زیبایی‌شناسی اینستاگرام در حال تغییر است!

اینستاگرام کار خود را به‌عنوان یک فید کاملاً بصری از عکس‌های فیلترشده آغاز کرد، اما حالا به‌صورت شبکه اجتماعی شلوغ و درهمی درآمده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، هر صفحه‌ای را در اینستاگرام باز کنید، چشمتان می‌افتد به ژست‌هایی تصنعی، قهوه‌هایی تزیین‌شده یا غذا‌هایی رنگارنگ. حالا دوران این عکس‌ها به سر رسیده است. اواسط سال ۲۰۱۸ بود که کارشناسانِ اینستاگرام فهمیدند ذائقه بصری کاربران دارد تغییر می‌کند و آن عکس‌هایی ویروسی می‌شود که ناگهانی‌تر، صمیمی‌تر و شلخته‌تر باشند. حتی بررسی‌ها نشان می‌دهد بعضی اینفلوئنسر‌های باهوش عمداً جلوی پس‌زمینه‌ای کثیف می‌ایستند و با نوری نامناسب عکس می‌اندازند تا موقعیت شان طبیعی‌تر جلوه کند. گویا نمی‌شود با سلیقۀ یک سال پیش همچنان در اینستاگرام پیشرفت کرد.

وقتی زیبایی‌شناسی اینستاگرام در حال تغییر است!


بیشتربخوانید: نکاتی درباره تاثیرات مخرب اینستاگرام به بهانه ترک آن توسط خواننده زن مشهور


اینستاگرام توانسته است به بیش از یک میلیارد کاربر در ماه برسد و از این طریق، ذائقۀ بصری خیلی خاصی را به درون خود هدایت کرده است: دیوار‌هایی روشن، لانه‌هایی با طراحی هنرمندانه، [لقمه‌های]تُست آووکادو و هر چیزی به‌رنگ «صورتیِ هزاره»؛ تمام این‌ها با زیبایی‌شناسی همراه هستند، با دقت آماده شده‌اند، رنگشان تصحیح شده است و برق افتاده‌اند. عکس‌هایی که در این مد جای می‌گیرند چنان عملکرد خوبی در اینستاگرام دارند که این ذائقۀ بصری با نام خودِ پلتفرم یعنی «اینستاگرام» عجین شد و سپس به دنیای بزرگ‌تری نفوذ کرد.

هیچ‌کس بیشتر از اینفلوئنسر‌ها از محبوبیت این ظاهر بهره نبرده است. بعضی‌ها هزاران دلار کسب درآمد می‌کنند از قالب‌های آماده‌ای که هر عکسی را به‌گونه‌ای تغییر می‌دهد که در این قالب بگنجد، اما هر مُدی، مدت‌زمانی دارد و به همان سرعتی که اینستاگرام دیوار‌های صورتی و پاستیل را مطرح کرد، حالا علیه آن‌ها قرار گرفته است. کِلِر، دختر پانزده‌ساله‌ای است که می‌گوید: «تُست آووکادو و پست‌های توی ساحل. این دیگه خیلی عام و کلیشه‌ای شده. هر دختری رو می‌شه با فتوشاپ توی این پس‌زمینه گذاشت و محصول نهایی هم فرقی نکنه. الان دیگه این چیز‌های ساختگی باحال نیست».

اینفلوئنسر‌های جوانی که به‌سرعت رشد کرده‌اند همگی ظاهر‌های گزیده و مرتب را برای صفحه‌شان رد کرده اند و حس‌وحال شلخته و فیلترنشده را ترجیح می‌دهند. اگرچه اینفلوئنسر‌های نسل هزاره، دوربین‌های دیجیتال تک‌لنزی بازتابی (DLSR) را به ساحل می‌بردند و استاد ویرایش عکس بودند تا تصویری بی‌عیب‌ونقص داشته باشند، اما نسل جوان‌تر از آن‌ها مستقیماً از روی گوشی همراه شان پست می‌کنند. لینزی ایتن، یکی از بنیان گذاران آژانس بازاریابیِ اینفلوئنسر به نام «استیت فایو» می‌گوید: «قبلاً اینفلوئنسر‌ها می‌گفتن 'نه، این برند نیست'. یا فقط عکس‌هایی را پست می‌کردن که در سطح خاصی از نور بود یا مقدار خاصی از اشتراک را داشت، اما این قواعد درباره نسل جوون‌تر صدق نمی‌کنه».

حتی بسیاری از نوجوانان زحمت زیادی می‌کشند که عکسشان بدتر از حالت واقعی به چشم بیاید. اپلیکیشن «هوجی کم» عکس‌ها را به گونه‌ای ویرایش می‌کند که گویا با یک دوربین قدیمی و به‌دردنخور گرفته شده‌اند. این اپلیکیشن بیش از ۱۶ میلیون بار دانلود شده است. سونیا آپال، دانشجوی ۲۰‌ساله می‌گوید: «دیگه امروز، اضافه‌کردن برفک به عکس‌ها خیلی مهمه. همه سعی می‌کنن روراست باشن. مردم الان بیشتر سلفی‌های آینه‌ای و عکس‌های درازکشیده، پست می‌کنن». هرچیزی که حالت آماده‌شده داشته باشد برای دارودستۀ بلوتشتاین اینفلوئنسر معروف بسیار نامطلوب است، درست همان‌طور که عکس‌های فیلترنشده و ساده برای اینفلوئنسر‌های قدیمی‌تر نامطلوب بودند. او می‌گوید: «هم‌نسلای من بیشتر دوست دارن خودشون باشن، نه این که هویتی جعلی بسازن. ما سعی داریم فردی واقعی را در حال کار‌های واقعاً باحال نشون بدیم، نه این که نقابی بسازیم که توش واقعاً خودمون نباشیم».

مت کلاین، استراتژیست فرهنگی مرکز مشاورۀ «اسپارکس اند هانی» هم می‌گوید که شاهد دورشدن تدریجی از عکس‌های از قبل‌برنامه‌ریزی‌شده و رنگین‌کمان‌وار هستیم که در اواخر ۲۰۱۷ در این پلتفرم رایج بود. او می‌گوید: «همه‌مون می‌دونیم که دیگه این قضیه لو رفته. همۀ ما توی اون عکس‌های ازقبل‌آماده‌شده حضور داشتیم.

همه‌مون می‌دونیم چقدر استرس و اضطراب می‌آرن. می‌تونیم پسِ پرده رو ببینیم. فرهنگ یه آونگه و آونگ در حال حرکته. البته منظور این نیست که همه می‌خوان پست‌کردن عکس‌های بی‌عیب‌ونقص را کنار بذارن، اما جهت انرژی درحال تغییره». در سال گذشته، عکس‌های «اینستاگرام دربرابر واقعیت» محبوبیت زیادی یافته‌اند و اینفلوئنسر‌ها سعی می‌کنند از این‌راه خودشان را ملموس‌تر و واقعی‌تر نشان دهند. در اوایل همین ماه، در جشنواره زیبایی «بیوتی‌کان»، سلبریتی‌های اینستاگرام از کنارگذاشتن نور‌های مصنوعی و گرایش به نمایش چهره‌شان در آفتاب صحبت کردند. با افزایش آگاهی مردم به شیوع پست‌های حمایت‌شده، اینفلوئنسر‌های زیبایی در حال کنارگذاشتن عکس‌های برند و روی‌آوردن به عکس‌هایی هستند که «خالی‌هایشان» را نشان می‌دهد، یعنی بطری‌های خالی از محصولی که واقعاً استفاده می‌کنند. حساب‌های بیشتر و بیشتری به انتقاد از عمل‌های زیبایی سلبریتی‌ها و اینفلوئنسر‌ها اختصاص می‎یابد. خود اینفلوئنسر‌ها هم به‌طور فعال درباره خستگی، وضعیت ذهنی و استرس حاصل از کمال‌گرایی حرف زده‌اند.

شاید خود پلتفرم اینستاگرام هم تا حدی عامل این تغییرات باشد. اینستاگرام کار خود را به‌عنوان یک فید کاملاً بصری از عکس‌های فیلترشده آغاز کرد، اما حالا به‌صورت شبکه اجتماعی شلوغ و درهمی درآمده است که در آن، عکس‌ها برای جلب توجه درحال نبرد با استوری‌ها، آی‌جی تی‌وی‌ها، گیف‌ها و ویدئو‌ها هستند. از نظر خیلی از کاربران، عکس فقط بهانه‌ای برای عرضه کپشن‌ها و بخش نظرات است. کلرِ ۱۵‌ساله می‌گوید: «من که حاضر نیستم برم، ترجیح می‌دم جلوی کتابخونه‌ای چیزی عکس بگیرم». موزه‌ها و دیوار‌های اینستاگرامی به این منظور ساخته شده بودند که افراد عادی را قادر سازند عکس‌هایی با کیفیت مشابه با اینفلوئنسر‌ها بگیرند، اما موفقیت شدیدشان باعث شد این‌دست عکس‌ها چنان رایج شوند که دیگر مثل گذشته جذابیتی نداشته باشند. درضمن این‌همه کمال یک زحمت اضافه است.

سال گذشته، کریستن روبی، رئیس شرکت مشاورۀ روابط عمومی «روبی مدیا گروپ»، مبلغ و زمان هنگفتی را صرف انتظار در صف بی‌پایان یک موزۀ اینستاگرام کرد، اما حالا اعتقاد دارد که حباب‌ها ارزشش را ندارند. او هم امروزه، مانند بسیاری از کاربران، زیاد به صفحه خود فکر نمی‌کند و بیشتر استوری پست می‌کند. او می‌گوید: «نیازی نیست به دیوار‌های رنگی، فیلتر یا افراد توی پس‌زمینه عکس بی‌عیب‌ونقصتون فکر کنید». با تغییر ایده‌آل‌های ظاهری اینستاگرام، برند‌ها مثل همیشه جانانه تلاش می‌کنند موج بعدی را به دست بگیرند. نورد می‌گوید: «اگه برند‌ها می‌خوان به‌روز باشن، نمی‌تونن دیواری را رنگ کنن و بگن این کاریه که انجام می‌دن. این زیبایی‌شناسی ... دیگه عملی نیست».

منبع: روزنامه خراسان

انتهای پیام/

راحت باشید؛ دیگر نمی‌شود با عکس‌های ساختگی، لایک جمع کرد!

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.