حجت الاسلام پویا در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

امامزاده ها واسطه تامین نیازهای مادی و فرهنگی مردم هستند

یک کارشناس مذهبی گفت: بسیاری از خیریه ها در امامزادگان واسطه ای برای تامین نیازهای مادی و فرهنگی عموم مردم هستند.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، پیامبر اکرم (ص) و امامان معصوم (ع) و نوادگان این بزرگان دینی در جوامع اسلامی دارای جایگاه و منزلت ویژه ای هستند.

مسلمانان و شیعیان برای ارادت خاصی که به برگزیدگان الهی دارند ، اقدام به ساخت مزار و حرم مطهر در قرون مختلف کرده اند که تا امروز نیز بازسازی شده و مکانی معنوی برای تقویت ارتباط الهی با پرودگار عالمیان است.

دلیل حضور امام زادگان در ایران چیست؟

اولین مقبره یا مزار امام‌ زادگان از قرن اول هجری قمری ثبت شده و در روایات برای سازنده آن اجرهای معنوی در نظر گرفته شده است. بعضی از این امام‌زادگان شهرت جهانی و بعضی نیز شهرت منطقه‌ای دارند. امام‌زادگان در فرهنگ مردم تاثیر داشته‌اند به گونه‌ای که گاه نام یک شهر یا روستا برگرفته از نام امام‌زاده‌ها است.

دلیل حضور امام زادگان در ایران چیست؟

حجت الاسلام والمسلمین محمد پویا کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه احترام به اهل بیت (ع) ، امام زادگان و سادات از سالیان گذشته در ایران مرسوم بوده و اهمیت خاصی دارد، اظهار کرد: مردم ایران به دلیل ویژگی خاص در میهمان نوازی در شهرهای مختلف از ائمه اطهار (امام رضا (ع) در نیشابور و مرو ، حضرت معصومه (س) در قم، حضرت عبدالعظیم حسنی در ری و...)استقبال خوبی می کردند و ارادت خاصی به این بزرگان دارند؛ ائمه اطهار نیز به دلیل ارادت خاص مردم ایران به این بزرگان ، برای رهایی از دست حاکمان و تبلیغ و گسترش معارف اسلامی به مردم ایران پناه می آوردند.

دلیل حضور امام زادگان در ایران چیست؟

حجت الاسلام و المسلمین پویا گفت: حرم مطهر امامزادگان بزرگترین مراکز برای تبلیغ اسلام و گسترش معارف اسلامی است؛ امروز ما شاهد این امر هستیم که مرکز بسیاری از تبلیغات اسلامی ، گردهمایی های مذهبی ( خواندن نماز جماعت، تلاوت ، جزء خوانی ، برگزاری دعاهای خاص مانند ندبه ، کمیل ، توسل به چهارده معصوم (ع) ، زیارت عاشورا و... برگزاری هیئت های مذهبی، نذورات مردمی و بسیاری از فعالیت های مذهبی دیگر) در حرم مطهر امامزادگان است و تبدیل به یک کانون بزرگ اسلامی شده است.

دلیل حضور امام زادگان در ایران چیست؟

وی با تاکید بر اینکه امامزادگان کانون بزرگ اسلامی هستند، افزود: باید جلوی خرافه های موجود در این مراکز مذهبی گرفته شود ولی تا زمانی که اثر سوء ندارد و بر بدنه اسلام آسیب وارد نکند اشکالی ندارد؛ امروز بسیاری از خیریه ها در امامزادگان فعالیت دارند و این مراکز واسطه ای برای تامین نیازهای مادی و فرهنگی عموم مردم است.

دلیل حضور امام زادگان در ایران چیست؟

شناسایی هویت امام زادگان کار سختی نیست

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: خوشبختانه نهادهای مرتبط در سال های گذشته اقدام به بررسی هویت امام زادگان در ایران کرده اند و همه امام زاده ها صاحب شجره نامه هستند. با مراجعه به سازمان امور خیریه و اوقاف کشور و سازمان میراث فرهنگی خیلی راحت می توان از صحت این امام زادگان مطمئن شد بطوریکه در حرم مطهر این بزرگان نیز شجره نامه آنها است که با کمی تحقیق می توان اطلاعات مورد نیاز را به دست آورد.

دلیل حضور امام زادگان در ایران چیست؟

این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه برخی از امام زادگان فرزندان مستقیم امامان معصوم (ع) و برخی با چندین واسطه با امامان نسبت دارند، عنوان کرد:حضرت معصومه (س) از فرزندان مستقیم و حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) از امام زادگان با چند واسطه هستند.

دلیل حضور امام زادگان در ایران چیست؟

 

دلیل حضور امام زادگان در ایران چیست؟

حجت الاسلام والمسلمین پویا گفت: کتاب ها و منابع زیادی برای شناسایی امام زادگان وجود دارد که بهترین کار مراجعه به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و سازمان امور خیریه و اوقاف کشور است.
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار