یک پزشک عمومی به سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران جوان در قسمت کلینیک آنلاین مطرح کرده‌اند، پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ پاسخ سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران در قسمت «کلینیک آنلاین» مطرح کرده بودند، منتشر شد.

شما هم می‌توانید با مراجعه به کلینیک باشگاه خبرنگاران و طرح سوالات خود، پاسخ را از پزشکان مربوطه دریافت کنید.

پاسخ سوالات شما در زمینه «فشارخون» را  سید محمدصادق غفوری پزشک عمومی و عضو انجمن متخصصین گوارش و کبد ایران پاسخ داده است.

سوال: ۴۸ ساله هستم، حدود ۱۰ سال است که به طور مداوم و هر سال حدود ۳ بار خون اهدا می‌کنم، همیشه فشارخونم نرمال است، آیا اهدای خون در تنظیم فشارخون موثر است؟

جواب: این عمل فشار خون اهداكننده را به صورت موقت کاهش می‌دهد، زیرا كاهش حجم خون از فشار آن می‌كاهد؛  اهدای منظم خون از طرف افرادی كه به فشار خون بالا مبتلا هستند در طولانی مدت باعث كاهش فشار خون می‌شوند و در همین راستا کمتر به بیماری قلبی دچار می‌شوند؛ البته علم پزشکی ارتباط این ۲ مورد را هنوز به طور قاطع تایید نکرده است.

سوال: ۳۴ ساله هستم، فشار خونم همیشه حدود ۹ و ۱۰ است، گاهی سرگیجه‌های شدید می‌گیرم، آیا مشکلی دارم؟

جواب: ابتدا باید از نظر ابتلا به انواع کم خونی بررسی شوید، در بسیاری موارد افراد بدون داشتن بیماری خاص، دارای فشارخون در این محدوده هستند.

سوال: پدرم بیمار دیالیزی هستند، چند روزی است که فشار بسیار پایینی بین ۷ و ۸ دارد، برای بالا بردن فشار چه باید کرد؟

جواب: پس از انجام دياليز مقدار زيادی پروتئين بدن از بين می‌رود، در اين زمان به بيماران توصيه می‌شود كه يک گرم پروتئين به ازای هر يک كيلوگرم وزن بدن خود مصرف کنند؛ بيماران دياليزی بايد به مقدار زياد شير، تخم مرغ و گوشت مصرف كنند، زيرا آنها از اسيدآمينه‌های قوی مورد نياز بدن، برخوردار هستند، اما در عين حال بدن با افزايش فسفر با کمبود پروتئين مواجه می‌شود و پزشكان ناچار هستند برای رفع این مورد داروهای حاوی آلومينيوم، كلسيم و پروتئين را برای  بيماران تجويز كنند.

علت ابتلا به فشار خون چیست؟  

سوال: ۳۰ ساله هستم و متوجه شده‌ام فشارم خیلی پایین بین ۴ و ۷ است، عرق سرد می‌کنم و بیشتر وقت‌ها استرس دارم؛ احساس خستگی و سنگینی در بدنم دارم، باید چه کار کنم؟

جواب: در مرحله اول باید از نظر کم خونی و سپس بیماری های قلبی مورد بررسی قرار بگیرید.

سوال: ورزشکار هستم، فشارم معمولا ۱۱ تا ۱۲ روی ۸/۵ است، اما گاهی ۲ ساعت بعد از تمرین فشارم به ۱۴ رو ۹ هم می‌رسد، آیا فشارخون بالا دارم؟

جواب: بالا رفتن فشار خون در اثر ورزش در افراد سالم خطرناک نیست، اما مبتلایان به فشار خون بالا باید با پزشک مشورت کنند؛ فشار خون در اثر بعضی از فعالیت‌های بدنی بالا می‌رود این فعالیت‌ها اغلب با حبس کردن نفس همراهند؛ برداشتن جسم سنگین در رشته‌ ورزشی وزنه‌برداری و بالا بردن آنی وزنه، باعث بالا رفتن فشار خون می‌شود اما این بالا رفتن خطرناک نیست و فشار خون افراد در اثر انجام فعالیت افزایش می‌یابد که نباید نگران این مورد بود.

سوال: مردی ۶۸ ساله هستم، فشار خون بالا در خانواده ما ارثی است، بیش از ۱۰ سال است که قرص فشار خون والسارتان ۸۰ روزی ۲ عدد مصرف می‌کنم، ولی باز هم اکثر اوقات فشارم ۱۵ روی ۹ است، آیا باید قرصم را عوض کنم یا چاره دیگری وجود دارد؟

جواب: علاوه بر مصرف صحیح دارو، رعایت رژیم غذایی و پرهیز از مصرف نمک نقش مهمی در کنترل فشارخون دارد،  اگر با وجود رعایت این موارد فشارخون همچنان بالاست به پزشک مراجعه کنید تا با تغییر اندک در داروی مصرفی، فشارخون شما کنترل شود.

سوال: ۵ ماه است دچار فشار خون و تپش قلب شده‌ام؛ قرص‌های فشار هم در من اثر ندارند، ولی اگر مجبور شوم یعنی سرم درد بگیرم یا فشار پایینم بالای ۹ رود، کاپتوپریل ۲۵ را نصف می‌کنم و می‌گذارم زیر زبانم؛ اوایل تپش قلبم خیلی بد بود به طوریکه خوابم را دچار مشکل کرده بود، مدتی است از نظر فشار و تپش بهترم، ولی سردرد دارم که با پایین آمدن فشار هم بهبود پیدا نمی‌کند، ولی قبلاً خوب می‌شد، اکو دادم خوب بوده است، الان هم مشغول از بین بردن سنگ‌های کلیه هستم، راه درمان چیست؟

جواب: باید به سن هم اشاره می‌کردید، ولی با توجه به علائم بررسی عروق قلب و عروق ناحیه گردن توصیه می‌شود.

سوال: ۵۸ ساله هستم، فشارخون ۱۴ رو ۷ یا ۱۶ دارم، باید چکار کنم؟

جواب: ابتدا تغییر در سبک زندگی و غذایی مهم است؛  با مراجعه به پزشک و تشخیص قطعی فشارخون، درمان شروع شود.

علت افزایش فشارخون پس از زایمان

سوال: ۲۸ ساله هستم، فشارخون بارداری دارم ۲ ماه بعد زایمان فشارم نرمال می‌شود، اما این بار چهار ماه گذشته و هنوز فشارم تنظیم نشده است و برخی مواقع فشارم رو ۱۷ یا ۱۸ است، علت آن چیست؟

جواب: گاهی عواملی نظیر داروهای بیهوشی و بی‌حسی که هنگام زایمان تزریق شده است باعث طولانی شدن زمان بازگشت فشارخون به حالت نرمال می‌شود.

سوال: فشارم همیشه بالاست و از ۱۶ کمتر نمی‌شود؛   ‌پزشک قلب مراجعه کردم تست ورزش و اکو انجام دادم که سالم است، چه کار باید کنم؟

جواب: در صورت سالم بودن قلب و عروق، با این فشارخون نیاز به مصرف دارو و رعایت رژیم غذایی نظیر مصرف بسیار پایین نمک و غذاهای چرب و سرخ کردنی احساس می‌شود.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار