عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی مطرح کرد؛

بررسی۹۰۰ پرونده در دیوان داوری لاهه ویژه شکایت ایران از آمریکا

امیر آبادی گفت:نهصد پرونده درخصوص شکایت ایران از آمریکا در دیوان داوری لاهه به نفع کشور درحال بررسی است.

بررسی۹۰۰ پرونده در دیوان داوری لاهه ویژه شکایت ایران از آمریکا/بخش خصوصی برای تکمیل فرودگاه قم وارد عمل می شود

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم؛احمد امیرآبادی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نمازجمعه قم با اشاره به سفر اخیر خود به هلند و ارائه گزارشی از دیوان داوری لاهه گفت: دراین دیوان بیش از ۹۰۰ پرونده مربوط به شکایت ایران علیه آمریکا درجریان است که ، پرونده‌های آن به نفع ایران درحال بررسی است.

وی افزود: خرید‌های نظامی قبل از انقلاب از آمریکا از مهم‌ترین پرونده‌هایی بوده که در حال حاضر در این دیوان در حال بررسی است.

امیرآبادی ادامه داد: در مبحث سرقت از مرکز حقوقی ایران در لاهه مشخص شد که مدارک و اسنادی به سرقت نرفته و صرفاً مقداری از اعتبارات و دارایی‌های ایران مورد سرقت قرار گرفته است.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: پناهندگی به رئیس گروهک الاهوازیه و همچنین فردی به نام کشمیری به‌عنوان دو تن از تروریست‌های جنایتکار که مردم بی‌گناه ایران را به خاک و خون کشانده بودند و عدم پایبندی به برجام و سکوت هلند در برابر آمریکا از دیگر انتقاداتی بود که در دیدار با اعضای مجلس این کشور مطرح شد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: ملت ایران هر کجا مسئله‌ای که از منطق مقاومت و ایستادگی استفاده کرده، درنهایت سربلند شده است.

هیئت پارلمانی جمهوری اسلامی ایران خردادماه سالجاری به منظور شرکت در دیوان دعاوی بین المللی میان ایران و آمریکا در شهر لاهه به هلند سفر کرده بود.

وی همچنین با اشاره به سفر اخیر به کشور پاکستان نیز بیان کرد: در این سفر با نمایندگان مجلس سنا و مجلس ملی برای انتقال خط لوله گاز ایران به این کشور مذاکره شد.

امیرآبادی گفت: در این سفر نسبت به افزایش همکاری‌های اقتصادی در شرایط تحریم و بهبود وضعیت صادرات و واردات گفتگو‌های مثبتی انجام گرفت، با سفر اخیر وزیر صمت به پاکستان کمیته تهاتر و واردات و صادرات کالا فراهم شده است.

عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: یک و نیم میلیارد دلار حجم معادلات تجاری ایران و پاکستان است که باید در سال‌ها آینده به بیش از ۶ میلیارد دلار افزایش پیدا کند، کل روابط تجاری ایران و اروپا ۶ میلیارد دلار است.

وی با اشاره به ظرفیت تجاری کشور‌های همسایه عنوان کرد: ایران با برنامه‌ریزی دقیق اقتصادی می‌تواند روابط تجاری خود با ۱۵ کشور پیرامونی را تا ۱۰۰ میلیارد دلار افزایش دهد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اعاده اموال نامشروع مقامات کشور بعد از انقلاب اسلامی یکی از طرح‌های مهمی بوده که در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرارگرفته است، اطلاع از دارایی‌های مسئولان قبل و بعد از مسئولیت از حقوق ابتدایی مردم است.

وی افزود: اگر اموالی به ناحق به دارایی‌های مسئولان اضافه شده باید به خزانه دولت برگشت داده شود، عده‌ای از نمایندگان خواستار مسکوت ماندن این مصوبه بودند که با تلاش‌های صورت گرفته مانع از مسکوت ماندن آن شدیم.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به سفر اخیر به بندرعباس نیز بیان کرد: برای مقابله با اقدامات آمریکا ۱۳ طرح در حمایت از تولید ملی و حمایت از کالا‌های داخلی و محدود کردن مراودات شرکت‌های آمریکایی در ایران تدوین‌شده است.

وی اضافه کرد: این ۱۳ طرح و برنامه در عرشه یکی از ناو‌های ایرانی در تنگه هرمز رونمایی شد، همچنین قدردانی از نیرو‌های منهدم کننده پهپاد آمریکایی و گرامیداشت سقوط هواپیمای مسافربری ایران توسط آمریکا در دهه ۶۰ از دیگر برنامه‌های این سفر بود.

امیرآبادی فراهانی گفت: در اتاق فکر آمریکا بیش از ۷۰۰ کارمند به‌صورت مدام فعالیت شرکت‌های تجاری ایران در سطح تمام دنیا و محدود کردن حوزه اختیارات آن‌ها را بررسی می‌کنند.

وی در ادامه با اشاره به مشکلات معیشتی مردم گفت: تمام مشکلات معیشتی مردم به تحریم‌های آمریکا مربوط نمی‌شود بخش مهمی از آن ناشی از سو مدیریت‌ها برمی‌گردد، دولت هرچه زودتر مقدمات اجرای کارت ارزاق را عملیاتی کند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در بخش پایانی سخنان خود نیز درخصوص شهر قم نیز عنوان کرد: سال ۹۷، ۷۰۰ میلیارد تومان برای تسویه بدهی شهرداری قم به این نهاد اختصاص پیداکرده و در اختیار شهرداری قرارگرفته است، پروژه‌های شهری شهرداری قم در وضعیت مطلوبی دنبال می‌شود.

وی بیان کرد: راه‌آهن درون شهری قم در محدوده خیابان دور شهر با همکاری راه‌آهن ملی به‌زودی جمع‌آوری خواهد شد، همچنین برای راه‌اندازی فرودگاه قم نیز پیگیری‌های مستمری توسط نمایندگان قم در مجلس شورای اسلامی در حال انجام است.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: برای راه‌اندازی فرودگاه قم ۵۰ میلیارد تومان از دولت تسهیلات اخذ و در اختیار استان قرار داده شده است، بخش خصوصی برای تکمیل این پروژه وارد عمل خواهد شد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی همچنین اظهار کرد: مسئله عفاف و حجاب یکی از دغدغه‌های اصلی مردم قم بوده و نباید اجازه داد که وضعیت این شهر به یک وضعیت نابه هنجار تبدیل شود.

وی درخصوص کمبود برق نیز گفت: قم اقلیمی گرمسیر دارد لذا وضعیت برق آن باید به نحو منطقی‌تری در برق منطقه‌ای تهران بررسی شود.


انتهای پیام/ش

سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه قم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.