نایب رئیس بنیاد توانمند سازی گندمکاران در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

خرید تضمینی گندم از ۴ میلیون تن فراتر رفت/نرخ پیشنهادی خرید تضمینی، حداقل ۲ هزار و ۵۵۰ تومان

ایمانی گفت: براساس آخرین آمار بیش از ۴ میلیون تن گندم از گندمکاران استان‌های اقلیم گرم و خشک و معتدل خریداری شده است.

روز/خرید تضمینی گندم از ۴ میلیون تن فراتر رفت/نرخ پیشنهادی برای خرید تضمینی گندم در سال زراعی جدید حداقل ۲ هزار و ۵۵۰ تومانعلیقلی ایمانی نایب رئیس بنیاد توانمندسازی گندمکاران در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت خرید تضمینی گندم اظهار کرد: براساس آخرین آمار بیش از ۴ میلیون تن گندم از گندمکاران استان‌های اقلیم گرم و خشک و معتدل خریداری شده است.

وی با اشاره به اینکه مقدار جزئی میزان خرید تضمینی گندم نسبت به مدت مشابه سال قبل عقب است، افزود: اگرچه تولید گندم در کشور صورت گرفته است و کمبودی از این حیث وجود ندارد، اما کشاورزان تنها به سبب ترس از تاخیر دریافت مطالبات، گندم خود را نگه داشتند یا به دلالان و واسطه‌ها فروختند که با این وجود اختلالاتی در روند خرید به وجود آمده است.

ایمانی ادامه داد: امسال دولت با پرداخت به روز مطالبات به وعده خود عمل کرد که ممکن است این امر انگیزه را در بین کشاورزان ایجاد کند که در آینده گندم تولیدی خود را به مراکز دولتی تحویل دهند. هر چند در ابتدای فصل ما این نگرانی را داشتیم که اگر قیمت‌ها واقعی نشود، به هر دلیلی این احتمال وجود دارد که گندم از چرخه خرید خارج شود.

نایب رئیس بنیاد توانمند سازی گندمکاران با اشاره به اینکه امسال پیش بینی تولید ۱۴ تا ۱۴.۵ میلیون تن گندم محقق می‌شود، بیان کرد: در حال حاضر برخی دلالان با وعده افزایش قیمت گندم کشاورزان را وسوسه کرده اند تا گندم تولیدی خود را در انبار‌ها نگه دارند که با این وجود پیش بینی خرید ۱۱ تا ۱۱.۵ میلیون تن گندم از کشاورزان محقق نخواهد شد.

این مقام مسئول با اشاره به دلایل امتناع کشاورزان از عرضه گندم به مراکز دولتی بیان کرد: با توجه به مشکلات تامین خوراک دام و طیور و نگرانی مرغداران از آینده تامین دان مورد نیاز، بخشی از گندم تولیدی به سبب ترس از آینده بازار نهاده‌های دامی نزد خود نگه داشتند.


بیشتر بخوانید: شناسنامه‌دار کردن حمل گندم عاملی برای کاهش قاچاق/ بیش از ۳ و نیم میلیون تن گندم از گندمکاران خریداری شد


ایمانی افزود: اگر قرار باشد، نرخ گندم در ماه‌های آتی افزایش یابد، کشاورزانی که گندم خود را به سامانه دولت تحویل می‌دهند، مشمول این افزایش قیمت می‌شوند، در حالیکه با خرید گندم توسط دلالان دیگر این افزایش قیمت شامل حالشان نمی‌شود.

نایب رئیس بنیاد توانمند سازی گندمکاران ادامه داد: با توجه به تاخیر دولت در پرداخت مطالبات طی سال‌های های گذشته، برخی کشاورزان کمتر از نرخ خرید، گندم تولیدی را به دلالان و واسطه‌ها عرضه کردند.

احتمال قاچاق گندم از مرزهای کشور ضعیف است/قیمت  گندم در مقایسه با دیگر محصولات قابل قیاس نیست

ایمانی با بیان اینکه احتمال قاچاق گندم از کشور ضعیف است،اظهار کرد: در شرایط فعلی، دستگاه‌های نظارتی به دنبال این موضوع هستند تا این امر اتفاق نیفتد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه بحث خروج غیر قانونی گندم از مرز‌های کشور منتفی است، بیان کرد: برخی کشاورزان به امید افزایش قیمت، گندم تولیدی را در انبار‌ها احتکار می‌کنند، اما به سبب شرایط سخت گیرانه حمل و نقل تا کنون گزارشی مبنی بر قاچاق گندم از مرز‌های کشور نداشتیم.

به گفته ایمانی، با وجود آنکه پلیس راهبر از حمل و نقل ماشین‌های گندم فاقد شناسنامه جلوگیری می‌کند، بنابراین امکان جابه جایی گندم از یک استان به استان دیگر وجود ندارد.

نایب رئیس بنیاد توامند سازی گندمکاران با اشاره به اینکه در قیمت گذاری گندم در مقایسه با دیگر محصولات به کشاورزان ظلم شده است، بیان کرد: اگرچه هم اکنون در بازار تمامی این محصولات با نرخ ۲ تا ۲ هزار و ۱۰۰ تومان خرید و فروش می‌شود، اما گندم با نرخ یک هزار و ۷۰۰ تومان از کشاورزان خریداری می‌شود که همین امر موجب شده تا کشاورزان نسبت به عرضه گندم به مراکز دولتی رغبت چندانی نداشته باشند.

وی با اشاره به اینکه هر کیلو ذرت دامی  با نرخ ۱۶۰۰ تا ۱۷۰۰ تومان  از بازار خریداری می شود، گفت: براین اساس برخی کشاورزان سبوس گندم را پس از تبدیل به آرد به عنوان خوراک دام و طیور مصرف می‌کنند و آرد آن را در بازار آزاد به فروش می‌رسانند که همین امر موجب شده تا مشکلاتی در سیستم خرید پیش بیاید که امیدواریم هر چه سریع‌تر مرتفع شود.

به گفته ایمانی، اگرچه در سال‌های گذشته مطالبات گندمکاران طی چند مرحله پرداخت می‌شد، اما امسال بهای گندم خریداری شده به محض ثبت در سامانه به حساب کشاورزان واریز می‌شود تا این امر مشوقی برای تحویل گندم به مراکز دولتی شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه برداشت گندم تا دهه دوم شهریور ادامه دارد، افزود: هم اکنون خرید گندم از ۱۷ استان در حال انجام است که به مروز مناطق سردسیری وارد چرخه خرید می‌شوند.

نرخ خرید گندم برای سال زراعی آینده باید مطابق با هزینه های تولید باشد

نایب رئیس بنیاد توانمند سازی گندمکاران در پایان درباره نرخ پیشنهادی خرید برای سال زراعی آینده در بازار گفت: با توجه به افزایش هزینه‌های تولید اعم از شخم، کود، بذر، کارگر، ماشین آلات و تورم، پیشنهاد ما برای نرخ خرید گندم سال آینده حداقل ۲ هزار و ۵۵۰ تومان است که امیدواریم دولت و مجلس پیگیر این موضوع باشند تا با تصویب این نرخ و توجیه اقتصادی تولید، خودکفایی گندم استمرار یابد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار