رئیس بخش پیوند کبد بیمارستان امام خمینی تهران (ره) مطرح کرد؛

پیوند عضو از اعدامیان طرحی نپخته است/ گروه‌های پیوند این کار را انجام نمی‌دهند

جعفریان گفت: طرح موضوع پیوند عضو از اعدامیان نوعی نپختگی بوده و از هیچ یک از افراد این حوزه مشورت گرفته نشده است.

«پیوند عضو از اعدامیان» اخلاقی نیستبه گزارش  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، طرح آیین‌نامه‌ای مبنی بر اهدای عضو از محکومان به اعدام، واکنش چهره‌های شاخص حوزه پیوند کشور مانند ایرج فاضل پدر پیوند عضو ایران و رئیس بخش پیوند کبد بیمارستان امام خمینی تهران را به دنبال داشته است؛ واکنشی که بر مبنای این دلیل پایه گذاری شده است که انجام این کار از نظر اخلاقی درست نبوده و تیم‌های پیوند حاضر به این کار نیستند.

علی جعفریان رئیس بخش پیوند کبد بیمارستان امام خمینی (ره) ضمن مخالفت با اهدای عضو از محکومان به اعدام اظهار کرد: سابقه این موضوع محدود به کشور چین می‌شود زیرا هم تعداد اعدام‌هایشان زیاد است و هم مشکلاتی از نظر فرهنگ اهدای عضو از فرد مرگ مغزی دارند.

وی با اشاره به مخالفت شدید جهانی با این موضوع گفت: وقتی موضوع اهدا مطرح می‌شود فرد می‌تواند حتی برای پس از مرگش موافقت خود را برای اهدای عضو اعلام کند و با دریافت کارت اهدای عضو تمایل خود به این کار را نشان دهد اما فرد اعدامی به هیچ وجه چنین شرایطی ندارد و معنای تمایل برای او معلوم نیست؛ در واقع وقتی این موضوع مطرح می‌شود، فشاری بالا روی فرد به وجود می‌آید.

جعفریان ادامه داد: از طرف دیگر اگر قرار باشد، حکم اعدام به صورت اهدای عضو رخ دهد، گروه پزشکی زیر بار چنین کاری نمی‌رود؛ به‌طور مثال دکتر فاضل رئیس انجمن جراحان ایران طی نامه‌ای مخالفت خود را با این اقدام اعلام کردند، پس طبیعی است که هیچ یک از ما چنین کاری نخواهیم کرد. حال مدل دیگری وجود دارد که فرد با وسیله دیگری مانند تزریق دارو یا هر چیزی اعدام می‌شود و بعد اگر رضایت داده باشد، از اعضایش استفاده خواهد شد و از آنجایی که این اقدام را در سایر موارد انجام نمی‌دهیم، در اینجا هم که بحث اخلاقی مطرح است و به طور قطع آن را انجام نخواهیم داد.

رئیس بخش پیوند کبد بیمارستان امام خمینی (ره) گفت: به نظر من طرح این موضوع نوعی نپختگی بوده است و از هیچ یک از کسانی که باید در این حوزه مشورت گرفته می‌شد، مشاوره نگرفتند؛ تصور کردند با این اقدام مشکلی حل می‌شود، اما این اقدام به هیچ وجه مساله‌ای را حل نمی‌کند و از نظر اخلاقی زیر سوال است و گروه‌های پزشکی هم چنین اقدامی را انجام نمی‌دهند.

جعفریان تاکید کرد: چنین اقدامی اشتباه است و فضای اهدای عضو را در کشور به طور کامل به شائبه‌های اجباری بودن، آلوده می‌کند؛ بنابراین این اقدام نه از نظر تعداد مشکلی را حل می‌کند و نه از نظر پرستیژ کشور مناسب است و تاکید می‌کنم که گروه‌های پیوند هم به هیچ وجه این اقدام را انجام نمی‌دهند؛ تدوین چنین آیین نامه‌ای، اقدامی شتاب زده‌ بوده است که بدون مشورت با افراد شاخص این حوزه، مطرح شده و عملیاتی نیست.

وی همچنین اظهار کرد: تیم‌های پیوند با این اقدام مخالفند و انجمن علمی پیوند اعضا هم به‌طوررسمی نامه زده و با این اقدام مخالفت کرده است، افراد شاخص حوزه پیوند مانند دکتر ملک حسینی و دکتر فاضل نیز با این اقدام مخالفت کرده‌اند. باید توجه کرد که انجام چنین کاری به نفع کشور هم نیست.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

بررسی طرح پیوند عضو از اعدامیان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار