رئیس سمپوزیوم خود مراقبتی و آموزش بیمار:

۱۷.۵ درصد از افراد بالای ۱۵ سال قلیان می‌کَشند/ مصرف سرانه لبنیات در کشور پایین است

رستمیان گفت: متاسفانه مصرف قلیان در بین افراد افزایش پیدا کرده و این مسئله سلامتی افراد را تحت تاثیر قرار داده است.

مصرف پایین لبنیات در کشور/ ۱۷.۵ درصد از افراد بالای ۱۵ سال قلیان مصرف می‌کنندبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالرحمان رستمیان رئیس سمپوزیوم خود مراقبتی و آموزش بیمار صبح امروز در نشست خبری هفتمین سمپوزیوم و چهارمین جشنواره ملی خودمراقبتی و آموزش بیمار اظهار کرد: امروزه دو سوم بیماری‌ها به دلیل سبک زندگی نادرست است و این مسئله باعث بروز بیماری‌های غیر واگیر می شود .

وی ادامه داد: امروزه بیماری های غیرواگیر افراد زیادی را درگیر کرده و ما با اجرای ابن کنگره پیام اهمیت موضوع خود مراقبتی را به همه می رسانیم،‌در حال حاضر بیش از نیمی از مردم تحرک کافی ندارند و به همین دلیل سندرم متابولیکی و چاقی در بین مردم افزایش پیدا کرده و میزان مرگ و میر در تهران ۷۹ درصد بوده در حالی که میزان فوت افراد در کشور در حدود ۷۵ درصد است.

رستمیان افزود: مصرف لبنیات در کشور بسیار پایین بوده و مصرف قلیان در افراد بالای ۱۵ سال ۱۷.۵ درصد است و متاسفانه مالیات بر سیگار در کشور پایین است و ما بیشترین وارد کننده سیگار از امریکا هستیم.

 رئیس سمپوزیوم خود مراقبتی و آموزش بیمار افزود: سلامت اجتماعی به همراه سلامت روان و معنوی در کنار سلامت جسم بسیار مهم است.

رستمیان ادامه داد: انجام اقدامات خود مراقبتی کم هزینه و سودآور است، زیرا همیشه پیشگیری هزینه‌های کمتری نسبت به درمان در خانواده‌ها و حوزه سلامت تحمیل می‌کند.

وی ادامه داد: سرعت رشد بیماران غیر واگیر نسبت به واگیر در دنیا افزایش پیدا کرده و امروزه سند بیمار‌ی‌های نادر در حال تدوین قرار گرفته که در آن وظایف دستگاه‌های مختلف به خوبی مشخص شده است.

فوت سالیانه ۳۶ میلیون نفر از مردم دنیا به دلیل بیماری‌های مختلف

در ادامه مراسم شکیبازاده دبیر علمی سمپوزیوم گفت: خود مراقبتی در واقع به نوعی توانایی افراد، خانواده و اجتماع برای حفظ سلامت است و موضوع خود مراقبتی می‌تواند کمک بزرگی به پیشگیری از بروز بیماری و یا سازگاری با بیماری به انسان کند.

شکیبازاده ادامه داد: خود مراقبتی دارای شاخص‌های مختلفی از جمله افزایش توانایی سلامت، سواد سلامت، خود آگاهی، تغذیه و رژیم غذایی سالم، اجتناب از خطر، استفاده منطقی از دارو‌ها و رعایت مسائل بهداشتی است که در موضوع اجتناب و خطر می‌توان برنامه‌ریزی خوبی در راستای کاهش حوادث ترافیکی و جلوگیری از رفتار‌های جنسی غیر ایمن کرد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۶۳ درصد از علت مرگ و میر‌های مردم دنیا به دلیل بیماری‌های مختلف است، بیان کرد: سالیانه ۵۷ میلیون نفر در دنیا فوت می‌کنند که از این تعداد ۳۶ میلیون به دلیل سبک زندگی نادرست است.

دبیر علمی سمپوزیوم گفت: تا به امروز صد مقابله به دبیرخانه سمپوزیوم ارسال شده که نسبت به سال گذشته تعداد مقاله‌ها به ۲ برابر رشد داشته است.

شکیبازاده یادآوری کرد: پزشک در هنگام مواجه با بیمار یک مسئله را بررسی می‌کند، اما خود مراقبتی ابعاد مختلف را در یک زمان نگاه و بررسی می‌کند.

خود مراقبتی باعث پیشگیری از بروز بیماری‌ها و ارتقای سلامت مردم می‌شود

در ادامه مراسم مهدی نوروزی رئیس جشنواره گفت: امروزه سرگذشت گوناگونی در ارتقا سلامت مردم و کاهش بروز بیماری‌های واگیر و غیرواگیر در کشور هستیم که من معتقدم آموزش و خود مراقبتی کمک بزرگی در پیشگیری از بیماری‌ها می‌کند.

وی ادامه داد: شرایط زیست محیطی و سبک زندگی نادرست تاثیر بدی بر روی سلامت افراد گذاشته به همین دلیل ارتقای مهارت خود مراقبتی در اجتماع از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا این موضوع مسئولیت اجتماعی فرد در برابر خود، خانواده و اجتماع ایجاد می‌کند و با شناسایی عوامل تهدید کننده سلامتی و مقابله با آن‌ها می‌توان باعث ارتقا سلامتی افراد شود و مسئولان باید در این زمینه برنامه‌ریزی بهتری انجام دهند.

نوروزی تاکید کرد: با توسعه فناوری‌ها و روش‌های نوین مراقبت‌های درمان در حوزه سلامت تقاضای مردم جامعه برای دریافت اطلاعات مرتبط با مراقبت و درمان افزایش داده و من معتقدم که توجه به رویکرد‌های مراقبتی و جامعه نگر مبتنی بر نظر افراد کار غیر قابل اجتناب است.

رئیس جشنواره گفت: ارتقای آموزش خود مراقبتی در زمینه‌های اصلاح شیوه زندگی، پیشگیری از بیماری‌ها، ارزیابی علائم با بهره‌گیری از موثر‌ترین روش‌های انتقال اطلاعات، سهم مهمی در ارتقا سلامت مردم دارد و باعث افزایش کیفیت زندگی مردم و کاهش هزینه‌های تحمیلی می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار