌ها بر مردم ما تحمیل شده است، باید از آن به عنوان فرصتی برای و تعمیق ارتباط خود با این کشور استفاده کنیم.

وی افزود: وزارت نیرو با تصمیم هیئت وزیران مسئول کمیسیون مشترک کشور‌های همسایه مانند ارمنستان، افغانستان، آذربایجان و فدراسیون روسیه است؛ لذا مسئولیت سنگینی متوجه بنده و همکاران ما در سایر وزارتخانه و دستگاه‌ها برای عملیاتی کردن آنچه در سطح رهبران این کشور‌ها با ایران به توافق رسیده است، وجود دارد.

وزیر نیرو با اشاره به برگزاری اجلاس شانزدهم کمیسین مشترک همکاری‌های اقتصادی و تجاری ایران و ارمنستان، گفت: خوشبختانه در جریان این اجلاس توافق‌های خوبی در بخش برق، انرژی، تجارت، حمل‌ونقل جاده‌ای، بهداشت و درمان، گردشگری، مسائل بانکی، بیمه و تحقیقات، علوم و فناوری به امضا رسیده است.

رئیس ایرانی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و تجاری ایران و ارمنستان تاکید کرد: بر اساس توافق صورت گرفته مقرر شده است با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ارمنستان یک واحد نیروگاه ۱۰۰ مگاواتی برقابی در نزدیکی مرز ایران و ارمنستان احداث و انرژی آن به ایران صادر منتقل شود.

وی با اشاره به توافق دو کشور برای سرعت دادن به خط سوم انتقال برق میان ایران و ارمنستان، گفت: با تکمیل این خط ظرفیت تبادل برق دو طرف به بیش از هزار مگاوات خواهد رسید.

اردکانیان با اشاره به مذاکرات دو طرف برای افزایش صادرات گاز به ارمنستان و تهاتر آن با سایر کالا‌های مورد نیاز ایران، ادامه داد: در حال حاضر ظرفیت انتقال گاز ایران به ارمنستان یک میلیون مترمکعب است که با توجه به امکانات و تاسیسات موجود ایران امکان افزایش چهار برابری این رقم و رساندن آن به مرز چهار میلیون مترمکعب وجود دارد.

وزیر نیرو با اشاره به امکان ترانزیت گاز ایران به سایر کشور‌ها از طریق ارمنستان، عنوان کرد: مذاکرات در خصوص ارتباط کریدور شمال – جنوب بین روسیه، گرجستان، ارمنستان و ایران برای تبادل انرژی و همچنین همکاری در زمینه پایش کیفی رودخانه مرزی ارس از جمله توافق‌های صورت گرفته در اجلاس شانزدهم بوده است.

اردکانیان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ارمنستان تنها کشور عضو اتحادیه اوراسیا است که با ایران مرز زمینی دارد و دو طرف در مرز ایران و ارمنستان منطقه آزاد تجاری دارد که ما می‌توانیم به فعالیت‌های بخش خصوصی در این ناحیه تمرکز بدهیم و محصولات خود را منتقل کنیم.

وی با تاکید بر اینکه علاقه زیادی در ارمنستان برای توسعه روابط با ایران وجود دارد، بیان کرد: ارمنستان به نوعی کشوری محصور محسوب می‌شود و از طریق ایران می‌تواند به آب‌های آزاد ارتباط پیدا کند که حمل‌ونقل جاده‌ای می‌تواند در این زمینه نقش مهمی ایفا کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار اقتصادی ، برق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار