الجزیره: ایران برای رفع توقیف نفتکش گریس۱ می‌تواند شکایت از انگلیس را پیگیری کند

بحران توقیف نفتکش حامل نفت ایران در جبل الطارق ادامه دارد و دولت این منطقه درباره سناریو‌های آینده پنهان کاری می‌کند.

الجزیره: ایران برای رفع توقیف نفتکش گریس۱ می‌تواند شکایت از انگلیس را پیگیری کندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، شبکه الجزیره اعلام کرد ایران می‌تواند برای رفع توقیف نفتکشی که حامل نفت این کشور بوده است شکایت از انگلیس به دادگاه عالی اروپا را پیگیری کند.

مجری شبکه تلویزیونی الجزیره گفت: بحران توقیف نفتکش حامل نفت ایران در جبل الطارق ادامه دارد و دولت این منطقه وابسته به ملکه انگلیس، درباره سناریو‌های آینده پنهان کاری می‌کند. کارشناسان اسپانیایی معتقدند طرفی که صاحب محموله این نفتکش است می‌تواند شکایت حقوقی را برای آزاد کردن آن آغاز کند. به ویژه اگر مدت توقیف این نفتکش افزایش یابد، ارزش محموله آن کاهش خواهد یافت.

وی در ادامه اظهارات خود افزود: بازرسی از نفتکش گریس ۱ همچنان ادامه دارد. عده‌ای تمدید توقیف این نفتکش را به علت لزوم دریافت اسنادی می‌دانند تا اتهامات دولت جبل الطارق را ثابت کند. برخی کارشناسان در زمینه قوانین کشتیرانی بین‌المللی می‌گویند ایران برگ‌های برنده قانونی دارد که می‌تواند از آن‌ها برای پیروزی در شکایت حقوقی به دادگاه عالی اروپا، استفاده کند. گریس ۱ در آب‌های سرزمینی اسپانیا توقیف شده است. دولت اسپانیا اعلام کرد در چند روز آینده از انگلیس در این باره شکایت خواهد کرد.

خبرنگار این شبکه تاکید کرد: مسائلی درباره محموله این نفتکش وجود دارد که ارزش آن در روز‌های آینده کاهش خواهد یافت. به ویژه اگر توقیف آن تمدید شود. این منطقه به باد‌های قوی مشهور است و نگرانی‌های زیست محیطی وجود دارد، زیرا محموله این نفتکش بسیار زیاد است و مشخص نیست که فروش آن در حراج علنی صورت خواهد گرفت یا این نفتکش به خلیج جبل الطارق منتقل خواهد شد؟

دولت محلی جبل‌الطارق پنج‌شنبه ۱۳ تیرماه در بیانیه‌ای از توقیف یک نفتکش خبر داد که عازم سوریه بوده است. این منطقه تحت حاکمیت انگلیس قرار دارد و نیروی دریایی انگلیس هم در توقیف نفتکش حامل نفت ایران مشارکت داشته است.

پس از اعلام خبر توقیف نفتکش «گریس ۱»، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با احضار «راب مکر» سفیر انگلیس به این اقدام لندن اعتراض و تأکید کرد این نفتکش در حال گذر از آب‌های بین‌المللی بوده و «جمهوری اسلامی ایران از تمامی ظرفیت‌های سیاسی و قانونی خود برای آزادسازی این کشتی و استیفای حقوق خود استفاده خواهد کرد.»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار