کارشناس مسائل بین المللی گفت: اقدام انگلیس در توقیف نفتکش حامل نفت ایران تیر خلاص به اینستکس بود.

اقدام انگلیس در توقیف نفتکش حامل نفت ایران تیر خلاص به اینستکس بودبه گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، ولی اسماعیلی، مدرس حقوق و کارشناس مسائل بین المللی در یادداشتی به موضوع اینستکس پرداخت و نوشت:اقدام انگلیس در توقیف نفتکش حامل نفت ایران تیر خلاص به اینستکس بود.

متن این یادداشت به شرح زیر است: 

در حالی که به اجرای گام دوم اقدام ایران برای غنی سازی (۱۶ تیر) چند روزی نمانده و اروپایی‌ها در تدارک اجرایی کردن راه مالی و پولی موسوم به اینستکس هستند، کشور انگلیس با توقیف نفت کش حامل نفت ایران نشان داد که کشور‌های اروپایی و مخصوصا انگلیس تابع محض دولت آمریکا بوده و از خود هیج اختیاری ندارند.

اصولاَ بازرسی از نفت کش‌ها و کشتی‌های تجاری در محدوده‌ی آب‌های سرزمینی یک کشور موضوع کاملا عادی است و صاحب آب سرزمینی زمانی میتواند کشتی را توقیف نماید که کشتی داری مشکلات زیست محیطی، گواهینامه، حمل بار ممنوعه و. باشد که توقیف نفت کش، حامل نفت ایران مشمول هیچ کدام از موارد بالا نبوده است، زیرا نفت کش گریس ۱,با مالکیت روسی و با پرچم پاناما و حامل نفت ایران برای، سوریه بوده است که توسط ایران چارتر شده و کاملا بر اساس موازین و قوانین بین المللی و دریایی در حال حرکت بوده است.

بر اساس قانون سازمان ملل و کنوانسیون‌های بین اللمللی توقیف کشتی‌ها فقط با حُکم شورای امنیت سازمان ملل می‌تواند قانونی باشد فلذا این بهانه که سوریه در تحریم اتحادیه اروپا است برای ایران هیچگونه محدویتی به لحاظ قوانین کشتیرانی و حقوقی ایجاد نمیکند، زیرا محدویت‌ها فقط برای کشور‌های عضو اتحادیه اروپا صادق است نه غیر عضو، با عنایت به موارد فوق الذکر کشور‌های روسیه، ایران و سوریه بایستی در اسرع وقت شکایتی را بر علیه انگلیس در مجامع بین اللملی مطرح نموده و خواستار رسیدگی حقوقی به این پرونده شوند، گر چه با توجه به ماهیت سیاسی و امنیتی پرونده بعید است نتیجه‌ی حاصل شود.

اقدام اخیر انگلیس متاسفانه بدعتی خطرناک را در جهان زمینه سازی خواهد کرد که هر کشوری با قُلدری و گردن کشی مانع صادرات نفتی کشور‌های دیگر شود، جامعه جهانی اگر اقدام عاجل در خصوص رفع توقیف نفت کش مذکور نکنند باید در آینده نه چندان دور شاهد ناامنی گسترده در منطقه و آبراهه‌های بین المللی باشند.

حقیر در نوشته‌ای با عنوان (اینیستکس به منزل نمی‌رسد) یاد آور شده بودم که اروپا و آمریکا در حال بازی پلیس بد و پلیس خوب با ایران هستند تا زمان را به نفع خود و به ضرر ایران مصادره کنند، پس در اسرع وقت باید به شرایط قبل برجام برگشته و دقیقا نعل به نعل با حرکت اروپا ئی‌ها حرکت کنیم اگر حُسن نیتی بود ما هم حسن نیت نشان دهیم اگر نه مقتدرانه از عزت و شرف ایرانی خود دفاع کرده و حربه و نیرنگ دشمن را به خودشان برگردانیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار