اردوغان: اقدام آمریکا در عدم تحویل جنگنده‌های اف-۳۵ به آنکارا، «دزدی» است

در ادامه تنش میان ترکیه و آمریکا بر سر تحویل سامانه اس-۴۰۰ روسیه به آنکارا، رئیس‌جمهور ترکیه، واشنگتن را به دزدی متهم کرد.

اردوغان: اقدام آمریکا در عدم تحویل جنگنده‌های اف-۳۵ به آنکارا، دزدی آشکار استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان  پایگاه اینترنتی روزنامه «حُریت» ترکیه روز پنج‌شنبه گزارش داد رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرده عدم تحویل جنگنده‌های اف-۳۵ به آنکارا «دزدی» است.

بنا بر این گزارش اردوغان در جریان سفر به پکن در جمع خبرنگاران گفت: «اگر شما مشتری‌ای دارید که پول خود را سرموقع داده، چگونه می‌توانید کالا‌های درخواستی این مشتری را تحویل ندهید؟ نام این اقدام چیزی جز دزدی نیست».

به گفته اردوغان، آنکارا تاکنن ۱/۴ میلیارد دلار بابت خرید جنگنده‌های پنهانکار اف-۳۵ به آمریکا پرداخت کرده است، اما تاکنون تنها ۴ جنگنده از ۱۱۶ جنگنده اف-۳۵ را تحویل گرفته است.

از سوی دیگر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بار دیگر تأکید کرد اگر ترکیه همچنان به دنبال خرید سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ روسیه (S-400) باشد، با پیامد‌های منفی و بسیار جدی این اقدام از جمله تعلیق قرارداد خرید جنگنده‌های اف-۳۵ آمریکا و همچنین اعمال تحریم‌ها روبرو خواهد شد.

پس از نشست اخیر دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا با رئیس جمهور ترکیه در ژاپن، رجب طیب اردوغان در سخنانی گفته بود آنکارا به محض رسیدن سامانه اس-۴۰۰ به ترکیه در روز‌های آتی، از خسارت ناشی از تحریم‌های آمریکا در امان خواهد بود.

ترامپ در گفتگو با رئیس جمهور ترکیه تلاش کرد از اظهار پایبندی علنی به تحریم‌ها خودداری کند؛ اما مقامات دولت آمریکا به خبرگزاری رویترز گفته‌اند دست‌کم تا الان، دولت آمریکا تصمیم دارد در صورتی‌که ترکیه همچنان‌که انتظار آن می‌رود، سامانه اس-۴۰۰ را تحویل بگیرد، تحریم‌هایی را علیه این کشور اعمال و آن را از پروژه اف-۳۵ خارج کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ایران
۰۸:۱۸ ۱۵ تير ۱۳۹۸
از این دزدیها زیاد انجام دادن .شما که تاریخو مطالعه کرده بودی چرا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۳ ۰۵ مرداد ۱۳۹۸
ترکیه هم اس 400 رو می گیره هم اف 35 رو ، کسی به انصاف امریکایی ها اعتماد نمی کند ترکیه ضمانت ها و اهرم های لازم را دارد و انحا گوناگون امریکارا مجبور به پیروی خواهد کرد.تمام
آخرین اخبار