رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) مطرح کرد؛

ایفای نقش برجسته‌ ی افرادی بدون ادعا تحت عنوان بسیج

آیت الله مصباح یزدی گفت: امام خمینی (ره) در ابتکاری عنوان بسیج را طرح کردند و در کنار فعالیت‌هایی که مسئولان رسمی و دولتی انجام می‌دهند، افرادی بدون ادعا و تحت عنوان کلی بسیج، نقش برجسته‌ای ایفا می‌کنند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم؛ آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در نخستین گردهمایی کشوری مسئولان بسیج اساتید که در سالن جلسات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) برگزار شد گفت: امام خمینی (ره) در ابتکاری عنوان بسیج را طرح کردند و در کنار فعالیت‌هایی که مسئولان رسمی و دولتی انجام می‌دهند، افرادی بدون ادعا و تحت عنوان کلی بسیج، نقش برجسته‌ای ایفا می‌کنند.

وی افزود: باید بار مسئولیت‌های کشور را خود مردم بدون توقع، چشمداشت و خالصانه به دوش بکشند و از خدای متعال درخواست می‌کنیم که ساعت به ساعت بر علو درجات امام خمینی (ره) بیفزاید.

رئیس موسسه امام خمینی (ره) گفت: بسیج از همان ابتدا منشا برکات فراوانی بوده و امروز شاهدیم که «حشد الشعبی عراق» نقش بسیار عظیمی در حفظ عراق و اسلامیت آن و همچنین وحدت شیعه و سنی ایفا می‌کند که این مهم ریشه در ابتکارات امام خمینی (ره) دارد.

مصباح یزدی با بیان اینکه بسیج یکی از میوه‌های رسیده و شیرین انقلاب اسلامی است تصریح کرد: بعضا پیش می‌آید که برخی مسائل سخت را در زندگی ساده می‌گیریم و برخی امور را که فی‌نفسه ساده است را جدی می‌گیریم و این باعث می‌شود که نیروهایمان صرف امور غیرضروری شود.

وی عنوان کرد: آنجا که خودمان را برای مسائل جدی آماده نکرده‌ایم و از کنار مسائل جدی با مسامحه گذشته‌ایم، لطمه می‌خوریم و این‌ها در مسائل فردی، اجتماعی و دینی پیش می‌آید.

رئیس موسسه امام خمینی (ره) بیان کرد: باید به هر مسئله به حد ارزش آن بها داده شود، ما نباید نیروی خود را صرف اموری کنیم که بازدهی برای ما ندارد، اگر این اصل را پذیرفتیم که برای انسان عاقل یک وظیفه وجود دارد که نیرویش را به مقدار ارزش امور صرف کند، بسیار جلو می‌افتیم.

مصباح یزدی ادامه داد: ما در دوران کودکی کار‌ها را از بزرگتر‌ها تقلید می‌کردیم، وقتی سن ما بالا رفت مسائل جدیدی پیش آمد؛ این دغدغه‌های ما حد نداشته و مدام رشد می‌کند، اما باید سوال کرد که نماز و روزه در انسان‌ها چه مقدار رشد کرد، متاسفانه عوامل تقویتی در امور دینی بسیار کم است.

وی عنوان کرد: ما باید در مسیری حرکت کنیم که از صرف کردن وقت خود در امور مختلف پشیمان نشویم، یک روزی می‌رسد که ما می‌گوئیم که‌ای کاش فلان کار را نکرده بودم و‌ای کاش فلان کار را انجام داده بودم.

رئیس موسسه امام خمینی (ره) خاطرنشان کرد: پیامبر اکرم (ص) به اباذر فرمودند که اگر ساعتی در جایی که افراد درباره علم گفتگو می‌کنند، بنشینی ثواب آن بیش از ۱۲ هزار ختم قرآن است.

مصباح یزدی مطرح کرد: انسان در سن محدود خود می‌تواند نفع بی‌نهایت اخروی را برای خود کسب کرده و از ضرر بی‌نهایت پرهیز کند، عکس این اتفاق نیز ممکن است و دین آمده به ما برنامه‌ای نشان دهد و ما اگر از این برنامه پیروی کنیم نفع بی‌نهایت می‌بریم، هیچ علمی نمی‌تواند چنین منفعتی به انسان عرضه کند و تنها دین چنین قابلیت را دارا است.

وی بیان کرد: نخستین مسئله‌ای که ما باید رعایت کنیم این است که کاری بکنیم که نفع آن از نظر کمیت بیشتر باشد، هر جا اسم عدد و کمیت باشد خواه ناخواه یک اول و یک آخر برای آن می‌توان متصور شد و هر عدد بزرگی با بی‌نهایت هیچ نسبتی ندارد.

رئیس موسسه امام خمینی (ره) یادآور شد: برای اینکه اسلام عزیز باقی بماند باید از کفار بی‌نیاز شود، بنابراین ما درس‌ها را می‌خوانیم تا از کفار بی‌نیاز شویم و نتیجه این می‌شود که درس خواندن و رسیدگی به امور علمی ارزش دینی دارد.

مصباح یزدی اضافه کرد: قرآن در چندین آیه با زبان‌های مختلف علت خلقت انسان را برای آزمایش او می‌داند و نتیجه آن بعد از اتمام این زندگی مشخص و ظاهر می‌شود اشتباه ما این است که زندگی باقی را می‌گوییم مرگ و این دنیا و مرگ تدریجی را زندگی نامگذاری می‌کنیم، در حالی که قرآن آغاز زندگی را سرای آخرت می‌داند.

وی گفت: متاسفانه افراد زحمات فراوانی برای درس خواندن و اخذ مدرک می‌کشند تا یک شغلی پیدا کنند و درآمدی داشته باشند و اهداف آنان در امور دنیوی خلاصه و منحصر می‌شود، این در حالی است که سیره علما اینگونه نبود، دوراندیشی و فداکاری امام خمینی (ره) نمونه بارز این امر بود و ایشان اگر برای دنیای خود تلاش می‌کرد، می‌توانست بسیار موفق باشد، اما تمام تلاش خود را برای دین انجام داد.

رئیس موسسه امام خمینی (ره)، ادامه داد: لازم است بدانیم که نفع بی‌نهایت در جهان اخروی حاصل می‌شود؛ باید پرسید که چند درصد از افراد به دنبال نفع بی‌نهایت هستند، ما اگر دین را به درستی بشناسیم از امور کم ارزش دست می‌کشیم؛ خداوند قرآن و پیامبر (ص) را فرستاده تا ما به سمت ارزش‌های بی‌نهایت حرکت کنیم.

انتهای پیام/الف

بسیج از میوه‌های شیرین انقلاب اسلامی است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.