در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

دعای کمیل امسال در کنار حرم نبوی برگزار نمی‌شود/ قیمت گذاری پرواز طرف عربستانی را نپذیرفتیم

گفت‌و‌گوی ویژه خبری امشب ۱۹ تیرماه با موضوع جزئیات حج تمتع سال ۹۸ برگزار شد.

مراسم  دعای کمیل در کنار حرم نبوی برگزار نمی‌شود/ اولین بند از مذاکرات ما با عربستان عزت و کرامت زائران استبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، جزئیات حج تمتع سال ۹۸ امشب ۱۸ تیرماه با حضور سرپرست حجاج ایرانی و رئیس سازمان حج و زیارت مورد بررسی قرار گرفت.

حجت الاسلام سید عبدالفتاح نواب سرپرست حجاج ایرانی با اشاره به اینکه از نظر امنیت و نیاز‌های زائران امکانات برای حجاج فراهم شده است گفت:امکانات فراهم شده تا آن‌ها با خیال راحت برنامه‌های عبادی و سیاسی خودشان را انجام دهند لذا هر ساله تمام کشور‌هایی که زائر به عربستان می‌آورند نمایندگانی از کشور خودشان را در عربستان مستقر می‌کنند و لذا قرار داد و یا تفاهمنامه تنظیم می‌شود تا اقدامات هر دو طرف تعریف شود.

وی افزود: امسال هم جمهوری اسلامی ایران بر اساس دعوت و برنامه‌ای که وجود داشت، رئیس سازمان حج و زیارت و برخی از همکارانشان و نماینده بعثه مقام معظم رهبری قرارداد و تفاهم نامه را با طرف عربستانی امضا کردند.

سرپرست حجاج ایرانی با اشاره به اینکه جز به جزء برنامه حج را مورد بررسی قرار داده ایم افزود: حج صرفاً یک عمل سیاسی نیست بلکه پیوستی دارد و عمل سیاسی عبادی محسوب می‌شود.

وی با اشاره به کارکرد حج ادامه داد: برنامه برائت از مشرکین هم برای امسال نیز برنامه‌ریزی شده و لذا این موضوع در تفاهمنامه و قرارداد درج شده است که برای زائران ایرانی مطابق سال‌های گذشته انجام می‌شود.

حجت الاسلام نواب با اشاره به شعار حج خود سازی، اخوت دینی و تمدن اسلامی به عنوان شعار حج امسال گفت: در پیام امام رحمة الله علیه و مقام معظم رهبری به این سه مسئله توجه شده است، زیرا حج برنامه‌ای برای خودسازی انسان است به طوری که باید از پرچمداران خودسازی انسان درس بگیریم.

علیرضا رشیدیان رئیس سازمان حج و زیارت در ادامه برنامه با اشاره به بحث امنیت زائران گفت: اولین بند از مذاکرات ما با طرف عربستان موضوع امنیت، عزت و کرامت زائران است که به امضای طرفین می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه به دلیل قطع رابطه سیاسی با طرف مقابل ده نفر از پرسنل وزارت خارجه از اول شوال تا ماه محرم الحرام به عنوان نیرو‌های کنسولی در آنجا مستقر می‌شوند افزود: امسال نیز مذاکرات فشرده‌ای در خصوص مسئله پرواز زائران داشتیم به طوری که سال‌های قبل ۵۰% پرواز را عربستان و ۵۰ درصد دیگر از سوی شرکت‌های ایرانی انجام می‌شد.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه امسال برای عدالت در حوزه قیمت گذاری پرواز، قیمت اعلام شده از طرف عربستان را نپذیرفتیم گفت:عربستان پرواز قشم ایر را کنسل و اعلام کرد که فقط هواپیمای هما را می‌پذیرد.

وی با اشاره به اینکه ما به ظرفیت و توانمندی عزیزانمان در صنعت هواپیمایی ایمان داریم خاطرنشان کرد: تا الان چهار هزار و ۷۸۶ نفر وارد عربستان شدند.

رشیدیان عنوان کرد: در مذاکراتی که با عربستان داشتیم به مسئله مناسبت‌ها، مراسم‌ها و دعای کمیل اشاره کردیم که مورد موافقت طرف سعودی قرار گرفت به طوری که برگزاری مناسبت‌ها و خواندن دعای پرفیض کمیل در هتل‌ها مانعی ندارد البته دعای کمیل در کنار حرم نبوی طی سنوات متعدد برگزار می‌شد، اما عربستان اعلام کرد که به دلیل مشکلات امنیتی که در خود این کشور وجود دارد امسال این مراسم در کنار حرم نبوی برگزار نمی‌شود، اما ما این حق را برای ملت و زائرانمان محفوظ می‌دانیم، لذا برگزاری مراسم‌ها در هتل‌ها مانعی ندارد.

رئیس سازمان حج و زیارت تصریح کرد: سال گذشته هتلداران به برگزاری مناسبت‌ها و مراسم‌ها در محوطه هتل معترض می‌شدند که امسال نیز ابلاغ شده تا آن‌ها حق جلوگیری از برگزاری مراسم‌ها را ندارند.

رشیدیان در خصوص تماس تلفنی زائران گفت: تلاش کردیم با اپراتور‌های داخلی در رابطه با قیمت به تفاهم برسیم تا ارتباط زائران از طریق تلفن برقرار شود، قیمت تمام شده برای اپراتور‌های ما نسبت به خطوطی که در آنجا تهیه می‌شود بالاتر است، اما بهره گیری از ارتباط اینترنتی راهکار سهل تری برای زائران است بنابراین در نظر گرفته شده تا در هتل‌ها سیستم وای فای برای زائران نصب شود.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به نرم افزار زائر یاب خاطرنشان کرد: این نرم‌افزار را طراحی کردیم تا اطلاعات و اخبار زائران را از این طریق به خانواده هایشان منتقل کنیم.

رشیدیان در ادامه با اشاره به افزایش هزینه‌های حمل و نقل در شهر عربستان گفت: هزینه حمل و نقل بین مدینه مکه و جده در سال گذشته حدود ۷۰۰ ریال بود که امسال قریب به ۱۱۰۰ ریال است، اما دولت پس از انجام مکاتبات و علی الخصوص دستور رهبری کمک شایانی را در بخش کاهش هزینه‌ها به ما ارائه کرد.

رئیس سازمان حج و زیارت درپاسخ به این سوال که آیا مبلغ ۲۰۰ دلار برای زائران کافی است گفت: البته اصل موضوع در زیارت پرورش و خودسازی است، اما سازمان حج و زیارت نقش چندانی در باره اختصاص این مبلغ ایفا نکرده است.

حجت الاسلام نواب در ادامه درباره تاثیرگذاری زوار ایرانی بر سایر زائران گفت: البته از همه زائر‌ها خواسته شده که با خوش رویی با سایر افراد ارتباط بگیرند، زیرا باقی زائر‌ها هم با توجه به گردن آویز‌های آن‌ها میفهمند که آن‌ها ایرانی هستند البته از انسجام ایرانی‌ها هم نباید چشم پوشی کرد، اما ما برای فرهیختگان جلساتی داشتیم تا بتوانتد تاثیر بیشتری داشته باشند، زیرا دشمنان دربحث ایران هراسی گزارشاتی می‌دهند که در ذهن بسیاری از جوامع تاثیر گذار بوده است.

رشیدیان در ادامه درباره وضعیت هتل‌ها گفت: البته مدیر مجموعه امکانات هتل را برای حجاج ما کنترل میکند برای همین هم ما بر اساس آن قراردادی که با صاحب هتل بستیم کلیه امکاناتی که باید برای حجاج گرفته شود اخذ کرده میکنیم برای همین هم تمام تلاش ما بر این است که کلیه بند‌هایی که در قرار داد با صاحبان هتل لحاظ شده را تامین کنیم.

وی افزود:، اما درباره مساله خودرو و اتوبوس‌ها در روز‌ها مخصوصا در مکه باید گفت همانطور که می‌دانید برای این ایام افراد بسیاری میخواهند به عرفات و منا بروند از همین رو تمام حمل و نقل داخلی برای سازماندهی در سازمانی جمع میشود که اسمش را گذاشته اند " نقل ترددی" که زائران را از مکه مکرمه به عرفات منتقل میکند.

رئیس سازمان حج و زیارت ادامه داد: برای این مطلب همانطور که ایشان اشاره کردند از دو روز قبل و سه روز بعد ما یک مقدار اختلال در بحث حمل و نقل درون شهری داریم که معمولا به زائران توصیه می‌کنیم با توجه به هوای گرم و اینکه در این ایام با یک زندگی اردوگاهی مواجه هستیم انرژی شان را حفظ کنند تا در آنجا بتوانند بدون هیچ مشکل و مساله‌ای از عرفات، مشعر و منا در شعائر الله استفاده کنند.

رشیدیان گفت:، اما برای بعد که میگردند مخصوصا در اعمالشان ما این اختیار را به مدیر کاروان دادیم که اتوبوس گرفته و زائران را به مسجد الحرام ببرد تا اعمالشان را انجام دهند و بعد از یک الی دو روز که شهر به حالت عادی باز میگردد حمل و نقل ما نیز در ۱۹ مسیر ترددی در داخل مکه به زائران خدمت کند.

حجت الاسلام نواب در ادامه درپاسخ به یک سوال مردمی مبنی بر اینکه باتوجه به برنامه‌هایی که داشتید آیا گوشت قربانی زوار به کشور برگشت داده میشود؟ گفت:بله یک گفتگو‌های مقدماتی برای این مساله انجام گرفته که جناب آقای فتاح هم حضور داشتند، اما بعد از حج است که نمایندگان باید بروند و در خصوص نحوه و چگونگی آوردن و تقسیمات این گوشت‌ها تصمیم بگیرند.

وی همچنین درباره اینکه آیا این فرآیند امسال عملیاتی خواهد شد، گفت: گفتگوی ابتدایی این موضوع انجام شده است و آن‌ها هم موافقت کردند.

رشیدیان در ادامه درباره کیفیت غذای زوار بیان کرد: امسال کیفیت غذا مانند پارسال و حتی متنوع‌تر خواهد شد، زیرا ما تعداد غذا‌های گرممان را در صبحانه اضافه کردیم و تنوع غذایی را هم بیشتر کردیم بنابراین امیدواریم که امسال رضایت بیشتری را در مردم شاهد باشیم.

وی همچنین درباره واریز شدن مبلغ ۲۰۰ دلار در حساب مدیر کاروان‌ها و عدم رضایت آن‌ها به سبب اخذ مالیات گفت:البته موضوع به این صورت نیست بلکه ما برای راحتی بسیاری حجاجی که نمیتوانند به بانک مراجعه کنند این توافق را انجام دادیم توافقی تا آن‌ها بتوانند لیستی تهیه کرده و بروند ۲۰۰ دلار‌ها را بگیرند و تحویل بدهند بنابراین این مبلغ به حساب مدیرکاروان گذاشته نمیشود.

حجت الاسلام نواب در ادامه با اشاره به اینکه حدود ۸۰ هزار نفر از حجاجی که به مکه مشرف میشوند نماینده مردم ایران هستند گفت: مهمترین مساله‌ای که یک نماینده برای این ملت که ملتی ایثارگر، شهید پرور و الگو است که چهارچوب‌ها را رعایت کنند حال چه با خوش اخلاقی، چه با حفظ آن کرامت انسانی و چه در گفتگو نه بصورت سفید و نه سیاه حقیقت و ایثارگری مردم را بیان کنند.

سرپرست حجاج ایرانی با اشاره به نکات مثبت فرهنگ کشورمان گفت: کجای دنیا چنین مردمی را دارد که این چنین در صحنه باشند امروز مردم به خوبی میدانند که دشمنان چه اقدامی می‌خواهند انجام دهند از همین رو هم ایستاده و مقاومت می‌کنند و افراد سایر کشور‌ها تعجب میکنند از این ایستادگی مردم که باوجود فشار‌های آن‌ها همچنان ادامه دارد در نتیجه بیان همین مطالب نکاتی را برای سایر ملت‌ها روشن میکند، اما در عین حال موضوع نماینده این مردم بودن خواسته خود این مردم را بیان می‌کند یعنی اگر الان اگر از خود این مردم بپرسید که شما در بیان وضعیت کشورتان میخوههید چه موضوعی بیان شود خود مردم میگویند که آنچه قرار است بیان شود از صلابت و تدین مردم کشورمان باشد که در اربعین و عرفه، حتی در سیل چه میکنند برای مثال سیل‌هایی در پل دختر آمد که خانه مردم را با خود برد، اما ملت در صحنه حضور یافتند و این‌ها نکاتی هستند که اگر برای سایر ملت‌ها گفته شود متوجه جایگاه این مردم میشوند

رشیدیان در ادامه درباره چگونگی مدیریت سوغات بیان کرد: الحمدالله امسال هم این بحث پیگیری شدو با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و حوزه نمایندگی، ولی فقیه در حج و زیارت ما سامانه‌ای را راه اندازی کردیم به نام (برکت به خانه) تا بتوانیم از ظرفیت تولیدات داخلمان به نحو شایسته‌ای استفاده کنیم و دین را در خود پرتال سازمان هم قرار دادیم که مردم می‌توانند به آن مراجعه کنند و در آنجا چندین شرکت هستند که کالاهایشان را ارائه کردند و عمده‌ترین نیاز‌های سوغاتی که حجاج میخواهند در آنجا با تخفیف مناسب گذاشته شده در بعضی از استان‌ها هم با هماهنگی‌هایی که با واحد‌های تولیدی انجام شده نمایشگاه‌هایی برای حجاج گذاشته شده است. این سامانه حتی این امکان را دارد که هر کالایی را در که میبیند آن را با مشابه داخلی خود مقایسه کند و من فکر میکنم همانگونه که سال گذشته این نهضت به خوبی شکل گرفت امسال هم امتداد خواهد یافت.

حجت الاسلام نواب درباره چگونگی برخورد با مبلغان گفت: زائران درباره برخورد با مبلغان اصلا نیازی نیست که به آن‌ها مراجعه کنند، زیرا آن‌ها آورده‌ای برای زائر ندارند بلکه در صدد هستند تا مشکلاتی را در ذهن زائر ایجاد کنند تا زائر نتواند به خوبی وظایف خود را انجام دهد، اما اگر هم از کنار آن‌ها رد شدند خوب است با کرامت با ان‌ها برخورد شود.

سرمرست حجاج ایرانی در ارایه توصیه‌هایی به زایران کشورمان گفت: من فقط توصیه ام به زائران این است که عزیزان ۱۳ سال منتطر این لحظه بودید و الان این لحظه رسیده و ۱۴ سال دیگر هم زائر پشت سر شما ایستاده است و شما الان وسط کاروان حج ایران هستید بنابراین باید از این فرصت به خوبی استفاده کنید.

رشیدیان هم درپایان گفت توصیه من به همه زوار عزیز این است که به تمامی توصیه‌ها درباره نحوه تعامل و مسائل توجه کنند که با این موارد میتواند حج را بهتر به جا اورد همچنین سعه صدر و تحمل در یک زندگی جمعی مهم است که حج نمونه‌ای از این است که مردم یک عبادت جمعی را باهم انجام می‌دهند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار