تکرار تلخ حریق در بیدان پنج؛

بی احتیاطی دو هکتار از مراتع بیدان را طعمه حریق کرد

بی احتیاطی خانواده‌هایی که برای اوقات فراغت به طبیعت بیدان پنج مراجعه کردند، سبب شد که حادثه تلخ حریق در مراتع این منطقه دوباره تکرار شود و دو هکتار از مراتع آن را بسوزاند.

بی احتیاطی دو هکتار از مراتع بیدان را طعمه حریق کردبه گزارش  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان ، مراتع در نقاط مختلف طبیعت از اهمیت بسیار زیادی برخوردارند و به موازات آن نابودی مراتع نقش بسیار مهمی در بروز آسیب‌های مختلف به ویژه برای زندگی انسان به دنبال دارد.

به همین دلیل، حفاظت از این نعمت الهی اهمیت بسیار بالایی دارد و نه تنها دستگاه‌های مربوطه از جمله منابع طبیعی بلکه تمامی مردم در حفاظت از آن وظیفه سنگینی بر دوش دارند و باید همه تلاش برای حفظ و نگهداری آن داشته باشیم.

یکی از مهمترین وظایفی که در ارتباط با حفاظت از منابع طبیعی بر عهده هر یک از ما قرار دارد، «عدم خلق حادثه» است، موضوعی که این روز‌ها چندان از سوی افراد مختلف به آن توجه نمی‌شود و بسیاری از ما انسان‌ها، خود عامل بروز حوادث بسیاری برای طبیعت به حساب می‌آییم.

گردش در طبیعت و لذت بردن از این موهبت عظیم برای ما از ارزش بسیار بالایی برخوردار است و مورد توصیه بسیار زیادی هم قرار گرفته، اما گاهی اوقات خودخواهی و یا بی‌توجهی ما سبب می‌شود لذت بردن به یک حادثه تلخ جبران ناپذیر تبدیل شود.

گاهی اوقات تنها با ذره‌ای خاکستر که از آتش اردوی تفریحی ما باقی می‌ماند و یا سیگاری که خود بلای جانمان است و ته سیگار روشنش بلای جان طبیعت، می‌تواند در کثری از ثانیه مراتع زیبا و پر علف را به دشتی از خاکستر تبدیل کند.

موضوعی که در دو هفته گذشته بیدان پنج به صورت تکراری با آن مواجه شده و مراتع این منطقه بسیار زیبا و دیدنی شهرستان بافق را برای چندمین بار متوالی سوزانده است.

کمال کریمی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بافق از آتش‌سوزی بیش از ۲ هکتار از مراتع روستای بیدان پنج برای سومین بار متوالی و در ایام تعطیل خبر داد و اظهار داشت: این آتش‌سوزی با توجه به درصد پوشش گیاهی بالا در این منطقه، بیش از ۱۰ میلیارد ریال به مراتع این روستا خسارت زد.

پایان زندگی برای گردوی ۳۰۰ ساله

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بافق گونه‌های سوخته شده در این آتش سوزی را گون، درمنه و تعدادی درختان بادام و گردو از جمله درخت گردوی ۳۰۰ ساله برشمرد.

وی علت آتش سوزی را عدم رعایت موارد ایمنی برخی گردشگران و بی احتیاطی خانواده‌هایی که برای تفریح به این روستا سفر کرده بودند و بدون مهار آتشی که جهت پخت و پز استفاده کردند مراتع را ترک کرده بودند ذکر کرد.

نکته بسیار مهمی که در ارتباط با اکثر حریق‌ها باید به آن توجه کرد، این است که عامل اساسی در ارتباط با آنها، بی احتیاطی افرادی است که برای گردش به طبیعت مراجعه می‌کنند.

افرادی که خود دوست دارند از مواهب طبیعی اطراف خود بهره‌مند شوند، اما بی‌احتیاطی‌هایی که انجام می‌دهند و یا بی توجهی که در حفظ و نظافت آن دارند، سبب می‌شود این طبیعت به کام مرگ کشیده شود.

همانطور که در بالا اشاره شد، آتش‌های باقی مانده و یا ته سیگار از جمله عواملی است که مراتع را با حریق روبرو می‌کند، اما این تمام ماجرا نیست و موارد مختلف دیگری در این رابطه دخیل هستند که یکی از این موارد، عدم نظافت محیط است؛ شاید در ابتدا این موضوع چندان مرتبط با وقوع حریق نباشد، ولی کمی که در آن توجه کنیم متوجه می‌شویم چندان بی ربط هم نیست.

بطری‌های شیشه‌ای، ذره‌بین نابودی مراتع

کریمی رها کردن بطری‌های شیشه‌ای که همانند ذره بین عمل کرده را یکی از مواردی دانست که سبب بروز حریق در منابع طبیعی و مراتع ارزشمندی همچون مرتع با درصد پوشش گیاهی بالای بیدان پنج می‌شود.

این مقام مسئول خسارت‌های ناشی از آتش سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی را از جمله از بین رفتن پوشش گیاهی در مناطق سوخته شده، از بین رفتن گردشگاه‌های طبیعی، آسیب رسیدن به محیط زیست، ایجاد زمینه‌های فرسایش خاک، از بین رفتن میزان زیادی علوفه که می‌تواند مورد تعلیف دام قرار گیرد و در معرض خطر قرار گرفتن جان تعداد زیادی از ساکنین روستا‌های همجوار مراتع برشمرد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بافق از مسئولین شورا، دهیاران و کشاورزان و مرتعداران خواست در موقع بروز آتش سوزی در مراتع، ضمن اطلاع رسانی سریع از طریق شماره تلفن ۱۵۰۴ همکاری لازم را با اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بافق برای مهار هر چه سریعتر آتش داشته باشند تا خسارت کمتری را در مراتع شهرستان متحمل باشیم.

با وجودی که این روز‌ها میزان توجه مردم نسبت به اهمیت حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی بسیار بیشتر شده، اما همچنان افراد زیادی هستند که نسبت به این موضوع بی توجه اند و خطرآفرینی‌های جبران ناپذیری می‌کنند.

قطعا رفع کامل این موضوع نیازمند فرهنگ سازی هرچه بیشتر هم از سوی مسئولان و رسانه‌ها و هم از سوی شهروندان است و در صورتی که افراد به حدی از توجه و حساسیت برسند که احتیاط‌های کوچکی همچون اطمینان از خاموشی کامل اتش، عدم پرتاب ته سیگار روشن در طبیعت و یا عدم انداختن زباله را انجام دهند، در آینده شاهد وقوع چنین حوادث تلخ و ناراحت کننده‌ای در طبیعت نخواهیم بود.

منبع تسنیم

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار