چشم نوازی مروارید‌های سبز و سرخ در دل نخلستان‌های جنوب / تاکستان در دل نخلستان +فیلم

در روستا‌های شهرستان کارون یاقوت‌های سبز و سرخ در دل نخلستان‌های پربار چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، استان خوزستان به دلیل شرایط آب و هوایی، به استان نخل‌های سر به فلک کشیده معروف است که از این نخیلات میوه‌ای بهشتی به نام خرما برداشت می‌شود.

اما بر خلاف تصور عامه، در این استان پهناور، محصولات کشاورزی از جمله انگور در انواع مختلف و چای ترش نیز کشت و برداشت می‌گردد.

خوزستان یکی از قطب‌های اصلی تولید گندم در کشور محسوب می‌شود، ضمن اینکه کلزا، جو، سبزی و صیفی، برنج، مرکبات و ... نیز کشت شده و در فصل برداشت به سایر استان‌های کشور و حتی آنسوی مرز‌ها نیز صادر می‌شود.

چشم نوازی مروارید‌های سبز و سرخ در دل نخلستان‌های جنوب+فیلم

شهرستان کارون یکی از شهرستان‌های تابعه کلانشهر اهواز است که کشاورزی در آن رونق دارد و تولید انواع محصولات کشاورزی را در این شهرستان می‌توان دید.

چند کیلومتری که اهواز خارج می‌شویم، نخل‌های تنومند و استوار را می‌توان به چشم دید، پس از ورود به نخلستان ها، تاکستان‌های پربار با مروارید‌های سبز و سرخ چشم نوازی می‌کنند که چنین منظره‌ای که تلفیقی از نخل و انگور باشد را شاید در هیچ جای دنیا بجز شهرستان کارون نتوان مشاهده کرد.

چشم نوازی مروارید‌های سبز و سرخ در دل نخلستان‌های جنوب+فیلم

تاکستان در دل نخلستان

حمادی، سرپرست اداره جهاد کشاورزی شهرستان کارون در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: با توجه به اینکه استان خوزستان و شهرستان‌های جنوبی استان به تولید محصولات گرمسیری نظیر خرما، رطب و خارک معروف است، لذا کشت و برداشت محصولی مثل انگور برای بعضی افراد جالب به نظر می‌رسد.

او افزود: در سال زراعی جاری، ۱۲۰ هکتار از اراضی این شهرستان در روستا‌های غزاویه بزرگ، چمیان، اسلام آباد چمیان، بهر، موران، شرکت فردوس و کوت سیدصالح به کشت محصول انگور اختصاص یافت.

چشم نوازی مروارید‌های سبز و سرخ در دل نخلستان‌های جنوب+فیلم

کاهش عملکرد تاکستان‌ها بر اثر سیلاب

حمادی عملکرد برداشت انگور در هر هکتار را ۱۵ تن عنوان کرد و افزود: بدلیل اینکه سیلاب اخیر در زمان گلدهی این محصول رخ داد، نفوذ آب و آبگرفتگی باغ‌ها منجر به ریزش گل این محصول شد و کاهش عملکرد را به دنبال داشت.

سرپرست اداره جهاد کشاورزی شهرستان کارون با اشاره به اینکه سیلاب حدود ۶۰ درصد مزارع را در خود غرق کرد، اظهار داشت: علاوه بر اینکه از تاکستان‌های روستا‌های چمیان و اسلام آباد چمیان و بخشی از غزاویه بزرگ هیچ محصولی برداشت نشد، سبب کاهش کمی و کیفی محصول انگور در این شهرستان نیز شد.

مصرف انگور تولید شده در بازار استان

این مقام مسئول در خصوص بازار فروش و صادرات تصریح کرد: برداشت انگور زمانی آغاز می‌شود که میوه‌های تابستانه در بازار فراوان نیستند، به همین سبب این محصول فقط در بازار استان خوزستان مصرف می‌شود و صادرات به خارج استان و خارج از کشور نمی‌شود.

چشم نوازی مروارید‌های سبز و سرخ در دل نخلستان‌های جنوب+فیلم

۱۵ فروردین ماه، فصل چیدن برگ انگور

یکی از کشاورزان اهل روستای غزاویه بزرگ که در حال چیدن انگور بود، به خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: ۱۰ هکتار زمین کشاورزی دارم که در بخشی از آن انگور کاشته ام.

او افزود: تقریبا از ۱۵ فروردین هر سال چیدن برگ انگور آغاز می‌شود و حدود ۲ ماه ادامه دارد، سپس به کردستان عراق و شهرستان‌های استان خوزستان از جمله اهواز، دزفول و سایر شهرستان‌ها صادر می‌گردد.

به گفته این کشاورز، خریداران، هر کیلوگرم برگ انگور با ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار ریال خریداری می‌کنند.

چشم نوازی مروارید‌های سبز و سرخ در دل نخلستان‌های جنوب+فیلم

او اظهار داشت: پس از چیدن برگ انگور، فصل چیدن غوره فرا می‌رسد و حدود ۱۵ روز چیدن غوره ادامه می‌یابد و محصول برداشتی را به میدان میوه و تره بار استان منتقل می‌کنیم و به فروش می‌رسانیم.

این کشاورز تصریح کرد: برداشت و چیدن انگور پس از پایان برداشت غوره آغاز می‌شود که انگور نوع قرمز و عسگری را برداشت می‌کنیم، چراکه زمان چیدن این نوع انگور‌ها حدود ۱۵ روز زودتر از انگور سلطانی است.

چشم نوازی مروارید‌های سبز و سرخ در دل نخلستان‌های جنوب+فیلم

آب از سر تاکستان‌ها گذشت

او درخصوص کمیت و کیفیت محصول برداشتی از این اراضی بیان داشت: به دلیل وقوع سیل در ابتدای سال جاری و آبگرفتگی طولانی اراضی کشاورزی، محصول انگور در مقایسه با سال گذشته دچار اُفت و تقریبا نیمی از تاکستان نابود شده است.

این کشاورز اظهار کرد: سیل زمانی رخ داد که فصل گلدهی درختان انگور بود و درختان حدود ۳ متر زیر آب رفتند، درحال حاضر دوباره رشد کرده اند، ولی بدلیل نداشتن قلمه، امسال و سال آینده ثمر نمی‌دهند.

چشم نوازی مروارید‌های سبز و سرخ در دل نخلستان‌های جنوب+فیلم

او در ادامه افزود: در روز‌های سیل، استرس زیادی برای محصولات داشتیم چرا که زحمت زیادی برای کاشت آن‌ها کشیدیم و شاهد زیر آب رفتن محصولات و دست‎رنجمان بودیم و از برداشت انگور ناامید شده و امیدی برای برداشت محصول نداشتیم.

این کشاورز اهل روستای غزاویه تصریح کرد: علیرغم اینکه فکر می‌کردیم بر اثر سیلاب هیچ محصولی نماند و محصولی برداشت نشود، ولی خداروشکر برداشت رضایت بخش است و نیمی از زمین ثمر داده است و خریداران با حضور در باغ، هر کیلوگرم ۴۰ هزار ریال خریداری می‌کنند.

چشم نوازی مروارید‌های سبز و سرخ در دل نخلستان‌های جنوب+فیلم

برداشت ۵ نوع انگور از تاکستان‌های کارون

این کشاورز در ادامه درباره ارقام انگور برداشتی در روستای غزاویه بزرگ گفت: ۶ نوع انگور شامل ۲ نوع قرمز، ۲ نوع عسکری، نوع سلطانی، مُچه و گَرشی است، که نوع سلطانی آن بدلیل طعم، ماندگاری، کیفیت و میزان برداشت، از بهترین‌های این نوع محصول محسوب می‌شود.

گرما در برابر شیرینی برداشت انگور بی اثر است

یکی دیگر از کشاورزان مشغول برداشت انگور در روستای غزاویه بزرگ به خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: حدود یک ماه از ساعت ۶ صبح کار برداشت محصول انجام می‌شود و بلافاصله پس از برداشت، به بازار شهرستان کارون و میدان میوه و تره بار اهواز ارسال می‌شود.

چشم نوازی مروارید‌های سبز و سرخ در دل نخلستان‌های جنوب+فیلم

او در خصوص گرمای شدید و طاقت فرسا در زمان برداشت محصول اظهار داشت: با اینکه گرما و شرجی خوزستان طاقت فرسا است، اما شیرینی برداشت دسترنج ماه‌ها کار و تلاش، صبر ما را در برابر گرما دوچندان می‌کند و نه تنها خسته نمی‌شویم، بلکه از کار کردن و برداشت مروارید‌های سبز و سرخ در دل نخلستان، لذت می‌بریم.

بازگشت امید به روستا با ثمر دادن تاکستان‌ها

این کشاورز تصریح کرد: بدلیل سیلاب ویرانگر سال جاری، همه اهالی روستا و کشاورزان از برداشت محصول ناامید شده بودند، اما وقتی ثمره ماه‌ها تلاش و زحمت خود را دیدند و امید به روستا بازگشت، خدا را هزاران بار به خاطر نعمتی که به ما داده تا بتوانیم از این راه امرار معاش کنیم و درآمد داشته باشیم، شاکر هستیم.

چشم نوازی مروارید‌های سبز و سرخ در دل نخلستان‌های جنوب+فیلم

تاکستان‌ها در حصار نخلستان

یکی دیگر از کشاورزان و نخلداران ساکن در این روستا در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: حدود ۷۰۰ نخل دارم که در میان نخلستان اقدام به کاشت انگور کرده ام.

او افزود: با وجود سیلابی که همه اراضی کشاورزی را گرفت و مقدار زیادی از محصول ما از بین رفت، اما بحمدالله ثمر خوبی داده اند و برداشت انگور رضایت بخش است.

این کشاورز زمان برداشت انگور را اوایل تیرماه هرسال عنوان کرد و بیان داشت: تا حدود ۲۰ روز آینده هم برداشت ادامه دارد، اما بدلیل از بین رفتن حدود نیمی از اراضی در زمان سیلاب، زمان برداشت زودتر از سال‌های قبل پایان می‌یابد.

چشم نوازی مروارید‌های سبز و سرخ در دل نخلستان‌های جنوب+فیلم

محصول این تاکستان‌ها طبیعی است

او اظهار کرد: برای کاشت و رشد انگور در این تاکستان ها، بدلیل اینکه کود‌های شیمیایی مضرات و عوارض زیادی دارند، استفاده نمی‌شود و محصولات تولیدی در این روستا کاملا طبیعی است و خوشبختانه با این وجود، محصول تاکستان‌ها از نظر کیفیت و کمیت بسیار مطلوب است و همه از طعم و کیفیت آن‌ها راضی هستند.

چشم نوازی مروارید‌های سبز و سرخ در دل نخلستان‌های جنوب+فیلم

امرار معاش با فروش انگور و خرما

بانوی کشاورز ساکن روستای غزاویه بزرگ هم به خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: زمان برداشت محصول انگور برای کمک به مردان به تاکستان می‌آییم و از ۶ صبح تا ظهر مشغول برداشت انگور هستیم و محصول را روانه بازار می‌کنیم.

او بیان کرد: از طریق کشاورزی و کاشت و برداشت انگور و خرما امرار معاش می‌کنیم.

این بانوی کشاورز اظهار داشت: علیرغم سیل ابتدای سال که نیمی از تاکستان‌ها را زیر آب برد، اما خداروشکر کیفیت محصول نسبت به سال گذشته خیلی خوب است و از میزان برداشت راضی هستیم.

چشم نوازی مروارید‌های سبز و سرخ در دل نخلستان‌های جنوب+فیلم

اگرچه ابتدای سال جاری سیل خوزستان را فرا گرفت و ویرانی زیادی از خود به جای گذاشت، اما با همت و تلاش کشاورزان زحمتکش در روستا‌های استان، همانند سال‌های گذشته، برداشت انگور در زمان خود انجام و محصول خوش طعم این تاکستان‌ها روانه بازار می‌شود.

چشم نوازی مروارید‌های سبز و سرخ در دل نخلستان‌های جنوب+فیلم

گزارش از ملیحه گریزی نسب

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۷ ۰۸ مرداد ۱۳۹۸
خوزستان بهشته .طلاست حیف که قدرشناسی نیست